Głowica silnika: budowa, objawy uszkodzenia

Głowica silnika: budowa, objawy uszkodzenia

Silnik samochodu składa się z wielu elementów i każdy element wpływa na jego prawidłową pracę, niezależnie od rozmiaru i zadania. Do takich elementów należy głowica, która potrafi przysporzyć kłopotów każdemu mechanikowi i kierowcy.

Za co odpowiada głowica silnika?

Głowica silnika odpowiada za zapewnienie odpowiednich warunków wymaganych do spalania paliwa. Jej główną funkcją jest zamykanie komory spalania, aby te warunki zostały spełnione. W wielu przypadkach ta część służy także jako korpus dla mechanizmu rozrządu. Oprócz tego w głowicy znajdują się inne osprzęty silnika: kanały chłodnicze, kanały olejowe, czujniki służące do pomiaru ciśnienia oleju oraz temperatury płynu chłodniczego. Głowica pełni też funkcję korpusu mechanizmu rozrządu. Tym samym głowica samochodowa jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania pracy silnika.

Budowa głowicy silnika

Wielu specjalistów zgodnie twierdzi, że to właśnie głowica jest (jednym z) najbardziej skomplikowanych elementów silników. Głowice można podzielić ze względu stosowanych substancji do chłodzenia bądź ze względu rodzajów silnika. Tak więc podstawowy podziałgłowic to te chłodzone cieczą oraz te chłodzone powietrzem. Obecnie najczęściej spotykane głowice są chłodzone cieczą. Oprócz tego głowice różnią się w zależności od rodzaju silnika, dostępne są głowice do silników dwusuwowych i czterosuwowych, górnozaworowych i dolnozaworowych oraz głowice do silników z zapłonem iskrowym i samoczynnym.

Głowica żeliwna czy aluminiowa?

Chociaż żeliwo jest trwalszym materiałem, to jednak najczęściej spotykane są głowice wykonane z aluminium. Aluminium zapewnia lepsze właściwości przewodzenia ciepła, dzięki czemu ciepło wytworzone podczas pracy silnika zostaje szybciej wydalane do atmosfery. Ponadto silnik zachowuje mniejszą gęstość i lepsze właściwości odlewnicze.

Plusem jest też to, że aluminiowe głowice są zdatne do regeneracji i tym samym koszty naprawy / wymiany są niższe niż koszty głowicy żeliwnej.

Objawy uszkodzonej głowicy silnika mogą się diametralnie różnić. Mówimy tutaj o wahaniach obrotów, biało-niebieskich spalinach, o stukach, drganiach silnika (zwłaszcza na niskich obrotach) i spadku jego mocy, ale też o zauważalnym ubytku płynu chłodniczego oraz mieszania się płynu chłodniczego z olejem. Te sygnały mogą sugerować też inne awarie, więc w razie wszelkich wątpliwości i braku doświadczenia kierowcy najlepiej udać się do fachowca. W przypadku głowic aluminiowych można sprawdzić, czy pod korkiem wlewu oleju nie znajduje się biały osad. Może on być spowodowany przez dostawanie się płynu chłodzącego do układu smarowania. Jako że powyższe objawy mogą sugerować awarię innych jednostek, najlepiej udać się do fachowca, który udzieli prawidłowej diagnostyki.

Co może spowodować awarię głowicy silnika?

Głowica najbardziej nie lubi nagłych zmian temperatur, szczególnie przegrzania jednostki napędowej oraz po długim staniu pojazdu na mrozie. Najwięcej kłopotów głowicy przysparza usterka uszczelki, co wiąże się z niewłaściwym ciśnieniem w komorze spalania i tym samym prowadzi do awarii samej głowicy oraz sąsiednich podzespołów.

uszkodzona głowica silnika objawy

Uszczelka pod głowicą to z pozoru mała, elastyczna część, która nie robi większego wrażenia, ale warto wspomnieć o niej kilka słów. Uszczelka znajduje się pomiędzy głowicą a kadłubem silnika. Z czasem ten gumowy element zużywa się i może spowodować problemy. Jeśli po otwarciu maski dopatrzymy się mazi wokół wlewu oleju, że to sugerować problemy z uszczelką. Kierowca nie powinien też bagatelizować ubytków płynu chłodniczego (należy regularnie kontrolować jego poziom). Kolejnymi objawami są dymienie z układu wydechowego, szarpanie silnika na niskich obrotach i spadek mocy silnika. Trzeba zaznaczyć, że te objawy nie informują nas o bezpośredniej awarii uszczelki pod głowicą. Może okazać się, że to sama głowica bądź inny podzespół wymaga wymiany. Kierowca może też spróbować wyczyścić wtryskiwacze, których objawy usterki są podobne.

Dużo problemów z głowicą powstaje również na skutek zaniedbania samochodu, np. kierowca próbuje odpalić silnik po długim parowaniu na dotkliwym zimnie lub kierowca często jeździ zbyt długo na niskich biegach. Głowica nie lubi też jazdy na zbyt niskich przełożeniach, obciążenia samochodu i silnika oraz długich podróży z maksymalną prędkością. W przypadku problemów ze silnikiem mogą też pomóc płukanki silnika.

Częstym powodem awarii głowicy jest jej przegrzanie. Przegrzanie głowicy może być konsekwencją nieprawidłowego montażu uszczelki lub instalacji LPG bądź niesprawnego układu chłodzenia. Oprócz tego szkodliwe są mechaniczne uszkodzenia, np. zerwanie napędu rozrządu, pęknięcia mostka pomiędzy zaworem dolotowym a wylotowym, pęknięcia komory wirowej, pęknięcia płaszcza wodnego, zatarcie tłoków, zatarcia panewek itd.

Do czego może doprowadzić uszkodzona głowica silnika?

To nie przypadek, że zepsutej głowicy silnika obawia się każdy właściciel pojazdu. To naprawdę może osłabić portfel. Mowa o wygiętych zaworach popychaczy, uszkodzeniu wałka rozrządu, wymianie prowadnic zaworowych, gniazd zaworowych, płaszczyzny głowicy i wiele innych współpracujących elementów. Tak więc kierowca nigdy nie powinien lekceważyć wyżej wymienionych objawów — im szybsza reakcja, tym mniejsze straty.

Czy naprawa jest możliwa?

Glowica silnika: czy naprawa jest możliwa

Tak, na szczęście jest możliwa regeneracja głowicy, to zależy od stopnia uszkodzenia samej głowicy i innych części. Inaczej też wygląda naprawa głowicy aluminiowej, a inaczej głowicy żeliwnej. Nie jest to czynność, którą można przeprowadzić na własną rękę — jeśli nie masz doświadczenia i odpowiednich narzędzi, lepiej polecić pracę doświadczonemu specjaliście. Do tego konieczny jest specjalistyczny sprzęt, spawanie i frezowanie oraz precyzyjna kontrola wszystkich możliwych „winnych” części.

Czasami możliwa jest tylko częściowa naprawa albo wymiana poszczególnych uszkodzonych części.

Naprawa zewnętrznych uszkodzeń głowic aluminiowych jest dość „prosta”. Ona polega na przeprowadzeniu testu wodnej szczelności głowicy oraz lokalizowaniu uszkodzeń zewnętrznych, które zazwyczaj znajdują się przy gniazdach zaworów. Do głowicy zostaje wtłoczona woda pod wysokim ciśnieniem. Następnie należy spawać i frezować powierzchnię zlokalizowanego pęknięcia. Na sam koniec wytaczane jest nowe łoże pod wałek rozrządu. Bardziej skomplikowana jest naprawa wewnętrznego uszkodzenia głowicy aluminiowej. Przede wszystkim ciężko jest zlokalizować usterki. W zależności od uszkodzenia możliwe jest na przykład przeszlifowanie zaworów, ale prowadnic zaworowych i uszczelniaczy już nie opłaca się regenerować — lepiej postawić na nowy zamiennik. W etapie końcowym przeprowadzane jest szlifowanie podstawy głowicy i próba jej szczelności.

Bardzo często naprawa głowic żeliwnych jest nieopłacalna, w szczególności w starszych samochodach. Zewnętrzne pęknięcia można sprawdzić, wkładając żeliwną głowicę do specjalnego pieca rozgrzanego do 800-1 000 stopni Celsjusza, ponieważ wtedy łatwiej spostrzec uszkodzenia żeliwa. Do spawania pęknięć używana jest specjalna elektroda żeliwna, potem usuwany jest nadmiar spawu i powierzchnia głowicy jest wyszlifowana. Po zabiegu należy przeprowadzić kontrolę szczelności płaszcza wodnego. Głowica żeliwna nie nadaje się do naprawy, jeśli doszło do krytycznego osłabienia struktury metalu i ubytki żeliwa są zbyt duże. W wielu przypadkach po prostu lepiej i łatwiej postawić na nową lub regenerowaną głowicę.

Niestety wiele podzespołów w samochodzie jest narażonych na usterki ze względu na pracę w ciężkich warunkach. Dlatego też każdy kierowca, któremu zależy na jego / jej samochodzie powinien profilaktycznie sprawdzać głowicę silnika i inne ważne jednostki. To pomoże zapobiec poważnym i kosztownym awariom.

    Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

    Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty