Co daje filtr sportowy stożkowy w aucie

Co daje filtr sportowy stożkowy w aucie

Prawdopodobnie nie jeden kierowca chciałby, aby jego silnik wydawał się mocniejszy niż w rzeczywistości. Do jednego z najtańszych tuningów, zwiększających nieco osiągi silnika należy montaż sportowego filtra powietrza. Nie należy jednak oczekiwać cudów, jeżeli jedynym ulepszeniem jest wymiana tradycyjnego elementu na bardziej wydajny komponent. Aby uzyskać widoczny i odczuwalny efekt potrzeba szeregu przeróbek. Więcej informacji na temat tego, jak bardzo filtr powietrza ma wpływ na moc jednostki napędowej znajdziesz w naszym artykule.

Klasyczne filtry powietrza montowane seryjnie w samochodach są wyrazem kompromisu pomiędzy funkcjonalnością a ceną. Dla producentów aut ważne jest, aby wykazywały się odpowiednią przepustowością, która zapewni silnikowi właściwą ochronę, a równocześnie aby były tanie. Dlatego też elementy filtrujące nie są zrobione z szczególnie skomplikowanych materiałów. Właściwie firmy produkujące filtry stawiają na podobną przepustowość w swoich produktach, a czynnikiem różniącym je jest powierzchnia materiału. Im jest ona większa, tym automatycznie więcej powietrza przechodzi przez niego. Czy można osiągnąć wyższą przepustowość bez zwiększania powierzchni? Tak. Rozwiązaniem są sportowe filtry powietrza, które mimo stosunkowo kompaktowych rozmiarów umożliwiają dużo skuteczniejszy przepływ powietrza, a co za tym idzie – zwiększenie mocy silnika.

Czym są sportowe filtry powietrza?

Sportowe wkładki filtracyjne oraz filtry stożkowe

To nic innego jak bardziej wydajne zamienniki seryjnych komponentów, które zapewniają wyższy przepływ powietrza. Jest to zapewnione dzięki ich strukturze oraz materiałowi użytemu do filtracji. Na rynku istnieje kilka rodzajów sportowych filtrów, jednakże najpopularniejszymi są dwa modele: sportowe wkładki filtracyjne oraz filtry stożkowe. Wkładkę montuje się jako kartridż w obudowę w układzie dolotowym, natomiast tzw. stożki instalowane są zamiast obudowy i samego filtra fabrycznego.

Sportowa wkładka filtracyjna jest produkowana zazwyczaj z bawełny. Materiał ten jest konstrukcyjnie cieńszy od standardowych materiałów filtrujących, dzięki czemu jego przepustowość jest wyższa. Dodatkowo charakteryzuje się lepszą jakością, co przekłada się na żywotność i trwałość wkładki, jak również na jej cenę. Tego typu filtry są często dużo droższe od tradycyjnych komponentów. Ponadto wkładka nasączona jest specjalnym olejem, który jeszcze bardziej zmniejsza opór dla przepływającego powietrza.

Drugi rodzaj sportowych filtrów powietrza to tzw. stożki. Są one najczęściej wybieranym rodzajem elementów filtrujących, mających na celu zwiększenie mocy silnika. Nie dość, że są wydajniejsze, skuteczniejsze i bardziej trwałe niż wkładki, to dodatkowo wyglądają bardzo imponująco pod maską ze względu na swój cylindryczny kształt. Dzięki nim uzyskuje się również bardziej imponujące i przyjemniejsze wrażenia akustyczne, ponieważ dzięki wysokiej przepustowości imitują dźwięk samochodów z torów wyścigowych po naciśnięciu pedału gazu. Filtr stożkowy montowany jest w miejsce tradycyjnego elementu, ale w przeciwieństwie do niego nie wymaga wymiany. Zatem pomimo dużo wyższej ceny jego zakup jest praktycznie jednorazowym wydatkiem. Tego typu filtry można po prostu wyczyścić i zakonserwować specjalnym środkiem oraz olejem. Po takiej operacji są znowu zdatne do pracy. Filtr stożkowy ze względu na większą powierzchnię jest wydajniejszy od wkładki. Ponadto wykonany jest z gąbczastego materiału, który dzięki swojej strukturze zapewnia jeszcze lepszy przepływ powietrza. Jest on również wzmocniony metalową siatką dla zwiększenia trwałości.

Jaka jest w zasadzie idea stojąca za sportowymi filtrami powietrza? Przepuszczenie jak największej ilości chłodnego powietrza do silnika. Pozwala to bowiem na zwiększenie momentu obrotowego. W przypadku standardowych filtrów wykonanych z papieru opór dla przepływającego powietrza jest większy, co przekłada się na niższą moc silnika, jak również większe zużycie paliwa.

Czym różnią się sportowe filtry powietrza od tradycyjnych komponentów?

Filtr stożkowy oraz sportowa wkładka filtracyjna mają z reguły te same zadania co standardowe komponenty. Najważniejszą kwestią jest oczyszczenie powietrza docierającego do silnika z zanieczyszczeń. Drugą istotną funkcją jest zadbanie o właściwe ciśnienie w układzie dolotowym, a trzecią, która w przypadku sportowych filtrów schodzi na drugi plan, jest wygłuszenie dźwięków przepuszczanego powietrza. Dlatego silnik po ich montażu nabiera rajdowego charakteru.

Największa różnica leży w materiale produkcyjnym, ponieważ zamiast papieru mamy do czynienia z wkładem bawełnianym lub gąbczastym, przesiąkniętym specjalnym olejem dla lepszej przepustowości. Tego typu filtry są oczywiście dużo trwalsze ze względu na użycie lepszych jakościowo materiałów w ich produkcji. Wiąże się to oczywiście z dużo wyższą cenę, ale inwestując jednorazowo nieco więcej, zyskujemy możliwość czyszczenia filtra bez konieczności jego wymiany. Większość z nich można umyć za pomocą niedrogich preparatów i zabezpieczyć olejkiem. W autach z silnikami benzynowymi taka konserwacja odbywa się co 15-20 tys. km przebiegu, a w przypadku diesli co 10 tys. km. Jeżeli chodzi o jeszcze jedną istotną kwestię wyróżniającą filtr stożkowy to jest nim jego montaż. W związku z tym, że jest on dość skomplikowany należy go powierzyć specjalistom.

Co daje sportowy filtr powietrza?

Wysokowydajne komponenty zmniejszają opór dla dostającego się do silnika powietrza, sprawiają, że łatwiej trafia ono do cylindrów, co ma wpływ na zwiększenie mocy i momentu obrotowego silnika.

Co prawda montaż sportowej wkładki nie daje wymiernego efektu. Jest to jedynie 1-2 KM więcej, co przy codziennej jeździe nie jest znacząco odczuwalne. W związku z czym montaż filtra sportowego w silniku o mocy do 150 KM nie przyniesie oczekiwanych rezultatów bez dalszych ingerencji tuningowych. Filtry stożkowe wypadają w tej kwestii lepiej od wkładek. W ich przypadku wzrost mocy jednostki napędowej może wynieść 5 KM, a nawet więcej w zależności od parametrów silnika. Jeszcze lepsze wyniki jest się w stanie osiągnąć, decydując się dodatkowo na chiptuning. Wtedy można już osiągnąć wyniki do 20-30 KM mocy na plusie. Ma to wyłącznie sens w przypadku profesjonalnego montażu. Instalacja filtra stożkowego jest bowiem skomplikowana, a amatorskie próby tuningu mogą wpłynąć negatywnie na wartości momentu obrotowego, co mija się zupełnie z celem. Ponadto podczas montażu trzeba również pamiętać o umieszczeniu elementu filtrującego jak najdalej od silnika i zapewnieniu mu dolotu zimnego powietrza za pomocą dedykowanej rury. Po takich przeróbkach uzyskamy lepsze osiągi, trwały i wydajny komponent nie wymagający regularnej wymiany i przyjemny dla ucha pomruk silnika.

Czy warto zamontować sportowy filtr powietrza?

Co daje filtr stożkowy

To zależy od wielu czynników. Jeżeli tradycyjne filtry w naszym samochodzie są bardzo tanie, to biorąc pod uwagę kwestie ekonomiczne, montaż tego typu zamiennika nie ma sensu. Ich ceny wahają się między 100 a 500 złotych. Do tego dochodzi koszt preparatów do czyszczenia. W przypadku gdy standardowe elementy należą do droższych części, wtedy inwestycja w sportowe filtry może się zwrócić. Jest to bowiem jednorazowy koszt, a środki do czyszczenia można znaleźć w korzystniej cenie. Jeśli chodzi o kwestie funkcjonalne, szczególnie o wzrost mocy silnika, efekt przyniesie filtr stożkowy w połączeniu z innymi modyfikacjami, np. chiptuningiem oraz odpowiednimi elementami układu dolotowego. Są to jednak oczywiście znowu dodatkowe koszty. Zatem jeżeli właścicielowi samochodu bardzo zależy na charakterystycznym dźwięku wydawanym przez silnik, to wtedy można rozważyć montaż stożka. Instalacja sportowej wkładki nie przynosi w tym wymiarze takich korzyści, dlatego można się na nią ewentualnie zdecydować, biorąc pod uwagę możliwość jej czyszczenia, większą trwałość i niższe spalanie paliwa. Wkładka nie jest jednak tak imponującym wizualnie elementem pod maską jak filtr stożkowy. Decyzja ta jest zatem bardzo indywidualną kwestią i powinna zostać podjęta zgodnie z własnymi potrzebami.

Skomentuj

Your email address will not be published. Required fields are marked *