Co to jest Manumatic? Cechy i parametry techniczne skrzyni biegów

Co to jest Manumatic? Cechy i parametry techniczne skrzyni biegów

Manumatic to rodzaj skrzyni biegów, który oferuje zarówno tryb pracy automatycznej, jak i manualnej. Domyślnie za wybór biegów odpowiedzialny jest sterownik i nie jest on kontrolowany przez kierowcę. W razie potrzeby kierowca może jednak wybrać biegi manualnie, na przykład w celu szybkiego przyspieszenia lub oszczędności paliwa. Ręczne sterowanie odbywa się zazwyczaj poprzez przesunięcie dźwigni zmiany biegów w specjalnej wnęce, a czasami za pomocą przycisków lub manetek przy kierownicy.

Zasada działania

Zazwyczaj manumatic opiera się na tradycyjnej automatycznej skrzyni biegów wyposażonej w hydrauliczny przemiennik momentu obrotowego. Często można jednak spotkać również półautomatyczne i bezstopniowe skrzynie biegów.

Tryb sterowania ręcznego jest możliwy dzięki specjalnemu oprogramowaniu sterownika elektronicznego. Gdy kierowca wybiera określony bieg, odpowiedni sygnał jest wysyłany do sterownika elektronicznego, który następnie włącza wybrany bieg.

Popularne marki manumatic

NazwaMarka samochodu
Sportronic, Q-Tronic, Q-SystemAlfa Romeo
Touch Activated Power (TAPshift)Chevrolet, Pontiac, Saturn
S Tronic Audi
SteptronicBMW, MINI, Rover, MG
AutoStickDodge, Jeep, Chrysler, Ram 
Shiftronic, HIVEC H-MaticHyundai
MultiMatic, iShift, S-maticHonda
Direct-Shift Gearbox (DSG)Volkswagen, Škoda
SportmaticKia
ComfortronicLancia
CommandShiftLand Rover
ActiveMaticMazda
TouchShift, G TronicMercedes-Benz
Xtronic CVT, DualMatic M-ATxNissan
ActiveSelectOpel, Vauxhall, Holden
E-ShiftLexus
2TronicPeugeot
TiptronicPorsche, Volkswagen, SEAT, Audi, Škoda, Peugeot
Tiptronic SPorsche
Geartronic, I-ShiftVolvo
SportShiftSubaru, Honda
Auto-Gear ShiftSuzuki
Multimode manual transmissionToyota
SportronicAlfa Romeo, Mitsubishi
SwitchtronicAlpina
SelectShift Ford, Lincoln
Sequential SportShift Acura, Honda, Ford
Allshift, INVECS I-III, Twin Clutch SSTMitsubishi
Multimode manual transmissionToyota
TouchtronicAston Martin
EGSPeugeot, Citroën
Sentronic Saab
ProtronicProton
Driver Shift Control (DSC), Touch Activated Control (TACshift) Pontiac

Zalety i wady manumatic

ZaletyWady
Hamowanie silnikiem jest możliweWolniejsza zmiana biegów w porównaniu z ręczną skrzynią biegów
Wyższa wydajność zużycia paliwa w porównaniu z tradycyjnymi automatycznymi skrzyniami biegówWiększy rozmiar skrzyni biegów
Poprawa dynamiki pojazduSkomplikowana konstrukcja
Opcja trybu sportowegoWysoka cena
Silnik jest chroniony przed uszkodzeniami spowodowanymi nieprawidłową zmianą biegów
Lepsze prowadzenie samochodu
Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty