DSTC: definicja, funkcja, zasada działania i przyczyny awarii

DSTC: definicja, funkcja, zasada działania i przyczyny awarii

DSTC oznaczający układ dynamicznej stabilizacji toru jazdy i siły napędowej (z ang. Dynamic Stability & Traction Control) jest systemem instalowanym w samochodach marki Volvo. Po raz pierwszy pojawił się on w sedanie Volvo S80 wypuszczonym w 1998 roku. Dany system odgrywa znaczącą rolę w bezpieczeństwie samochodu; polepsza on prowadzenie i manewrowość oraz pomaga w unikaniu wpadania w poślizg oraz ześlizgiwania się kół.

Zasada działania systemu DSTC

Zachowanie stabilności pojazdu zostało osiągnięte przez porównywanie zamierzonego kierunku jazdy kierowcy z jego rzeczywistym kierunkiem. W celu określenia prawidłowego kierunku jazdy procesor wykorzystuje dane pochodzące z czujnika kąta skrętu kierownicy, ciśnienia układu hamulcowego oraz pozycji przełącznika światła stopu. W celu oszacowania rzeczywistego kierunku jazdy samochodu brane są pod uwagę pozostałe parametry: prędkość kół, prędkość kątowa odchylania oraz siła odśrodkowa.

W razie zaistniałej potrzeby system aktywuje hamulce, aby powrócić do porządnego kierunku jazdy autem. W tym celu może on także zredukować moment obrotowy silnika poprzez zmianę ilości wtryskiwanego paliwa.

System jest zawsze włączony i nie można go wyłączyć. Jednakże kierowca może przełączyć w tryb Sport, w którym system umożliwia mu, na przykład, skorzystanie z „kontrolowanego poślizgu”.

Popularne modele Volvo wyposażone w system DSTC

  • V60 I, II;
  • S80 I, II; 
  • V70 II, III;
  • S60 I, II;
  • V90 Cross Country.

Przyczyny awarii systemu DSTC

  • Częste uszkodzenie czujnika kąta skrętu kierownicy.
  • Zabrudzenie czujników prędkości kół.
  • Okablowanie może ulec zniszczeniu.
[Głosów: 0   Average: 0/5]

Skomentuj

Your email address will not be published. Required fields are marked *