-
1
10 powodów, dla których kluczyk nie chce wyjść ze stacyjki zapłonu
- 1.1 Kierownica jest zablokowana
- 1.2 Kluczyk jest zdeformowany
- 1.3 Zamek drzwi zamarzł
- 1.4 Akumulator jest rozładowany
- 1.5 Wytarte ząbki kluczyka
- 1.6 Uszkodzenie wkładki stacyjki
- 1.7 Wkładka stacyjki i kluczyk uległy zabrudzeniu
- 1.8 Nieprawidłowy dobór biegów
- 1.9 Kluczyk nie został umieszczony w odpowiedniej pozycji
- 1.10 Kluczyk złamał się
Być może sytuacja, w której przed rozpoczęciem podróży kluczyk zapłonu nie przekręca się w stacyjce, nie jest Ci obca. Czasami uda Ci się go przekręcić, ale po zakończonej podróży nie możesz wyjąć go ze stacyjki. W tym artykule analizujemy powody, dla których klucz blokuje się i najłatwiejsze metody rozwiązania tego problemu.
10 powodów, dla których kluczyk nie chce wyjść ze stacyjki zapłonu
Kierownica jest zablokowana
Prawie wszystkie nowoczesne samochody są wyposażone w system zabezpieczający przed kradzieżą. W niektórych przypadkach blokują one kierownicę i włącznik zapłonu, aby uniemożliwić włamywaczowi uruchomienie Twojego samochodu. Kierownica blokuje się po jej przekręceniu, gdy w stacyjce zapłonu nie ma kluczyka lub gdy próbujesz użyć złego lub mocno wytartego klucza. Czasami problem jest spowodowany próbą przekręcenia kluczyka, który nie został wsadzony w całości do wkładki włącznika. Ponadto system ochrony może się uruchomić, gdy koła samochodu są całkowicie obrócone na jedną stronę, na przykład gdy zaparkujesz go na stromym zboczu lub gdy przednie koła opierają się o krawężnik lub jakąś inną przeszkodę. Zazwyczaj przy aktywacji funkcji blokującej słychać charakterystyczne kliknięcie, po czym zupełnie nie można wyjąć kluczyka z włącznika zapłonu.
Kluczyk jest zdeformowany
Jeśli nosisz go w kieszeni lub w portfelu albo używasz go do innych celów, to może się on wygiąć. Czasami z tego powodu kluczyk nie przekręci się ani nie wyjdzie z zapłonu lub nawet nie da rady wsadzić go do stacyjki.
Zamek drzwi zamarzł
Może dojść do tego, gdy na dworze jest zimno, a we wkładce zamka zgromadziła się woda.
Akumulator jest rozładowany
W niektórych samochodach, gdy akumulator się rozładuje, kluczyk zapłonu blokuje się w stacyjce.
Wytarte ząbki kluczyka
Niskiej jakości produkty wykonane z nietrwałych materiałów dość szybko ulegają zużyciu ściernemu. Kluczyk posiada luz w stacyjce i nie może właściwie współdziałać z ruchomymi częściami wkładki włącznika zapłonu.
Uszkodzenie wkładki stacyjki
Ona także zużywa się z czasem. Może do tego dojść nawet szybciej ze względu na to, że wielu kierowców zakłada ciężkie breloczki lub inne ozdoby na kluczyk. Gdy samochód jest w ruchu, stanowią one dodatkowe obciążenie dla elementów mechanizmu.
Wkładka stacyjki i kluczyk uległy zabrudzeniu
Stosowanie niewłaściwego smaru powoduje gromadzenie się brudu w mechanizmie, który z czasem może się zablokować. Zazwyczaj nacięcia kluczyka brudzą się, jeśli jest on używany w sposób niezgodny z przeznaczeniem, na przykład do zrywania taśmy przy otwieraniu paczek.
Nieprawidłowy dobór biegów
W samochodach z automatyczną skrzynią biegów, kluczyk zostanie zablokowany w stacyjce, aż do momentu ustawienia lewarka na pozycję “P”. Aby odblokować stacyjkę w pojazdach z ręczną skrzynią biegów, dźwignia zmiany biegów powinna znajdować się w pozycji neutralnej.
Jeśli Twój samochód jest wyposażony w ręczną skrzynię biegów, wciśnij pedał sprzęgła, przesuń dźwignię na neutralny bieg i wyjmij kluczyk ze stacyjki, lekko go przy tym kołysząc.
Kluczyk nie został umieszczony w odpowiedniej pozycji
Czasami kierowcy zapominają przekręcić kluczyk do pozycji LOCK.
Kluczyk złamał się
Przykładanie zbyt dużej siły w przekręcanie kluczyka zapłonu może skutkować jego złamaniem. Trudno jest wyciągnąć fragment klucza, który utknął w mechanizmie.
Podsumowanie
Mimo prostej konstrukcji kluczyk zapłonu jest bardzo ważnym elementem, któremu kierowca powinien poświęcić szczególną uwagę. Odpalenie samochodu jest możliwe tylko wtedy, gdy ten element jest w dobrym stanie technicznym. Jeśli Twój kluczyk utknął w stacyjce, skorzystaj z naszych wskazówek.
Skomentuj