ATTESA: opis, właściwości i zasada działania

ATTESA: opis, właściwości i zasada działania

ATTESA (z ang. Advanced Total Traction Engineering System for All-Terrain) to nazwa układów napędowych na cztery koła dostępnych w samochodach marki Nissan i Infiniti. System po raz pierwszy pojawił się w 1987 roku, gdy wypuszczony został model Nissan Bluebird U12. Zwiększa on właściwości do jazdy w terenie oraz pomaga w uzyskaniu lepszej przyczepności na drogach o śliskiej nawierzchni. Pomaga on w wydajnym wykorzystaniu momentu obrotowego silnika. Zwiększa on także parametry dynamiczne auta oraz stabilność podczas pokonywania zakrętów.

Zasada działania

Układ napędowy na cztery koła ATTESA może występować w formie stałej (full-time) oraz na żądanie (on-demand). We wczesnych latach samochody z poprzecznie zamontowanymi silnikami wyposażone były w skrzynie rozdzielcze z planetarnym, centralnym mechanizmem różnicowym. Był on blokowany za pomocą sprzęgła wiskotycznego. Moment obrotowy silnika był przenoszony pomiędzy wszystkie cztery koła, w zależności od warunków jezdnych.

Nieco później stosowany zaczął być napęd na cztery koła na żądanie (on-demand). Nie obejmował on centralnego mechanizmu różnicowego. Zamiast tego do dodatkowego wału przedniego mechanizmu różnicowego przymocowana jest przekładnia kątowa zlokalizowana w skrzyni rozdzielczej. Przekładnia stale przenosi moment obrotowy na wał napędowy. Sprzęgło wiskotyczne sterowane przez komputer pokładowy łączy wał napędowy z napędem końcowym tylnej osi.

Bardziej skomplikowany system instalowany jest w samochodach z silnikami zamontowanymi wzdłużnie. W skrzyni rozdzielczej można znaleźć wielotarczowe sprzęgło oraz pompę. W momencie, gdy jest on odłączony, 100% momentu obrotowego silnika dostarczany jest wyłącznie na tylną oś.

Parametry

Nazwa Rodzaj napędu Cechy charakterystyczne Rok pierwszej produkcji Samochody wyposażone w dany system
ATTESA Stały (full-time) Centralny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu jest blokowany przy pomocy sprzęgła wiskotycznego. 1987 Nissan Bluebird U12, U13; Pulsar C13; Primera P10.
Dołączony (part-time) Tylna oś jest dołączana za pomocą sprzęgła wiskotycznego w momencie, gdy przednia oś wpada w poślizg i otrzymuje do 50% momentu obrotowego silnika. 2000 Nissan Bluebird G10, N16; Pulsar C13; Primera P12.
ATTESA E-TS Dołączony (part-time) Formę międzyosiowego mechanizmu różnicowego spełnia wielotarczowe sprzęgło. Do 50% momentu obrotowego może być przenoszone na przednią oś. Niektóre wersje posiadają manualną, pełną blokadę sprzęgła z przyciskiem sterującym. W danym trybie moment obrotowy jest rozdzielany pomiędzy przednią a tylną oś. 1989 Nissan Skyline R32, R33, GT-R, GTS-4, Cefiro SE4 LNA31, Stagea, Laurel C34, C35, Cedric; Infiniti M Y51, QX4, G V35, V35, M35 Y50, 37 Y51, QX70 Y51, EX J50.
ATTESA E-TS Pro   Wykorzystywane są w niej te dane podzespoły co w systemie ATTESA E-TS. Różnica leży w aktywnym mechanizmie różnicowym tylnej osi z ograniczonym poślizgiem, który przenosi moment obrotowy na koła samochodu. 1995 Nissan Skyline R33, R34.

Skomentuj

Your email address will not be published. Required fields are marked *