Holowanie auta: Jak zrobić to prawidłowo

Holowanie auta: Jak zrobić to prawidłowo

W wyposażeniu każdego kierowcy powinna znajdować się linka holownicza. Jest ona niezbędna w sytuacji, gdy musimy holować auto, które zepsuło się na drodze lub brało udział w kolizji. To dużo tańsze przedsięwzięcie niż usługa Assistance, ale musi być przeprowadzone zgodnie z obowiązującymi przepisami, aby było w pełni bezpieczne i nie skończyło się mandatem. Poniżej znajdziesz informacje niezbędne do zapoznania się z przygotowaniem samochodu holującego oraz holowanego, a także prawidłowym przebiegiem holowania.

Elementy niezbędne do holowania

Aby bezpiecznie holować inne auto, potrzeba szeregu akcesoriów, które warto wozić w samochodzie przez cały czas. Dzięki temu w razie niespodziewanej awarii lub innej awaryjnej sytuacji będziemy w stanie pomóc lub poprosić o pomoc kogoś, kto odholuje nas do najbliższego warsztatu.

W tym celu niezbędne są:

  • i Linka holownicza – to podstawowy element, którego zadaniem jest połączenie aut. W przypadku samochodów osobowych, których masa nie przekracza 3,5 t należy zaopatrzyć się w plecioną linkę syntetyczną o długości 4-6 m, najlepiej w kolorze biało-czerwonym. Jej koszt rozpoczyna się już w granicach 20 zł. Droższa odmiana to lina elastyczna (dynamiczna). Pomimo wyższej ceny jest ona bardziej trwała, ponieważ charakteryzuje się dobrą wytrzymałością na rozciąganie pod dużym obciążeniem. W sytuacji, w której lina musi posłużyć jako hol do wyciągnięcia pojazdu z błota lub rowu, niezbędna jest jej odmiana wykonana ze stali. Kolejnym rodzajem są rozciągliwe liny kinetyczne stosowane do holowania pojazdów terenowych. Wpływają one jednak na zwrotność samochodu, dlatego nie używa się ich na jezdni.
    Linka holownicza
  • i Sztywny hol – używany zamiast linki do holowania aut dostawczych powyżej 3,5 t i pojazdów ciężarowych. Jego długość powinna wynosić 3 m i tak jak lina musi mieć biało-czerwone pasy na swojej powierzchni lub przyczepioną do niego chorągiewkę w kolorze żółtym lub czerwonym. Holowaniem ciężarówek i aut dostawczych na sztywnym połączeniu zajmują się specjalne pojazdy (holowniki). Ich kierowcy wiedzą, które z układów powinny zostać ewentualnie rozłączone lub podłączone, aby zapobiec uszkodzeniom na trasie. Przyczepę lub naczepę holuje się osobno.
  • i Trójkąt ostrzegawczy – jest obowiązkowym elementem wyposażenia pojazdu, którego brak grozi mandatem. Ustawia się go za samochodem, który uległ awarii, aby poinformować pozostałych użytkowników drogi o danym zdarzeniu. Podczas holowania zamocowuje się go na tylnej szybie pojazdu holowanego z lewej strony. Jego odblaskowa powierzchnia sprawia, że uszkodzone auto widoczne jest również nocą, co zwiększa bezpieczeństwo na drodze.
    Trójkąt ostrzegawczy
  • i Kamizelka odblaskowa – z punktu widzenia polskiego prawa nie jest elementem wyposażenia obowiązkowego, jednak w sytuacji, w której trzeba ustawić trójkąt ostrzegawczy za niesprawnym samochodem i połączyć pojazdy, bardzo się przydaje dla zapewnienia widoczności, a tym samym bezpieczeństwa danej osobie. Dodatkowo w innych krajach Unii Europejskiej, jak np. Niemcy, Francja, Włochy, Hiszpania kamizelka jest obowiązkowa, zatem jeżeli podróżujemy często samochodem za granicę, tym bardziej trzeba się w nią zaopatrzyć.
  • i Hak – to element, do którego zaczepia się linkę holowniczą. Coraz częściej spotyka się go w postaci demontowalnej ze względu na przepisy w wielu państwach Unii Europejskiej. Zakazują one stosowania haków stałych, jeżeli auto nie holuje przyczepy lub innego pojazdu. Dodatkowo producenci aut chowają ten element za zaślepką w zderzaku, ponieważ wystający hak często szpeci wygląd samochodu. Najważniejszą kwestią jest używanie haka dedykowanego do konkretnego modelu auta, ponieważ wtedy mamy pewność, że połączenie będzie stabilne i nie dojdzie do jego zerwania, co mogłoby stworzyć ogromne niebezpieczeństwo na drodze.
  • i Kable rozruchowe – są dość istotne w sytuacji, gdy akumulator rozładował się w niesprawnym do jazdy aucie. Potrzebne są one do jego naładowania, aby była możliwość włączenia świateł pozycyjnych i kierunkowskazów, które są wymagane w holowanym pojeździe.

Zasady holowania

Zanim rozpocznie się holowanie trzeba sprawdzić stan auta. Holowany pojazd musi mieć sprawne hamulce (nie dotyczy to ich wspomagania) oraz światła. Również układ kierowniczy (tu także nie dotyczy to jego wspomagania) musi być w nienaruszonym stanie. Układ zawieszenia też musi działać prawidłowo. Nie wolno holować pojazdu po wypadku, w którym zbito tylne światło lub kierunkowskaz. Dodatkowo stacyjka auta nie może być zepsuta, ponieważ kierownica mogłaby się zablokować w trakcie holowania. W razie uszkodzenia wyżej wspomnianych elementów pozostaje wezwanie lawety. Ważna jest także masa pojazdu holowanego i holującego. Powinna być zbliżona, a silnik auta holującego powinien być mocniejszy, aby poradzić sobie z tym zadaniem.

Na początku auto holujące należy ustawić przed pojazdem niesprawnym do jazdy w odległości nie większej niż 3 m. Do tylnej szyby auta holowanego po lewej stronie mocuje się trójkąt ostrzegawczy. Następnie należy połączyć oba samochody za pomocą linki z wykorzystaniem uszek lub haków.

Zasady holowania

Jeżeli nie są widoczne przy zderzakach, trzeba podważyć zaślepkę i zamontować je w dedykowanych otworach. Uszka znajdują się we wnęce koła zapasowego. Należy zamontować je w obu pojazdach po tej samej stronie, tak aby linka nie znajdowała się pod kątem, gdy dojdzie do jej napięcia. Pamiętaj, aby nigdy nie mocować liny bezpośrednio do zderzaków lub wahaczy zawieszenia, ponieważ mogłoby to wyrządzić duże szkody. Trzeba również upewnić się, że linka została odpowiednio zamontowana, aby przypadkiem nie odczepiła się w czasie jazdy. Przed ruszeniem z miejsca należy zapalić światła pozycyjne w aucie holowanym, natomiast w holującym włączyć światła mijania niezależnie od warunków pogodowych. Nie wolno korzystać ze świateł awaryjnych, ponieważ mogłyby one wprowadzić innych kierowców w błąd, a dodatkowo uniemożliwić sygnalizowanie skrętu przez oba pojazdy. Samochód holujący powinien powoli i łagodnie ruszyć z miejsca i pozwolić na to, aby linka odpowiednio się napięła. Za jej napięcie odpowiada kierowca w aucie holowanym, hamując z odpowiednią siłą i wyczuciem, aby nie dopuścić do zwiotczenia liny. W przeciwnym razie mogłoby dojść do do najechania na nią i zerwania połączenia lub nieprzyjemnych szarpnięć, które byłyby niebezpieczne dla struktury obu pojazdów. Z tego względu w niesprawnym samochodzie powinien siedzieć bardziej doświadczony kierowca, mający uprawnienia do jego kierowania. Dodatkowo obaj kierowcy powinni ustalić wspólny znak do komunikacji w razie nagłego manewru lub innej nieprzewidzianej sytuacji. Może to być np. mrugnięcie światłami. Trzeba również pamiętać, że przy skręcie oba samochody sygnalizują manewr za pomocą kierunkowskazów. Powinny one trzymać się prawego pasa, a trasa jaką się poruszają powinna być jak najmniej ruchliwa. Dzięki temu można zachować wymaganą przez przepisy prędkość i uniknąć niepotrzebnego zatrzymywania się i hamowania. Należy także uważać na pieszych, którzy mogą być nieświadomi faktu połączenia dwóch aut liną. Powolna jazda, pełne skupienie i szybkie reakcje obu kierowców są niezbędne do zachowania jak największego bezpieczeństwa na drodze.

Nie kazdy pojazd mozna holowac

Zanim rozpocznie się holowanie trzeba uwzględnić to, że nie każdy pojazd można holować. Mianowicie mowa tu o samochodach z automatyczną skrzynią biegów. W tym wypadku należy wezwać lawetę, jeżeli chce się uniknąć kosztownej awarii. Tak samo tego typu pojazd nie powinien holować innego auta, ponieważ obciążenie, do jakiego dochodzi podczas tej procedury mogłoby spowodować przegrzanie skrzyni biegów. W instrukcji obsługi od producenta można sprawdzić, czy dopuszcza on holowanie i jakie są jego warunki techniczne, np. określona prędkość itp. Podobnie jest w przypadku pojazdów z napędem na cztery koła, samochodów elektrycznych, hybrydowych oraz wyposażonych w zawieszenie hydropneumatyczne.

Przepisy

W polskim Kodeksie Drogowym podane są przepisy określające prawidłowe holowanie. Za nieprzestrzeganie ich grozi mandat. Zapoznanie się z nimi jest konieczne do przeprowadzania tej procedury bez nieprzyjemnych konsekwencji.

Przepisy mówią na przykład, że:

  • ! Nie należy w takiej sytuacji przekraczać prędkości 30 km/h w terenie zabudowanym oraz 60 km/h poza obszarem zabudowanym.
  • ! Niezależnie od pogody w pojeździe holującym należy włączyć światła mijania, a w holowanym – światła pozycyjne w przypadku słabej widoczności lub po zmroku.
  • ! Samochody muszą być niezawodnie ze sobą połączone w taki sposób, aby w żadnym wypadku nie doszło do zerwania połączenia.
  • ! W przypadku połączenia giętkiego pomiędzy pojazdami musi być zachowana odległość 4-6 m, a połączenie sztywne wymaga co najmniej 3 m odległości między autami.
  • ! W przypadku połączenia na lince w holowanym aucie muszą być sprawne dwa układy hamulcowe, a na sztywnym moście – co najmniej jeden układ.
  • ! Jeżeli hamulce lub układ kierowniczy uległy awarii, możliwość holowania jest wykluczona (chyba że sposób holowania eliminuje konieczność ich użycia, jednak w tym przypadku ważne jest, aby rzeczywista masa całkowita pojazdu holującego była większa niż rzeczywista masa całkowita niesprawnego auta).
  • ! Holowanie więcej niż jednego pojazdu jest zabronione.
  • ! Auto holujące nie może z punktu widzenia prawa posiadać przyczepy/naczepy.
  • ! Nie wolno holować na autostradzie (wyjątkiem są dedykowane temu pojazdy, które pomagają dostać się do najbliższego wyjazdu).

Podsumowanie

Holowanie jest procesem dość skomplikowanym i stwarzającym zagrożenie na drodze, dlatego tak ważne jest zapoznanie się z obowiązującymi przepisami i zasadami, jak również odpowiednie przygotowanie pojazdów. Mamy nadzieję, że ten artykuł przybliżył Ci potrzebną wiedzę. W naszym sklepie internetowym znajdziesz wysokiej jakości niezbędne akcesoria, dzięki którym właściwie przygotujesz swoje auto na wszelkie awaryjne sytuacje.

    Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

    Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty