Co to jest PSM? Opis i zasada działania

Co to jest PSM? Opis i zasada działania

PSM (system stabilności toru jazdy Porsche, z ang. Porsche Stability Management) to system kontroli stabilności instalowany w samochodach marki Porsche od 1998 roku. Początkowo był on oferowany jako jednej z dodatkowych pakietów wyposażenia. Od 2003 roku jest on dostępny w standardzie dla wszystkich modeli marki Porsche. Dany system optymalizuje wydajność kilku istotnych systemów bezpieczeństwa. Polepsza on prowadzenie i stabilność samochodu podczas manewrowania oraz zapewnia niezawodną przyczepność na drogach o śliskiej nawierzchni.

Zasada działania systemu PSM

Czujniki PSM śledzą wartość następujących parametrów:

  • Prędkości i kierunku jazdy samochodu
  • Odchylenia
  • Wartość przyspieszenia bocznego
  • Prędkość obrotową koła
  • Kąt skrętu kierownicy
  • Ustawienie pedałów hamulca i gazu.

Jeśli rzeczywisty kierunek jazdy samochodu odbiega on zamierzonego, system określa, na której osi koła ulegają poślizgowi i zapoczątkowuje hamowanie osi przeciwnej. Aby to zrobić aktywowana jest jednostka hydrauliczna ABS. Wpompowuje ona płyn hamulcowy do odpowiedniego obwodu hamulcowego, który aktywuje mechanizm hamulcowy. Tym samym przywrócony zostaje kierunek jazdy samochodu. W celu zapobiegnięcia poślizgu system PSM jest w stanie tymczasowo ograniczyć moment obrotowy silnika.

Poza tym system PSM kontroluje pracę elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego kół. Przenosi on moment obrotowy, dzięki czemu największą moc otrzymuje koło z najlepszą przyczepnością.

Popularne modele samochodów Porsche wyposażone w system PCS

Przyczyny awarii

  • Awaria czujnika kąta skrętu kierownicy.
  • Awaria hydraulicznej pompy wspomagania kierowniczego.
  • Awaria czujników ABS.
  • Zużycie cierne tulei silniczka pompy ABS.
  • Awaria akumulatora.
    Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

    Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty