Co należy wziąć pod uwagę przy wyborze świec zapłonowych

Co należy wziąć pod uwagę przy wyborze świec zapłonowych

W silnikach benzynowych do zapłonu mieszanki powietrzno-paliwowej wewnątrz cylindrów używa się świec zapłonowych. Różnią się one liczbą elektrod, materiałem produkcyjnym i są produkowane przez wiele firm. W tym artykule znajdziesz informacje na temat tego, jak prawidłowo dobrać komponenty, aby ułatwić rozruch silnika, zwiększyć jego moc, zmniejszyć zużycie paliwa, a także wiele innych przydatnych wskazówek.

Główne rodzaje

 Według liczby elektrod: 
  1. Jednoelektrodowe. Posiadają jedną elektrodę środkową i jedną elektrodę boczną wykonaną z metalu o średnicy 2,5 mm. Ta prosta konstrukcja zapewnia wydajne spalanie. Tego typu części mają niską cenę i krótką żywotność.
  2. Wieloelektrodowe. Posiadają do 4 elektrod bocznych. Charakteryzują się dłuższą żywotnością, ponieważ ich elementy robocze zużywają się jeden po drugim. Nie ma jednak możliwości regulacji szczeliny między elektrodami. Komponenty te są najlepszym wyborem dla silników, w których studzienki świec zapłonowych są trudno dostępne.
Świeca zapłonowa jednoelektrodowe, wieloelektrodowe.
 Ze względu na materiał produkcyjny elektrody środkowej (poniżej wymieniamy najbardziej powszechne typy): 
  1. Miedziano-niklowe. Ich żywotność wynosi 25 000 – 30 000 kilometrów. Dostępne są w przystępnej cenie i optymalne dla silników rzędowych.
  2. Platynowe. Działają sprawnie na dystansie do 120 000 kilometrów. Mają cienką elektrodą, która emituje mocniejszą iskrę.
  3. Irydowe. Tego typu świece są bardziej odporne na wysokie temperatury i korozję. Mają taką samą żywotność jak komponenty platynowe i zapewniają maksymalnie wydajne spalanie paliwa.
  4. Srebrne. Są odporne na duże obciążenia, wibracje, jak również zanieczyszczenia. Stanowią najlepszy wybór dla samochodów zasilanych płynnym gazem. Ich wadą jest krótka żywotność: średnio do 30 000 kilometrów.
Świeca zapłonowa miedziano-niklowe, platynowe, irydowe, srebrne.
Wskazówka od AUTODOC: Platynowe i irydowe komponenty są stosunkowo drogie. Niemniej jednak jeśli w Twoim samochodzie znajdują się świece zapłonowe o utrudnionym dostępie, lepiej jest zamontować tego typu części, ponieważ charakteryzują się długą żywotnością. Taka sama porada ma zastosowanie w przypadku, gdy samochód jest często używany. W pozostałych przypadkach można spokojnie używać tańszych części.
 Według wartości cieplnej: 
  1. Ciepłe. Wolniej odprowadzają ciepło z elektrody środkowej i izolatora. Stosowane są w jednostkach napędowych o niskim współczynniku kompresji, napędzanych paliwem niskooktanowym.
  2. Zimne. Charakteryzują się szybkim odprowadzaniem ciepła i używane są w silnikach o wysokim współczynniku kompresji, które zasilane są paliwem wysokooktanowym.
  3. Średnie. Posiadają zrównoważone parametry dwóch pierwszych typów. Te świece zapłonowe są najbardziej popularne.
Świeca zapłonowa ciepłe, zimne, średnie.
Poza tym świece zapłonowe różnią się między sobą średnicą, skokiem i długością gwintu, rozmiarem gniazda sześciokątnego i rodzajem uszczelnienia (podkładka wykonana z miękkiego metalu lub gniazdo stożkowe).

Popularne modele świec zapłonowych

  • Bosch Platinum plus HR6DP. Posiadają elektrodę środkową z lutowaną platynową końcówką. Mają niezwykłą odporność na zużycie i długą żywotność – do 120 000 kilometrów przebiegu.
  • Denso K20TT. Posiadają cienką elektrodę o średnicy 1,5 mm wykonaną z niklu. Nadają się do jednostek napędowych zasilanych benzyną, jak również gazem LPG. Posiadają podobne parametry do świec irydowych, ale są bardziej przystępne cenowo. Tego typu świece zapłonowe zmniejszają poziom zużycia paliwa i emisję spalin.
  • Champion N9BYC4. Mają trzy elektrody uziemiające i długą żywotność – do 70 000 przejechanych kilometrów.
  • Beru ULTRA-14FGR6DDU. Ich cechą charakterystyczną są dwie pary dodatkowych asymetrycznych elektrod. Ich praca jest stabilna nawet przy niskim napięciu.
  • Valeo R76H11. Posiadają jedną elektrodę boczną i optymalną szczelinę, która zapewnia doskonałe powstawanie iskry. Dzięki temu zużycie paliwa jest niższe i następuje wzrost mocy silnika (do 2,1%). Mają przystępną cenę.

Podsumowanie

Świece zapłonowe należy wymienić, jeśli ich okres eksploatacji dobiegł końca. Ignorowanie tego problemu przez długi czas może prowadzić do awarii silnika i innych układów pojazdu. Postępuj zgodnie z zaleceniami od AUTODOC i zamontuj części, które najlepiej pasują do Twojego samochodu.

Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty