Co zrobić, gdy kluczyk zablokował się w stacyjce

Co zrobić, gdy kluczyk zablokował się w stacyjce

Być może sytuacja, w której przed rozpoczęciem podróży kluczyk zapłonu nie przekręca się w stacyjce, nie jest Ci obca. Czasami uda Ci się go przekręcić, ale po zakończonej podróży nie możesz wyjąć go ze stacyjki. W tym artykule analizujemy powody, dla których klucz blokuje się i najłatwiejsze metody rozwiązania tego problemu.

10 powodów, dla których kluczyk nie chce wyjść ze stacyjki zapłonu

Kierownica jest zablokowana

Prawie wszystkie nowoczesne samochody są wyposażone w system zabezpieczający przed kradzieżą. W niektórych przypadkach blokują one kierownicę i włącznik zapłonu, aby uniemożliwić włamywaczowi uruchomienie Twojego samochodu. Kierownica blokuje się po jej przekręceniu, gdy w stacyjce zapłonu nie ma kluczyka lub gdy próbujesz użyć złego lub mocno wytartego klucza. Czasami problem jest spowodowany próbą przekręcenia kluczyka, który nie został wsadzony w całości do wkładki włącznika. Ponadto system ochrony może się uruchomić, gdy koła samochodu są całkowicie obrócone na jedną stronę, na przykład gdy zaparkujesz go na stromym zboczu lub gdy przednie koła opierają się o krawężnik lub jakąś inną przeszkodę. Zazwyczaj przy aktywacji funkcji blokującej słychać charakterystyczne kliknięcie, po czym zupełnie nie można wyjąć kluczyka z włącznika zapłonu.

Co zrobić: Ostrożnie obróć kierownicę w lewo, a następnie w prawo, próbując przekręcić kluczyk w stacyjce. Pomoże to odblokować kierownicę. Nie wyciągaj kluczyka na siłę, aby go nie złamać.

Kluczyk jest zdeformowany

Jeśli nosisz go w kieszeni lub w portfelu albo używasz go do innych celów, to może się on wygiąć. Czasami z tego powodu kluczyk nie przekręci się ani nie wyjdzie z zapłonu lub nawet nie da rady wsadzić go do stacyjki.

Co zrobić: Zauważyłeś, że kluczyk jest wygięty? Nie używaj go, aby uniknąć uszkodzenia wkładki stacyjki. Odpal samochód za pomocą zapasowego kluczyka. Jeżeli nie posiadasz takowego, skontaktuj się ze stacją serwisową. Specjaliści szybko przywrócą kształt starego klucza lub wykonają jego kopię. Jeśli w stacyjce zapłonu wciąż znajduje się zablokowany w niej, wygięty klucz, zwróć się o profesjonalną pomoc w celu jego wyjęcia.

Zamek drzwi zamarzł

Może dojść do tego, gdy na dworze jest zimno, a we wkładce zamka zgromadziła się woda.

Co zrobić: Jeśli Twój samochód był długo przechowywany na zewnątrz w zimnie lub w nieogrzewanym pomieszczeniu i podejrzewasz, że zamek zamarzł, spróbuj go rozmrozić. W tym celu ogrzej klucz za pomocą zapalniczki lub świecy i włóż go do wkładki zamka. Powtórz ten krok kilka razy. Możesz również zastosować specjalny odmrażacz do zamków. Aby uniknąć dalszych problemów, upewnij się, że układ wentylacyjny funkcjonuje stabilnie. Przed przechowywaniem samochodu przez dłuższy czas należy przewietrzyć przedział pasażerski, aby obniżyć w nim temperaturę i zapobiec kondensacji pary wodnej.

Akumulator jest rozładowany

W niektórych samochodach, gdy akumulator się rozładuje, kluczyk zapłonu blokuje się w stacyjce.

Akumulator jest rozładowany
Co zrobić: Włącz przednie światła. Jeśli się nie zapalą, to problem leży najprawdopodobniej po stronie akumulatora. Zmierz napięcie na zaciskach akumulatora samochodowego za pomocą woltomierza. Jeżeli jego wartość jest mniejsza niż 11,7V, to akumulator jest całkowicie rozładowany. Prawdopodobnie trzeba będzie go wymienić lub zregenerować. Jeśli nie posiadasz multimetru, spróbuj odpalić samochód kablami rozruchowymi. Jeśli Cię się to uda, to problem tkwi w akumulatorze, a jeśli nie – trzeba się liczyć z innego rodzaju usterką.

Wytarte ząbki kluczyka

Niskiej jakości produkty wykonane z nietrwałych materiałów dość szybko ulegają zużyciu ściernemu. Kluczyk posiada luz w stacyjce i nie może właściwie współdziałać z ruchomymi częściami wkładki włącznika zapłonu.

Co zrobić: Porównaj używany kluczyk z zapasowym. Jeżeli widać na nim ślady zużycia, zastąp go nim. W przypadku zablokowania kluczyka w stacyjce zapłonu spróbuj delikatnie przekręcić go w lewą i prawą stronę, i poruszać nim w przód i w tył. Możliwe, że uda Ci się wykonać ruch, który uruchomi mechanizm.

Uszkodzenie wkładki stacyjki

Ona także zużywa się z czasem. Może do tego dojść nawet szybciej ze względu na to, że wielu kierowców zakłada ciężkie breloczki lub inne ozdoby na kluczyk. Gdy samochód jest w ruchu, stanowią one dodatkowe obciążenie dla elementów mechanizmu.

Uszkodzenie wkładki stacyjki
Co zrobić: Jeśli udało Ci się wyjąć kluczyk ze stacyjki, zacznij używać klucza zapasowego. Jeśli i on wciąż się blokuje, to źródłem problemu jest wytarta wkładka stacyjki. Skontaktuj się z warsztatem w celu jej wymiany.

Wkładka stacyjki i kluczyk uległy zabrudzeniu

Stosowanie niewłaściwego smaru powoduje gromadzenie się brudu w mechanizmie, który z czasem może się zablokować. Zazwyczaj nacięcia kluczyka brudzą się, jeśli jest on używany w sposób niezgodny z przeznaczeniem, na przykład do zrywania taśmy przy otwieraniu paczek.

Co zrobić: Do wyczyszczenia stacyjki użyj płynu WD-40 lub innego oleju penetrującego, spryskując go bezpośrednio do dziurki od klucza. W miarę możliwości przedmuchaj wkładkę sprężonym powietrzem. Po przedmuchaniu i wyczyszczeniu stacyjki nasmaruj ją. Przetrzyj klucz niestrzępiącą się ściereczką nasączoną środkiem WD-40, alkoholem lub rozpuszczalnikiem.

Nieprawidłowy dobór biegów

W samochodach z automatyczną skrzynią biegów, kluczyk zostanie zablokowany w stacyjce, aż do momentu ustawienia lewarka na pozycję “P”. Aby odblokować stacyjkę w pojazdach z ręczną skrzynią biegów, dźwignia zmiany biegów powinna znajdować się w pozycji neutralnej.

Nieprawidłowy dobór biegów
Co zrobić: Po zakończeniu jazdy upewnij się, że lewarek automatycznej skrzyni biegów znajduje się w pozycji “Park”. Po zatrzymaniu samochodu i wyłączeniu silnika, naciśnij pedał hamulca i umieść lewarek w pozycji “Park”. Spróbuj ostrożnie wyjąć kluczyk. Jeśli jest to niemożliwe, sprawdź, czy lewarek w ogóle blokuje się w tej pozycji. Jeśli rusza się nawet po wyłączeniu silnika, zabierz swój samochód do warsztatu, aby sprawdzić przetwornik momentu obrotowego, przewód i dźwignię automatycznej skrzyni biegów oraz mechanizm blokujący pedał hamulca.

Jeśli Twój samochód jest wyposażony w ręczną skrzynię biegów, wciśnij pedał sprzęgła, przesuń dźwignię na neutralny bieg i wyjmij kluczyk ze stacyjki, lekko go przy tym kołysząc.

Kluczyk nie został umieszczony w odpowiedniej pozycji

Czasami kierowcy zapominają przekręcić kluczyk do pozycji LOCK.

Kluczyk nie został umieszczony w odpowiedniej pozycji
Co zrobić: Przyjrzyj się włącznikowi zapłonu. Posiada on kilka oznaczeń, które odpowiadają różnym trybom: “włączony zapłon”, “rozruch silnika”, “lock – blokada kierownicy” (lub “park”). Upewnij się, że kluczyk znajduje się w pozycji “lock” lub “0”. W razie konieczności zmień jego pozycję.

Kluczyk złamał się

Przykładanie zbyt dużej siły w przekręcanie kluczyka zapłonu może skutkować jego złamaniem. Trudno jest wyciągnąć fragment klucza, który utknął w mechanizmie.

Co zrobić: Spróbuj usunąć fragment za pomocą specjalnego ekstraktora. Jeśli nie masz takiego narzędzia, poszukaj profesjonalnej pomocy. Nie improwizuj przy wyciąganiu złamanej końcówki, ponieważ możesz uszkodzić wkładkę.

Podsumowanie

Mimo prostej konstrukcji kluczyk zapłonu jest bardzo ważnym elementem, któremu kierowca powinien poświęcić szczególną uwagę. Odpalenie samochodu jest możliwe tylko wtedy, gdy ten element jest w dobrym stanie technicznym. Jeśli Twój kluczyk utknął w stacyjce, skorzystaj z naszych wskazówek.