SH-AWD to aktywny układ napędu na cztery koła, który instalowany jest w samochodach marki Acura i Honda od 2004 roku. Współpracuje on z systemem kontroli trakcji, kontroli stabilności oraz innymi systemami samochodu. Zwiększa on właściwości do jazdy w terenie samochodu, jego dynamikę oraz prowadzenie.
Zasada działania
Kluczową zaletą systemu SH-AWD jest stałe dostosowywanie momentu obrotowego silnika w zależności od warunków jezdnych. Większość momentu obrotowego przesyłana jest na oś o lepszej przyczepności, umożliwiając na uzyskanie maksymalnej wydajności mocy silnika.
Rolę środkowego mechanizmu różnicowego spełnia sprzęgło wielotarczowe z funkcją elektronicznego sterowania. Poziom jego przyblokowania wpływa na ilość momentu obrotowego dostarczanego na każdą oś pojazdu. Przedni mechanizm różnicowy jest otwarty.
Tylny mechanizm różnicowy zbudowany jest z dwóch przekładni planetarnych, które wyposażone są w indywidualne sprzęgła elektromagnetyczne. Umożliwia to na przekazanie 100% momentu obrotowego na tylną oś, który przenoszony jest na koło o lepszej przyczepności. W niektórych modelach tylny mechanizm różnicowy posiada urządzenie przyspieszające, które zwiększa prędkość obrotową kół.
Niektóre samochody klasy premium wyposażone są w napęd hybrydowy SH-AWD. W danej konstrukcji moment obrotowy silnika dostarczany jest wyłącznie na przednią oś. Tylne koła napędzane są dwoma niezależnymi silnikami elektrycznymi.
Parametry techniczne systemu SH-AWD
Typ | Środkowy mechanizm różnicowy | Mechanizm różnicowy tylnej osi | Rozpoczęcie produkcji | Modele wyposażone w dany rodzaj napędu |
Stały napęd na cztery koła | Sprzęgło wielotarczowe. Moment obrotowy może zostać przeniesiony pomiędzy osie w stosunku 90:10 lub 70:30, w zależności od przyczepności kół. | Dwie przekładnie hipoidalne ze sprzęgłami elektromagnetycznymi. | 2004 | Honda Legend KB1, KB2; Acura RDX; MDX YD2, YD3; TL UC; ZDX; TLX. |
Stały napęd na cztery koła | Z urządzeniem przyspieszającym. | 2009 | Acura RL KB1, KB2. | |
Hybrydowy napęd na cztery koła | Jednostka sterująca systemem SH-AWD odpowiedzialna jest za przenoszenie momentu obrotowego. | Brak. Każde koło napędzane jest indywidualnie silnikiem elektrycznym. Momentem obrotowym dostarczanym do tylnej osi steruje jednostka Twin Motor (TMU). | 2011 | Acura RLX; NSX |
Skomentuj