EBD: opis, właściwości i zasada działania

EBD: opis, właściwości i zasada działania

EBD oznacza system elektronicznego rozdziału siły hamowania. Pod kątem algorytmów sterowania elektronicznego jest on dodatkiem systemu ABS. Pracuje on wraz z pozostałymi systemami bezpieczeństwa aktywnego, takimi jak system kontroli trakcji. Dany system instalowany jest w samochodach Toyota, Volkswagen, Renault, Nissan, Kia, Hyundai oraz innych markach pojazdów. Przenosi od siłę hamowania pomiędzy koła lub osie zgodnie z sytuacją, obciążeniem samochodu oraz jakością nawierzchni drogi. Korzystanie z danego systemu pomaga w skróceniu drogi hamowania.

Zasada działania systemu EBD

System zapobiega blokowania się kół poprzez regulowanie ciśnienia płynu hamulcowego w odpowiednich układach hamulcowych. Jednostka sterująca systemu wykorzystuje odczyty czujników ABS w celu określenia momentu zaprzestania dostarczania płynu. W razie zaistniałej potrzeby wysyła ona polecenie zamknięcia odpowiedniego zaworu wlotowego. Ciśnienie w pozostałych układach zwiększa się do momentu, aż włączony zostanie system ABS. Jeśli koło nadal ulega zablokowaniu, otwiera się wtedy zawór wylotowy. Prowadzi to do zmniejszenia ciśnienia płynu wewnątrz układu.

Popularne samochody wyposażone w system EBD

  • Toyota Corolla Verso AR10, Hilux VII;
  • Renault Duster HS, Clio V, Megane III;
  • Volkswagen Polo VI, Passat B8;
  • Nissan Qashqai 1G;
  • Kia Sportage III, Ceed III.

Przyczyny awarii systemu EBD

  • Zanieczyszczone czujniki ABS.
  • Niewystarczająca ilość płynu hamulcowego, na przykład, wskutek wycieku.
  • Nieprawidłowe ustawienie przełącznika światła stopu.
  • Utlenienie styki przekaźnika.
Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty