4×4 Allgrip: definicja, właściwości i zasada działania

4×4 Allgrip: definicja, właściwości i zasada działania

4×4 Allgrip to inteligentny system napędu na cztery koła dostępny w samochodach marki Suzuki. Po raz pierwszy stał się on dostępny w modelu Vitara z 1988 roku. System steruje silnikiem, układem napędowym oraz układem ESP. Umożliwia on wybranie optymalnego trybu jazdy w każdych warunkach jezdnych i pogodowych. Zwiększa on także wydajność paliwową oraz zmniejsza emisję substancji szkodliwych do środowiska.

Rodzaje systemów 4×4 Allgrip oraz ich zasada działania

Auto (stały typu full-time): Jest on stosowany w modelach Swift i Ignis. Zamiast środkowego mechanizmu różnicowego do przenoszenia momentu obrotowego wykorzystywane jest hydrauliczne  sprzęgło wielotarczowe z olejem silikonowym. W przypadku, gdy istnieje różnica pomiędzy prędkością kół na poszczególnych osiach środek smarujący ulega nagrzaniu i rozszerzeniu. Na tylną oś dostarczany jest dodatkowy moment obrotowy w celu uniknięcia poślizgu przedniej osi.

Select (na żądanie): Dany system dostępny jest w modelach Vitara i SX4. System 4×4 Allgrip wykorzystuje dane o stanu nawierzchni drogi, ustawieniu przepustnicy oraz kącie skrętu kierownicy. Umożliwia to na równomierne przeniesienie mocy na tylną oś przed wpadnięciem przedniej osi w poślizg. Posiada on 4 tryby robocze:

  • Tryb Auto oferuje wydajne spalanie paliwa. Domyślnie samochód posiada napęd na przednie koła. Niemniej jednak jeśli samochód wykryje, że przednie koła wpadają w poślizg, automatycznie aktywowany jest napęd na cztery koła.
  • Tryb Sport zwiększa manewrowość, przenosząc moment obrotowy na tylną oś wyłącznie w momencie, gdy jest to konieczne. Dodatkowo silnik reaguje znacznie szybciej na wciśnięcie pedału gazu.
  • Tryb Snow zapewnia bezpieczniejszą jazdę autem oraz stabilne prowadzenie na drogach o śliskich i zaśnieżonych nawierzchniach. W oparciu o kąt skrętu kierownicy oraz pozycję pedału gazu moc silnika przenoszona jest na wszystkie cztery koła.
  • Tryb Lock zwiększa właściwości samochodu do jazdy w terenie. Równomiernie przekazuje on moment obrotowy silnika pomiędzy osie pojazdu.

Pożądany tryb roboczy systemu 4×4 Allgrip może zostać wybrany przy pomocy przełącznika znajdującego się na konsoli środkowej.   

Pro (dołączany typu part-time): Jest on skonstruowany do jazdy po drogach o nierównej nawierzchni. Jest on instalowany w SUV-ach Jimny. Pomiędzy wałami napędowymi zamontowana jest skrzynia rozdzielcza. W trudnych warunkach jezdnych zapewnia ona niskie przełożenie biegów, a w normalnych warunkach – wysokie przełożenie. W razie zaistniałej potrzeby osie mogą zostać sztywno sprężone, a moment obrotowy zostanie wtedy przeniesiony w pełni równomiernie.

Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty