5w30 czy 5w40: który olej silnikowy jest lepszy do użytku w sezonie zimowym

5w30 czy 5w40: który olej silnikowy jest lepszy

Wydajność systemu smarowania bezpośrednio wpływa na żywotność silnika. Dlatego wielu kierowców zastanawia się, jaką lepkość oleju silnikowego powinni dobrać, aby zapewnić całkowicie niezawodną ochronę silnika w trakcie sezonu zimowego. W danym artykule ocenimy właściwości dwóch najbardziej popularnych rodzajów olejów silnikowych: 5w30 i 5w40, poinformujemy, który z nich jest lepszy do użytku w sezonie zimowym.

Co oznaczają oznaczenia znajdujące się na oleju silnikowym

Nawet w srogim mrozie oleje silnikowe służące do użytku w sezonie zimowym powinny zachować płynność odpowiednią do smarowania zimnego silnika. Cyfry znajdujące się przed literą W wskazują temperaturę, w której pompa olejowa może bezawaryjnie funkcjonować, a wał korbowy może obracać się z momentem obrotowym odpowiednim do odpalenia silnika. Litera W wskazuje, że olej może być wykorzystywany w trakcie sezonu zimowego. Kolejne cyfry wskazują parametry oleju w trakcie działania wysokich temperatur, które określane są przez górne i dolne progi lepkości kinematycznej w temperaturze 100 ° C, jak i również przez lepkość dynamiczną w temperaturze 150 ° C oraz szybkości ścinania na poziomie 106 s−1.

Producenci wykorzystują w olejach różnorodne dodatki w celu stworzenia uniwersalnych produktów z szerokim zakresie temperatur. Dane dodatki zmniejszają zależność lepkości od temperatury, a także mogą mieć wpływ na inne właściwości oleju.

Właściwości olejów silnikowych 5w30 i 5w40  

Parametry w niskich temperaturach danych olejów są takie same. Obydwa produkty zachowują optymalną lepkość silnika zaczynając od -30°C oraz płynność przy temperaturze -35°C. Jednakże parametry danych olejów w wysokich temperaturach różnią się od siebie. Lepkość kinematyczna oleju 5w30 waha się w zakresie 9.3–12.5 mm2/s; lepkość dynamiczna wynosi 2.9 mPas. Olej 5w40 posiada dane wartości na następującym poziomie: kolejno 12.5–16.3 mm2/s oraz 3.5 mPas.

Każdy z danych produktów posiada swoje własne wady i zalety. Na przykład, olej silnikowy 5w40 tworzy grubszy i silniejszy film olejowy, doskonale uszczelniający szczeliny, służy do znacznych obciążeń, przez co jest często wykorzystywany w potężnych, wysokowydajnych samochodach sportowych. Jednakże wskutek wysokiej odporności na rozruch może mieć on wpływ na dynamikę silnika. Dodatkowo im większy jest zakres temperatur oleju silnikowego, tym krótsza jest jego żywotność.

Olej silnikowy 5w40

Jednocześnie olej silnikowy 5w30 posiada większą pompowalność przez system smarowania. Skuteczniej oczyszcza on elementy jednostki napędowej, przyczyniając się do ich chłodzenia oraz mniejszego spalania paliwa. Jednakże jeśli zostaną zwiększone szczeliny między parami ciernymi, przy użyciu danego oleju mogą wystąpić wycieki.

Olej silnikowy 5w30

3 główne porady dotyczące wyboru oleju silnikowego

  1. Jeśli używasz samochód do jazdy miejskiej, często stoisz w korkach, jeździsz z wysokimi prędkościami, a Twój samochód jest stary, kup olej o lepkości 5w40. Jednakże jeśli wolisz spokojną jazdę, a istotne jest dla Ciebie niskie spalanie paliwa oraz przyjazność dla środowiska – wybierz olej silnikowy o oznaczeniu 5w30.
  2. Poza lepkością podczas wyboru oleju silnikowego należy wziąć pod uwagę jego następujące parametry:  
    • Skład oleju bazowego. Dla niektórych silników odpowiednie są wyłącznie oleje syntetyczne, a dla innych – wyłącznie oleje mineralne.
    • Klasyfikację API i ACEA. Nawet produkty o tym samej klasie lepkości SAE mogą różnić się od siebie ilością dodatków, zawartością popiołu oraz innymi parametrami. Wszystkie dane różnice są brane pod uwagę w klasyfikacji danych systemów.
  3. Pamiętaj, że zastąpienie oleju silnikowego 5w30 olejem 5w40 i na odwrót może nastąpić wyłącznie, gdy jest to dopuszczone przez producenta samochodu. W przeciwnym razie silnik może ulec przedwczesnemu zepsuciu.

Dlaczego homologacja oleju silnikowego przez producenta samochodu jest tak bardzo istotna    

W rzeczywistości lepkość oleju silnikowego jest dość relatywnym parametrem. W trakcie pracy silnika jego temperatura stale ulega zmianie. Tym samym lepkość oleju silnikowego oraz grubość filmu olejowego są stale zwiększane i zmniejszane. Po skonstruowaniu silnika producenci precyzyjnie obliczają dynamikę parametrów oleju silnikowego, wybierają odpowiedni produkt zgodny z wymaganiami dla wszystkich trybów pracy silnika.

Na przykład, przy odpaleniu silnika grubość filmu olejowego jest dużo większa niż w momencie, gdy silnik osiągnie temperaturę roboczą. Dzięki temu zwiększa się tarcie pomiędzy elementami stykowymi. Sprzyja to szybszemu nagrzewaniu się jednostki napędowej. W momencie, gdy temperatura ulegnie zwiększeniu, lepkość oleju silnikowego ulega zmniejszeniu, przez co zmniejszeniu ulega także siła tarcia oraz obciążenie silnika.

Jeśli lepkość oleju przekracza wartości określone przez producenta, silnik poddany zostanie nadmiernym obciążeniom w trakcie jego rozruchu. Jest to wyjątkowo niebezpieczne przy ostrym zwiększeniu obrotów silnika, gdy szybkość ścinania ulega ostremu zwiększeniu, jednakże lepkość nie odpowiada obecnej temperaturze, co może prowadzić do przegrzania się jednostki napędowej. Dodatkowo stała praca silnika pod wpływem nadmiernych obciążeń przyczynia się do skrócenia jego żywotności. Co więcej, wskutek stałego przegrzewania się olej silnikowy dużo szybciej ulega utlenieniu.

Dlaczego homologacja oleju silnikowego przez producenta samochodu jest tak bardzo istotna

Zmniejszona lepkość oleju silnikowego jest dużo mniej groźna. wskutek niewystarczająco wytrzymałego filmu olejowego pary cierne dużo szybciej ulegną zużyciu. Przy wysokich obrotach silnika niedobór oleju może nawet spowodować zatarcie samego silnika. Sam olej silnikowy dużo szybciej ulegnie wtedy spaleniu.               

Podsumowanie

Oleje silnikowe powinny zawsze być wybierane zgodnie z zaleceniami technicznymi producenta samochodu. Jeśli zezwala on na skorzystanie z olejów o różnorodnej lepkości, wybierz produkt, który najlepiej odpowiada warunkom eksploatacyjnym samochodu, jak i również stanowi podzespołów i elementów silnika. Dodatkowo branie pod uwagę wyłącznie lepkości oleju nie jest wystarczające: ważny jest także skład oleju bazowego oraz klasyfikacji API i ACEA. Wybierz olej bez pośpiechu, kup go na AUTODOC, a silnik Twojego samochodu będzie niezawodnie chroniony w trakcie sezonu zimowego.

Komentarze - 1

  • @user_1237376
    28.03.2024 16:27
    Członek

    A przeciez mozna to napisac po ludzku. Najlepszymi olejami wszelkich producentow to oleje ktore maja cyfre 0 na zimnym silniku dopiero po rozgrzaniu wybieramy 20-30-40!!! Wlasnie ta cyfra po rozgrzaniu silnika jest najwazniejsza, czyli 0W-20 0W30 0W-40.Oleje ktore zaczynaja sie od cyfry 0 sa najdrozsza!!! Suma sumarum 5W30 napewno bedzie tanszy jak 0W-30. Cyfra "0" mowi nam ze jak zapalisz silnik na ostrym mrozie natychmiast ma smarowanie na panewkach czyli zabezpieczasz silnik przed zuzyciem

Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty