Q4 to system napędu na cztery koła instalowany w samochodach marki Alfa Romeo od 1994 roku. Zwiększa on dynamikę pojazdu oraz jego właściwości do jazdy w terenie. Dany system zwiększa także stabilność samochodu na drogach o śliskiej nawierzchni.
Zasada działania systemu Q4
Początkowo próbkowane były wyłącznie wersje ze stałym napędem na cztery koła, w których silnik przenosił moment obrotowy jednocześnie na wszystkie cztery koła. Za przenoszenie momentu obrotowego na osie pojazdu odpowiedzialne było sprzęgło wiskotyczne Fergusona lub samoblokujący mechanizm różnicowy Torsena.
W późniejszych latach wypuszczone zostały wersje z dołączonym napędem na cztery koła. W normalnych warunkach jezdnych moment obrotowy silnika przenoszony jest wyłącznie na tylną oś, jednakże jeśli tylne koła wpadają w poślizg dołączana jest przednia oś samochodu, która otrzymuje do 50% momentu obrotowego. W tym celu wykorzystywane jest elektronicznie sterowane wielotarczowe sprzęgło cierne.
Parametry systemu Q4
Rodzaj napędu | Charakterystyczne cechy mechanizmów różnicowych | Modele Alfa Romeo wyposażone w dany rodzaj napędu |
Stały napęd na cztery koła | Środkowy mechanizm różnicowy występuje w postaci przekładni planetarnej ze sprzęgłem wiskotycznym. Przedni mechanizm różnicowy jest otwarty, a tylny – samoblokujący mechanizm różnicowy Torsena. | 155 167. |
Środkowy mechanizm różnicowy Torsena przenosi moment obrotowy pomiędzy osie w stosunku 57:43. W momencie poślizgu dany współczynnik może ulec zmianie z 72:28 na 22:78, zapewniając większą moc kołom posiadającym lepszą przyczepność. | 159 939; Brera 939; Spider 939. | |
Środkowy mechanizm różnicowy wyposażony jest w sprzęgło wiskotyczne oraz elektroniczną blokadę. Tylny mechanizm różnicowy posiada funkcję samoblokowania. | 164. | |
Dołączany napęd na cztery koła | Na tylnej osi wykorzystywany jest samoblokujący mechanizm różnicowy Torsena lub elektronicznie sterowany otwarty mechanizm różnicowy. Aktywna skrzynia rozdzielcza (ATC) charakteryzuje się szybką pracą oraz natychmiastowym dołączeniem przedniej osi. | Giulia 952; Stelvio 949. |
Skomentuj