Co to jest INVECS I-III? Cechy i parametry techniczne skrzyni biegów

Co to jest INVECS I-III? Cechy i parametry techniczne skrzyni biegów

INVECS I-III to inteligentny system sterujący skrzynią biegów opracowany przez firmę Mitsubishi Motors zarówno dla klasycznych, automatycznych skrzyni biegów, jak i przekładni bezstopniowych. Jest on w stanie przystosować się do stylu jazdy kierowcy oraz charakteryzuje się bezsprzęgłową, manualną zmianą biegów. Dana technologia została po raz pierwszy zaprezentowana w 1992 roku, a pierwszym modelem wyposażonym w dany system był Mitsubishi Galant. W aktualnych modelach instalowana jest trzecia generacja skrzyni biegów INVECS.

Zasada działania skrzyni biegów INVECS I-III

Pierwsza generacja systemu INVECS była skomplikowanym systemem, który regulował pracą skrzyni biegów, układu napędowego, układu kierowniczego i zawieszenia. Był on kompatybilny ze standardową, automatyczną skrzynią biegów wyposażoną w hydrauliczny przemiennik momentu obrotowego oraz zestaw przekładni planetarnych.

Druga generacja systemu INVECS ponownie była kompatybilna ze standardową, automatyczną skrzynią biegów, jednakże posiadała znacznie więcej funkcji, takich jak umiejętność przystosowania indywidualnego stylu jazdy oraz tryb manualny z sekwencyjną zmianą biegów.

Trzeba generacja danego systemu jest opracowana do pracy z przekładnią bezstopniową, co umożliwia ekstremalnie płynną zmianę biegów oraz wydajne wykorzystanie mocy jednostki napędowej. Tryb Sport dostępny podczas manualnej zmiany biegów posiada 6 symulowanych biegów.

W trybie manualnym sterowanie skrzynią biegów INVECS I-III dokonywane jest za pomocą dźwigni selektora, a w niektórych samochodach wykorzystuje się w tym celu także łopatki zmiany biegów.

Popularne wersje skrzyni biegów INVECS I-III       

Generacja INVECS Data debiutu Kod skrzyni biegów Rodzaj skrzyni biegów Ilość biegów Max pojemność silnika (L) Rodzaj przeniesienia napędu Modele
I 1992 F4A33 Automatyczna z przemiennikiem momentu obrotowego 4 3.0 Napęd przedni Mitsubishi Galant; Mitsubishi Diamante
W4A32 Automatyczna z przemiennikiem momentu obrotowego 4 3.0 Napęd na cztery koła Mitsubishi Galant; Mitsubishi Diamante
II 1994 F4A42 Automatyczna z przemiennikiem momentu obrotowego 4 2.8 Napęd przedni Mitsubishi Carisma; Mitsubishi Galant; Mitsubishi Space Star; Mitsubishi Lancer
F5A5 Automatyczna z przemiennikiem momentu obrotowego 5 3.8 Napęd przedni, napęd na cztery koła Mitsubishi Galant; Mitsubishi Eclipse
III 2000 W1CJA (JF011E) Przekładnia bezstopniowa 2.5 Napęd na cztery koła Mitsubishi ASX; Mitsubishi Lancer; Mitsubishi Outlander

Typowe awarie skrzyni biegów INVECS I-III       

Awarie Skrzynie biegów
Tuleje i uszczelki ulegają uszkodzeniu wskutek zużycia elementów przemiennika momentu obrotowego, powodując pojawienie się wycieków. F4A33; W4A32
Płytki cierne ulegają przepaleniu wskutek przegrzewanie się, powodując problemy ze zmianą biegów. F4A33; W4A32
Styki cewek ulegają zabrudzeniu. F4A33; F4A42; W4A32
Spadek poziomu oleju przekładniowego, powodujący awarię pompy oleju skrzyni biegów. F4A42
Awaria zaworu regulacji przelewu pompy oleju skrzyni biegów. W1CJA (JF011E)
Zużycie łożysk wału wejściowego i wyjściowego. W1CJA (JF011E)
Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty