Co to jest ESC? Opis i zasada działania

Co to jest ESC? Opis i zasada działania

ESC oznacza Elektroniczną Kontrolę Stabilności (z ang. Electronic Stability Control). Dany system instalowany jest w samochodach Hyundai, Chevrolet, Škoda, Kia, Łada i innych markach. Polepsza on prowadzenie samochodu oraz pomaga w unikaniu wypadków drogowych. Pomaga on także kierowcy w zachowaniu pożądanego kierunku jazdy. Jest to wyjątkowo skomplikowany układ, który obejmuje często dodatkowe funkcje, takie jak asystenta hamowania awaryjnego, system przeciwdziałający przewróceniu się pojazdu oraz asystenta stabilności przyczepy.

Zasada działania system ESC

System ESC ściśle współpracuje z innymi systemami asystującymi kierowcy, takimi jak ABS czy ASR. Jest on automatycznie aktywowany po przekręceniu kluczyka w stacyjce. Stale porównuje on rzeczywisty kierunek jazdy samochodu z zamierzoną ścieżką jazdy w celu wyeliminowania w razie konieczności wszelkich odchyleń.

Do monitorowania działań kierowcy wykorzystywane są odczyty czujnika kąta skrętu kierownicy, czujnika pozycji pedału gazu oraz przełącznika światła stopu. Z kolei czujnik prędkości odchylenia, czujniki przyspieszenia poziomego i pionowego oraz czujniki prędkości koła dostarczają informacji o aktualnym kierunku jazdy kierowcy.

Wraz z systemem ESC pracuje system ABS, który zachowuje pożądany kierunek jazdy poprzez przyhamowanie konkretnych kół. Do jednostki kontrolnej silnika wysyłane są także polecenia ograniczające moment obrotowy silnika.

W momencie, gdy system zostanie włączony, na desce rozdzielczej zacznie migać odpowiednia kontrolka. System może zostać dezaktywowany poprzez wciśnięcie przycisku znajdującego się na konsoli środkowej.

Popularne samochody wyposażone w system ESC

  • Chevrolet Captiva, Cruze;
  • Škoda Octavia III, Fabia III;
  • Hyundai Elantra V, Sonata V;
  • Lada Vesta GFL;
  • Kia Soul I, Rio II, Carens IV.

Przyczyny awarii

  • System ulega resetowi ustawień po odłączeniu akumulatora.
  • Przepalony bezpiecznik.
  • Awaria sprzęgła Haldex.
  • Nieprawidłowe odczyty czujników ABS.
  • Uszkodzone okablowanie elektryczne.
  • Przegrzanie jednostki sterującej.

Skomentuj

Your email address will not be published. Required fields are marked *