4motion to opatentowana nazwa układu napędowego na cztery koła dostępnego w samochodach marki Volkswagen. Jest on wykorzystywany od 1998 roku. Przedtem wersje z napędem na cztery koła posiadały przydomek „Syncro”. Jedną z głównych zalet danego systemu są zwiększone właściwości terenowe do jazdy po drogach nieutwardzonych oraz drogach o nawierzchni luźnej lub śliskiej.
Zasada działania
Stały napęd na cztery koła 4motion można znaleźć w samochodach z silnikami zamontowanymi wzdłużnie. Wykorzystuje on mechanizm różnicowy Torsena z ograniczonym poślizgiem. Dzięki temu przenoszony jest moment obrotowy silnika w zależności od warunków jezdnych, przenosząc jego większość na oś o lepszej trakcji.
W układzie na żądanie dostępne jest elektroniczne sterowane wielotarczowe sprzęgło Haldex. W normalnych warunkach cały moment obrotowy przenoszony jest wyłącznie na przednią oś. Jeśli przednie koła zaczynają wpadać w poślizg, dołączone są do nich tylne koła, dzięki czemu na krótkich odcinkach czasowych może być na nich przekazane do 100% momentu obrotowego.
Mniej popularny jest dołączany automatycznie napęd na cztery koła (na żądanie, z ang. On-demand). Jest on aktywowany przez kierowcę i zapewnia sztywne połączenie przedniej i tylnej osi. Jest on skonstruowany wyłącznie do jazdy terenowej oraz jazdy po drogach o śliskiej nawierzchni.
Modele Volkswagena wyposażone w system 4motion
Rodzaj napędu | Samochody |
Stały (full-time) z mechanizmem różnicowym Torsena | Passat B5; Phaeton 3D1, 3D2, 3D3, 3D4, 3D6, 3D7, 3D8, 3D9. |
Na żądanie (on-demand) ze sprzęgłem Haldex | Golf 1J1, 1K1, 1K5, 5K1; Bora 1J2, 1J6; Passat B6, B7; Tiguan 5N, AD1, BW2. |
Dołączany automatycznie napęd na cztery koła (na żądanie, z ang. On-demand). | Amarok 2HA, 2HB, S1B, S6B, S7A, S7B. |
Skomentuj