ASR to elektrohydrauliczny system bezpieczeństwa aktywnego, który zapobiega przed wpadaniem kół w poślizg. Jest on instalowany w samochodach Audi, Peugeot, Fiat, Renault, Seat, Volkswagen oraz innych modelach pojazdów. Zwiększa on przyczepność auta do nawierzchni drogi oraz redukuje obciążenie skrzyni biegów podczas jazdy terenowej. Dany system zapewnia niezawodne ruszanie autem na mokrych lub oblodzonych drogach oraz polepsza prowadzenie podczas wjeżdżania pod górę.
Zasada działania systemu ASR
System stale monitoruje prędkość, z jaką obracają się koła oraz porównuje uzyskane w ten sposób pomiary. Dane dostarczane są przez czujniki ABS. Jeśli dane wskazują, że koła wpadają w poślizg, są one automatycznie przyhamowywane. Jest to dokonywane za pomocą pompy ASR/ABS oraz dodatkowych zaworów elektromagnetycznych. Dane zawory i pompa współpracują ze sobą w celu zwiększenia i dostosowania ciśnienia w układach hamulcowych. Poza tym zmniejszony może być moment obrotowy silnika do momentu, aż przyczepność nie zostanie w pełni przywrócona.
System ASR może zostać wyłączony za pomocą przycisku znajdującego się na konsoli środkowej. Może być to czasami pomocne podczas przejazdu przez odcinki dróg, na których zalega świeży śnieg. W takim przypadku system ASR nie będzie ograniczać prędkości silnika po wciśnięciu pedału gazu.
Popularne samochody wyposażone w system ASR
- Audi A6 C5, A2 8ZO, A4 В6;
- Peugeot 3008 I, 207;
- Fiat Doblo I, II, Stilo;
- Renault Megane III, Scenic II;
- Seat Leon FR Mk3;
- Volkswagen Golf V, Volkswagen Transporter T5.
Przyczyny awarii systemu ASR
- Awaria cewki zapłonowej.
- Uszkodzone przewody wysokiego napięcia.
- Uszkodzenia na korpusie przepustnicy.
- Zabrudzone czujniki ABS lub ich zniszczone przewody.
- Niski poziom płynu hamulcowego.
- Kiepski styk w przekaźniku.
Skomentuj