Co to jest SH-AWD? Opis i zasada działania

co to jest SH-AWD? opis i zasada działania

SH-AWD to aktywny układ napędu na cztery koła, który instalowany jest w samochodach marki Acura i Honda od 2004 roku. Współpracuje on z systemem kontroli trakcji, kontroli stabilności oraz innymi systemami samochodu. Zwiększa on właściwości do jazdy w terenie samochodu, jego dynamikę oraz prowadzenie.

Zasada działania

Kluczową zaletą systemu SH-AWD jest stałe dostosowywanie momentu obrotowego silnika w zależności od warunków jezdnych. Większość momentu obrotowego przesyłana jest na oś o lepszej przyczepności, umożliwiając na uzyskanie maksymalnej wydajności mocy silnika.

Rolę środkowego mechanizmu różnicowego spełnia sprzęgło wielotarczowe z funkcją elektronicznego sterowania. Poziom jego przyblokowania wpływa na ilość momentu obrotowego dostarczanego na każdą oś pojazdu. Przedni mechanizm różnicowy jest otwarty.

Tylny mechanizm różnicowy zbudowany jest z dwóch przekładni planetarnych, które wyposażone są w indywidualne sprzęgła elektromagnetyczne. Umożliwia to na przekazanie 100% momentu obrotowego na tylną oś, który przenoszony jest na koło o lepszej przyczepności. W niektórych modelach tylny mechanizm różnicowy posiada urządzenie przyspieszające, które zwiększa prędkość obrotową kół.

Niektóre samochody klasy premium wyposażone są w napęd hybrydowy SH-AWD. W danej konstrukcji moment obrotowy silnika dostarczany jest wyłącznie na przednią oś. Tylne koła napędzane są dwoma niezależnymi silnikami  elektrycznymi.

Parametry techniczne systemu SH-AWD

Typ Środkowy mechanizm różnicowy Mechanizm różnicowy tylnej osi Rozpoczęcie produkcji Modele wyposażone w dany rodzaj napędu
Stały napęd na cztery koła Sprzęgło wielotarczowe. Moment obrotowy może zostać przeniesiony pomiędzy osie w stosunku 90:10 lub 70:30, w zależności od przyczepności kół. Dwie przekładnie hipoidalne ze sprzęgłami elektromagnetycznymi. 2004 Honda Legend KB1, KB2; Acura RDX; MDX YD2, YD3; TL UC; ZDX; TLX.
Stały napęd na cztery koła Z urządzeniem przyspieszającym. 2009 Acura RL KB1, KB2.
Hybrydowy napęd na cztery koła Jednostka sterująca systemem SH-AWD odpowiedzialna jest za przenoszenie momentu obrotowego. Brak. Każde koło napędzane jest indywidualnie silnikiem elektrycznym. Momentem obrotowym dostarczanym do tylnej osi steruje jednostka Twin Motor (TMU). 2011 Acura RLX; NSX
    Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

    Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty