GM 5L40-E i 5L50: cechy, zalety i wady

GM 5L40-E i 5L50: cechy, zalety i wady

GM 5L40-E i 5L50 to 5-stopniowe automatyczne skrzynie biegów z funkcją sterowania manualnego. Są one produkowane od 1999 roku. Dane skrzynie biegów montowane są w wielu modelach samochodów wyprodukowanych przez koncern General Motors. W szczególności wyposażone są w nie modele marki Cadillac, Pontiac, Holden, Chevrolet, Saturn, Opel oraz Land Rover. Można je także znaleźć w modelach BMW pod innymi kodami skrzyni biegów.

Zasada działania skrzyni biegów GM 5L40-E i 5L50

Skrzynie biegów GM 5L40-E i 5L50 pracują na bazie klasycznych, automatycznych skrzyni biegów wyposażonych w hydrauliczny przemiennik momentu obrotowego oraz zespoły przekładni planetarnych. Dzięki specjalnemu oprogramowaniu posiadają one kilka trybów roboczych, zapewniając optymalne ustawienia dla różnorodnych warunków jezdnych. Tryb manualny może zostać aktywowany poprzez przesunięcie dźwigni selektora do odpowiedniej pozycji, na przykład, oznaczonej literą „M”, lub poprzez przesunięcie dźwigni do pozycji “+” lub “-”, aby zwiększyć bieg lub go zredukować.

Parametry techniczne skrzyni biegów GM 5L40-E i 5L50

Kod skrzyni biegówMax pojemność silnika (L)Max moment obrotowy silnika  (N·m)Rodzaj przeniesienia napęduData rozpoczęcia produkcjiModele
5L40E (A5S360R)3.6360Napęd tylny, napęd na cztery koła1999Cadillac CTS; BMW X5 E53; Pontiac Solstice; BMW E39; Cadillac STS; Cadillac SRX; Pontiac G8; BMW E46; BMW X5 E83; BMW Z3 E36
5L50E (A5S390R)4.6450Napęd tylny, napęd na cztery koła2000Cadillac CTS; Cadillac SRX; BMW X5 E53; Cadillac XLR

Najczęściej spotykane awarie skrzyni biegów GM 5L40-E i 5L50

  • Pompa oleju jest wrażliwa na wysokie obroty silnika i ma ten tendencję do zakleszczania.
  • Olej zaczyna być zanieczyszczony produktami zużycia blokady przemiennika momentu obrotowego.
  • Zatkaniu ulegają cewki oraz kanały jednostki hydraulicznej w przypadku, gdy olej przekładniowy nie jest terminowo wymieniany.
  • Niedostateczny dopływ oleju powoduje szarpnięcia podczas zmiany biegów.
  • Przegrzewanie się i niszczenie połączeń ciernych wskutek zmniejszonego ciśnienia oleju.
  • Wytłaczane gumowe tłoki ulegają przepaleniu wskutek przegrzania.