Steptronic to funkcja ręcznej zmiany biegów głównie w automatycznych skrzyniach biegów z przemiennikami momentu obrotowego, montowanych w samochodach BMW, MG, MINI i Rover. Ostatnio spotykana jest również w półautomatycznych skrzyniach biegów. Pojawiła się w połowie lat 90-tych. Aby przejść w tryb ręczny, należy ustawić dźwignię w pozycji „S” lub „M/S’. Przesuwając ją do przodu lub do tyłu, można zmieniać biegi z mniejszych na większe i odwrotnie. Ponadto wiele wersji samochodów posiada przyciski do włączania trybu manualnego sterowania skrzynią biegów zamontowane na kierownicy.
Popularne skrzynie biegów z trybem Steptronic
Oznaczenie | Rodzaj | Ilość biegów | Maksymalna pojemność silnika, l | Maksymalny moment obrotowy, Nm | Stosowane w modelach |
ZF 8HP45 | AT z hydraulicznym przemiennikiem momentu obrotowego | 8 | 3,5 | 500 | BMW F20; BMW F22; BMW F30; BMW X3 F25; BMW X5 F15; BMW F10 |
ZF 8HP70 | AT z hydraulicznym przemiennikiem momentu obrotowego | 8 | 6,2 | 750 | BMW F30; BMW F10; BMW G11; BMW X5 F15 |
ZF 8HP90 | AT z hydraulicznym przemiennikiem momentu obrotowego | 8 | 8,0 | 1000 | BMW G11/G12 |
ZF VT1-11A | CVT | – | 1,6 | 150 | MG MGF; MG Rover 25; MG Rover TF; MINI Hatch |
Getrag 7DCT300 | Zautomatyzowana z podwójnym sprzęgłem | 7 | 2,0 | 320 | MINI Hatch; MINI Convertible |
Skomentuj