AFS: definicja, funkcja, zasada działania i przyczyny awarii

AFS: definicja, funkcja, zasada działania i przyczyny awarii

AFS (z ang. Active Front Steering) to system aktywnego układu kierowniczego, który instalowany jest w samochodach marki Cadillac i BMW. Zadebiutował on w 2003 roku. System kontroluje przełożenie układu kierowniczego, biorąc pod uwagę prędkość samochodu oraz reguluje kąt skrętu przednich kół w celu uniknięcia poślizgu. Polepsza on prowadzenie i manewrowość pojazdy, a także zwiększa bezpieczeństwa jazdy.

Zasada działania systemu AFS

W wał kierowniczy wbudowany jest zestaw przekładni obiegowych z przekładnią planetarną. Przekładnia planetarna jest przymocowana do silniczka elektrycznego, który jest sterowany przez system. Różnorodna prędkość i kierunek obrotu przekładni planetarnej umożliwia zmianę przełożenie układu kierowniczego, regulując reakcję układu kierowniczego w zależności od warunków jezdnych.

System analizuje całkowity kąt obrotu wałem kierowniczym, odchylenie pojazdu oraz wartość przyspieszenia bocznego. W oparciu o wymienione dane system oblicza wymaganą prędkość i kierunek obrotu wałem silnika.

System AFS ściśle współpracuje z systemem kontroli stabilności. Ten z kolei reguluje kąt skrętu przednich kół w celu uzyskania zamierzonego kierunku jazdy autem w przypadku nastąpienia nadsterowności.

Popularne samochody wyposażone w system AFS

Przyczyny awarii

  • Awaria czujnika skrętu kierownicy lub czujnika odchylenia.
  • Nieprawidłowa naprawa maglownicy.
  • Nieprawidłowe ustawienie czujnika całkowitego kąta skrętu.
  • Brak zbieżności kół.
Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty