TFSI (Turbo fuel stratified injection) to nazwa systemu zasilania benzyną należącego do koncernu Volkswagen Group. Jest ona wykorzystywana do oznaczenia silników turbodoładowanych z systemem bezpośredniego wtrysku paliwa montowanych w samochodach marki Audi od 2004 roku. Dana nazwa stosowana jest także w niektórych wersjach silników o pojemności 2 litry instalowanych w samochodach marki SEAT, Škoda i Volkswagen.
Parametry silników TFSI
Większość silników TFSI to 4-cylindrowe jednostki napędowe z 8 lub 16 zaworami. Znacznie rzadsze są wersje z 6 cylindrami oraz 24 zaworami. Blok silnika wykonany jest zazwyczaj z aluminium, niemniej jednak może być on także wyprodukowany z żeliwa. Silniki wyposażone są w turbosprężarkę, która dość często posiada zmienną geometrię. Dość popularne są także wersje typu Twin-turbo. Układ rozrządu jest zazwyczaj napędzany łańcuchem lub paskiem. Niemniej jednak dostępne są także wersje łączone mechanizmu rozrządu, w których jednocześnie wykorzystywany jest łańcuch i pas.
Popularne wersje silników TFSI
Serie | Pojemność silnika (L) | Kod wersji | Ilość i ustawienie cylindrów | Ilość zaworów | Max moc (KM) | Max moment obrotowy silnika (N·m) | Data rozpoczęcia produkcji | Modele samochodów wyposażone w dany rodzaj silnika |
EA113 | 2.0 | AXX | 4 ustawione rzędowo | 16 | 200 | 280 | 2004 | Audi A3 8P; Volkswagen Golf 5; Volkswagen Passat B6 |
EA111 | 1.2 | CBZB | 4 ustawione rzędowo | 8 | 105 | 175 | 2009 | Audi A3 8P |
1.4 | CAXA | 4 ustawione rzędowo | 16 | 122 | 200 | 2006 | Audi A1 8X | |
EA211 | 1.2 | CJZA | 4 ustawione rzędowo | 16 | 105 | 175 | 2012 | Audi A3 8V |
1.4 | CXSA | 4 ustawione rzędowo | 16 | 122 | 200 | 2013 | Audi A3 8V | |
1.4 | CZEA | 4 ustawione rzędowo | 16 | 150 | 250 | 2014 | Audi Q2 GA; Audi A3 8V; Audi A1 8X; Audi Q3 8U | |
1.5 | DADA | 4 ustawione rzędowo | 16 | 150 | 250 | 2017 | Audi A1 GB; Audi Q2 GA; Audi A3 8V; Audi Q3 F3 | |
EA839 | 3.0 | CWGD | V6 | 24 | 354 | 500 | 2016 | Audi S4 B9; Audi S5 F5; Audi SQ5 FY |
3.0 | CZSE | V6 | 24 | 340 | 500 | 2017 | Audi A8 D5; Audi Q8 F1 | |
EA888 | 1.8 | CABA | 4 ustawione rzędowo | 16 | 120 | 230 | 2008 | Audi A4 B8 |
CCTA | 4 ustawione rzędowo | 16 | 200 | 280 | 2008 | Audi A3 8P; Audi TT 8J; Audi Q3 8U | ||
CDAA | 4 ustawione rzędowo | 16 | 160 | 250 | 2008 | Audi A3 8P; Audi A TT 8J | ||
CDNB | 4 ustawione rzędowo | 16 | 180 | 320 | 2008 | Audi A4 B8; Audi A6 C7; Audi A5 8T; Audi Q5 8R | ||
2.0 | CYRB | 4 ustawione rzędowo | 16 | 250 | 370 | 2015 | Audi A5 F5; Audi A4 B9; Audi Q7 4M; Audi A4 allroad B9 |
Typowe awarie silników TFSI
Awarie | Silniki |
Bardzo szybkie tworzenie się osadu węglowego na zaworach wlotowych oraz łopatkach turbiny. | AXX; CAXA; CJZA; CDAA; CCTA; CDNB; CABA |
Krótka żywotność cewek zapłonowych. | AXX; CDNB; CDAA; CABA |
Dość wczesna awaria wariatora faz rozrządu. | AXX |
Relatywnie szybkie zużycie paska lub łańcucha rozrządu. | AXX; CBZB; CAXA; CYRB; CCTA; CDAA; CDNB; CABA |
Nadmierne wibracje silnika podczas pracy na biegu jałowym. | CBZB |
Dość częsta awaria elektrycznego siłownika odpowiedzialnego za zmianę kąta łopatek turbiny. | CAXA; CJZA; CXSA; CZEA; CBZB |
Tłoki mogą ulec pęknięciu wskutek stosowania niskiej jakości paliwa. | CAXA |
Znacznie zwiększone zużycie paliwa wskutek sklejenia pierścieni tłokowych lub zatkania układu wentylacyjnego karteru silnika. | CXSA; CZEA; CDAA; CDNB; CYRB; CCTA |
Nierównomierne zużycie wałków rozrządu. | CZEA |
Dość częsty wyciek wysokociśnieniowej pompy paliwa. | CDAA |
Skomentuj