EBA, BA i BAS: definicja, właściwości i zasada działania

EBA, BA i BAS: definicja, właściwości i zasada działania

EBA, BA i BAS to wszystkie formy awaryjnych systemów asystujących podczas hamowania wykorzystywane w samochodach Mercedes-Benz, BMW, Volvo, Toyota oraz innych pojazdach. Dane systemy przyczyniają się do skrócenia drogi hamowania oraz pomagają w unikaniu wypadków drogowych. Kompensują one powolne reakcje ze strony kierowców lub w momencie, gdy w trakcie hamowania awaryjnego do pedału hamulca dostarczane jest niewystarczające ciśnienie. Wszystkie nowe samochody sprzedawane na terenie Unii Europejskiej muszą być wyposażone w standardzie w asystenta hamowania awaryjnego.

Zasada działania systemów EBA, BA i BAS    

Jednym z kluczowych elementów systemu jest czujnik, który dokonuje pomiaru prędkości, przy której poruszane jest tłoczysko podciśnieniowego wspomagania hamulców. Jeśli pedał hamulca jest wciskany bardzo ostro, jednostka sterująca aktywuje zawór elektromagnetyczny podciśnieniowego wspomagania. Zwiększa to siłę, z jaką kierowca wciska pedał hamulca. W wyniku tego wzrasta ciśnienie w układzie hamulcowym, dzięki czemu znacznie szybciej aktywowane są mechanizmy hamulcowe.

Popularne samochody wyposażone w systemy EBA, BA i BAS    

  • Volvo S60 I, XC60 I;
  • Mazda CX-9 (TB);
  • Mercedes-Benz klasy C W203, klasy S W221, klasy S W140, klasy M W163;
  • Peugeot 508 I;
  • Citroën DS3;
  • Toyota Corolla XI.

Przyczyny awarii systemów EBA, BA i BAS

  • Awaria czujnika skoku tłoczyska podciśnieniowego wspomagania hamulców.
  • Utlenienie styków jednostki sterującej.
  • Uszkodzenie przewodów.

Skomentuj

Your email address will not be published. Required fields are marked *