Manumatic to rodzaj skrzyni biegów, który oferuje zarówno tryb pracy automatycznej, jak i manualnej. Domyślnie za wybór biegów odpowiedzialny jest sterownik i nie jest on kontrolowany przez kierowcę. W razie potrzeby kierowca może jednak wybrać biegi manualnie, na przykład w celu szybkiego przyspieszenia lub oszczędności paliwa. Ręczne sterowanie odbywa się zazwyczaj poprzez przesunięcie dźwigni zmiany biegów w specjalnej wnęce, a czasami za pomocą przycisków lub manetek przy kierownicy.
Zasada działania
Zazwyczaj manumatic opiera się na tradycyjnej automatycznej skrzyni biegów wyposażonej w hydrauliczny przemiennik momentu obrotowego. Często można jednak spotkać również półautomatyczne i bezstopniowe skrzynie biegów.
Tryb sterowania ręcznego jest możliwy dzięki specjalnemu oprogramowaniu sterownika elektronicznego. Gdy kierowca wybiera określony bieg, odpowiedni sygnał jest wysyłany do sterownika elektronicznego, który następnie włącza wybrany bieg.
Popularne marki manumatic
Nazwa | Marka samochodu |
Sportronic, Q-Tronic, Q-System | Alfa Romeo |
Touch Activated Power (TAPshift) | Chevrolet, Pontiac, Saturn |
S Tronic | Audi |
Steptronic | BMW, MINI, Rover, MG |
AutoStick | Dodge, Jeep, Chrysler, Ram |
Shiftronic, HIVEC H-Matic | Hyundai |
MultiMatic, iShift, S-matic | Honda |
Direct-Shift Gearbox (DSG) | Volkswagen, Škoda |
Sportmatic | Kia |
Comfortronic | Lancia |
CommandShift | Land Rover |
ActiveMatic | Mazda |
TouchShift, G Tronic | Mercedes-Benz |
Xtronic CVT, DualMatic M-ATx | Nissan |
ActiveSelect | Opel, Vauxhall, Holden |
E-Shift | Lexus |
2Tronic | Peugeot |
Tiptronic | Porsche, Volkswagen, SEAT, Audi, Škoda, Peugeot |
Tiptronic S | Porsche |
Geartronic, I-Shift | Volvo |
SportShift | Subaru, Honda |
Auto-Gear Shift | Suzuki |
Multimode manual transmission | Toyota |
Sportronic | Alfa Romeo, Mitsubishi |
Switchtronic | Alpina |
SelectShift | Ford, Lincoln |
Sequential SportShift | Acura, Honda, Ford |
Allshift, INVECS I-III, Twin Clutch SST | Mitsubishi |
Multimode manual transmission | Toyota |
Touchtronic | Aston Martin |
EGS | Peugeot, Citroën |
Sentronic | Saab |
Protronic | Proton |
Driver Shift Control (DSC), Touch Activated Control (TACshift) | Pontiac |
Zalety i wady manumatic
Zalety | Wady |
Hamowanie silnikiem jest możliwe | Wolniejsza zmiana biegów w porównaniu z ręczną skrzynią biegów |
Wyższa wydajność zużycia paliwa w porównaniu z tradycyjnymi automatycznymi skrzyniami biegów | Większy rozmiar skrzyni biegów |
Poprawa dynamiki pojazdu | Skomplikowana konstrukcja |
Opcja trybu sportowego | Wysoka cena |
Silnik jest chroniony przed uszkodzeniami spowodowanymi nieprawidłową zmianą biegów | |
Lepsze prowadzenie samochodu |
Skomentuj