Active Select to system manualnej zmiany biegów w automatycznych skrzyniach biegów dostępnych w samochodach marki Opel, Holden i Vauxhall. Stał się on dostępny w wczesnych latach 2000-nych. Manualny tryb roboczy zwiększa parametry dynamiczne samochodu. Na przykład, zapewnia on bardziej niezawodne ruszanie autem na śliskiej nawierzchni, a także zwiększa manewrowość. Jest on niezbędny w rozpędzaniu, gdyż umożliwia szybsze przyspieszanie pojazdem.
Zasada działania
System Active Select jest dostępny w klasycznych skrzyniach biegów wyposażonych w hydrauliczny przemiennik momentu obrotowego, zestawy przekładni planetarnych oraz elektroniczną jednostkę sterującą. W trybie automatycznym dana skrzynia biegów jest w stanie przystosować się do indywidualnych stylów jazdy. Na przykład, jeśli kierowca preferuje sportowy styl jazdy, biegu będą zmieniane przy wyższych obrotach silnika. Aby włączyć tryb manualny kierowca powinien przesunąć dźwignię selektora z pozycji „D” w lewo. Następnie należy płynnie przesunąć dźwignię do pozycji “+” lub “-”, aby wrzucić wyższy bieg lub go zredukować. Wybrany tryb roboczy oraz bieg wyświetlane są na desce rozdzielczej.
Popularne skrzynie biegów z systemem Active Select
Kod skrzyni biegów | Producent | Ilość biegów | Max pojemność silnika (L) | Max moment obrotowy silnika (N·m) | Rodzaj przeniesienia napędu | Data rozpoczęcia produkcji | Modele |
AF17 (AW60-41SN) | Aisin | 4 | 1.8 | 180 | Napęd przedni | 1998 | Opel Astra; Holden Astra; Opel Zafira |
AF22 (AW50-40LE) | Aisin | 4 | 2.5 | 250 | Napęd przedni | 1995 | Opel Vectra; Opel Astra; Opel Zafira; Holden Zafira |
AW55-50SN | Aisin | 5 | 3.5 | 330 | Napęd przedni | 2000 | Opel Vectra; Holden Epica; Holden Equinox; Opel Signum |
TF-80SC | Aisin | 6 | 2.5 | 450 | Napęd przedni, napęd tylny | 2000 | Opel Astra; Opel Vectra; Holden Zafira; Opel Insignia; Opel Zafira |
5L40-E | GM | 5 | 3.6 | 360 | Napęd tylny, napęd na cztery koła | 1999 | Holden Caprice WM; Holden Adventra; Holden Commodore; Holden Crewman; Opel GT |
Typowe awarie skrzyni biegów z systemem Active Select
Awarie | Skrzynie biegów |
Cewki ulegają zatkaniu wskutek zabrudzenia olejem przekładniowym, powodując szarpaną pracę skrzyni biegów. | AW55-50SN; TF-80SC; 5L40E; AF17 (AW60-41SN) |
Zużycie zestawu przekładni planetarnych wskutek niewystarczającego dopływu oleju. | AF17 (AW60-41SN); AW55-50SN |
Po pewnym czasie uszczelki zaczynają cieknąć. | AF22 (AW50-40LE) |
Pęknięcie bębna sprzęgłowego. | AF22 (AW50-40LE) |
Skrzynia biegów zaczyna się ślizgać wskutek zużycia płyty ciernej przemiennika momentu obrotowego. | TF-80SC |
Możliwe uszkodzenie pompy oleju skrzyni biegów wskutek stałej jazdy z wysokimi prędkościami. | 5L40E |
Uszkodzenie gumowych, tłoczonych tłoków wskutek przegrzania. | 5L40E |
Skomentuj