Active Select: cechy, zalety i wady

Active Select: cechy, zalety i wady

Active Select to system manualnej zmiany biegów w automatycznych skrzyniach biegów dostępnych w samochodach marki Opel, Holden i Vauxhall. Stał się on dostępny w wczesnych latach 2000-nych. Manualny tryb roboczy zwiększa parametry dynamiczne samochodu. Na przykład, zapewnia on bardziej niezawodne ruszanie autem na śliskiej nawierzchni, a także zwiększa manewrowość. Jest on niezbędny w rozpędzaniu, gdyż umożliwia szybsze przyspieszanie pojazdem.

Zasada działania

System Active Select jest dostępny w klasycznych skrzyniach biegów wyposażonych w hydrauliczny przemiennik momentu obrotowego, zestawy przekładni planetarnych oraz elektroniczną jednostkę sterującą. W trybie automatycznym dana skrzynia biegów jest w stanie przystosować się do indywidualnych stylów jazdy. Na przykład, jeśli kierowca preferuje sportowy styl jazdy, biegu będą zmieniane przy wyższych obrotach silnika. Aby włączyć tryb manualny kierowca powinien przesunąć dźwignię selektora z pozycji „D” w lewo. Następnie należy płynnie przesunąć dźwignię do pozycji “+” lub “-”, aby wrzucić wyższy bieg lub go zredukować. Wybrany tryb roboczy oraz bieg wyświetlane są na desce rozdzielczej.

Popularne skrzynie biegów z systemem Active Select

Kod skrzyni biegówProducentIlość biegówMax pojemność silnika (L)Max moment obrotowy silnika  (N·m)Rodzaj przeniesienia napęduData rozpoczęcia produkcjiModele
AF17 (AW60-41SN)Aisin41.8180Napęd przedni1998Opel Astra; Holden Astra; Opel Zafira
AF22 (AW50-40LE)Aisin42.5250Napęd przedni1995Opel Vectra; Opel Astra; Opel Zafira; Holden Zafira
AW55-50SNAisin53.5330Napęd przedni2000Opel Vectra; Holden Epica; Holden Equinox; Opel Signum
TF-80SCAisin62.5450Napęd przedni, napęd tylny2000Opel Astra; Opel Vectra; Holden Zafira; Opel Insignia; Opel Zafira
5L40-EGM53.6360Napęd tylny, napęd na cztery koła1999Holden Caprice WM; Holden Adventra; Holden Commodore; Holden Crewman; Opel GT

Typowe awarie skrzyni biegów z systemem Active Select    

AwarieSkrzynie biegów
Cewki ulegają zatkaniu wskutek zabrudzenia olejem przekładniowym, powodując szarpaną pracę skrzyni biegów.  AW55-50SN; TF-80SC; 5L40E; AF17 (AW60-41SN)
Zużycie zestawu przekładni planetarnych wskutek niewystarczającego dopływu oleju.  AF17 (AW60-41SN); AW55-50SN
Po pewnym czasie uszczelki zaczynają cieknąć.  AF22 (AW50-40LE)
Pęknięcie bębna sprzęgłowego.AF22 (AW50-40LE)
Skrzynia biegów zaczyna się ślizgać wskutek zużycia płyty ciernej przemiennika momentu obrotowego.  TF-80SC
Możliwe uszkodzenie pompy oleju skrzyni biegów wskutek stałej jazdy z wysokimi prędkościami.  5L40E
Uszkodzenie gumowych, tłoczonych tłoków wskutek przegrzania.5L40E
Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty