AFS (z ang. Active Front Steering) to system aktywnego układu kierowniczego, który instalowany jest w samochodach marki Cadillac i BMW. Zadebiutował on w 2003 roku. System kontroluje przełożenie układu kierowniczego, biorąc pod uwagę prędkość samochodu oraz reguluje kąt skrętu przednich kół w celu uniknięcia poślizgu. Polepsza on prowadzenie i manewrowość pojazdy, a także zwiększa bezpieczeństwa jazdy.
Zasada działania systemu AFS
W wał kierowniczy wbudowany jest zestaw przekładni obiegowych z przekładnią planetarną. Przekładnia planetarna jest przymocowana do silniczka elektrycznego, który jest sterowany przez system. Różnorodna prędkość i kierunek obrotu przekładni planetarnej umożliwia zmianę przełożenie układu kierowniczego, regulując reakcję układu kierowniczego w zależności od warunków jezdnych.
System analizuje całkowity kąt obrotu wałem kierowniczym, odchylenie pojazdu oraz wartość przyspieszenia bocznego. W oparciu o wymienione dane system oblicza wymaganą prędkość i kierunek obrotu wałem silnika.
System AFS ściśle współpracuje z systemem kontroli stabilności. Ten z kolei reguluje kąt skrętu przednich kół w celu uzyskania zamierzonego kierunku jazdy autem w przypadku nastąpienia nadsterowności.
Popularne samochody wyposażone w system AFS
- Cadillac STS
- BMW serii 5 E60/E60, serii 6 E63/E64, X5 E70, serii 1 E81, E87, BMW serii 3 E90, E91, E92, E93
Przyczyny awarii
- Awaria czujnika skrętu kierownicy lub czujnika odchylenia.
- Nieprawidłowa naprawa maglownicy.
- Nieprawidłowe ustawienie czujnika całkowitego kąta skrętu.
- Brak zbieżności kół.
Skomentuj