IWD (z ang. Individual-Wheel Drive) to indywidualny system napędowy na cztery koła instalowany w samochodach elektrycznych. W danym systemie każde koło jest samodzielnie napędzane własnym silnikiem elektrycznym. Dana technologia zwiększa prowadzenie samochodu oraz stabilność podczas jazdy w różnorodnych warunkach jezdnych.
Zasada działania
Wszystkie sygnały przesyłane są za pomocą modułu Bluetooth do mikrokontrolera, który aktywuje z kolei cztery silniki DC z magnesami trwałymi. Każdy z nich jest w stanie obracać się do 1200 obr./min oraz napędza koło, na którym jest zainstalowane. Moc dostarczana do każdego z silników regulowana jest przy pomocy specjalnego sterownika kierowniczego.
W systemie IWD wykorzystywany jest oddzielny silnik krokowy w celu kontroli układu kierowniczego. Otrzymuje on sygnały bezpośrednio przy pomocy indywidualnego mikrokontrolera.
Zalety i wady samochodów wyposażonych w system IWD
Zalety | Wady |
Jeśli jedno z silników piasty kół ulegnie awarii, pozostałe silniki nadal sprawnie pracują. Ich łączna moc jest wystarczająca do dojechania samochodem do najbliższego warsztatu lub stacji serwisowej | Akumulatory wymagają ponownego naładowania po każdokrotnym przejechaniu, w zależności od wersji, 80–160 kilometrów. |
Silniki piasty kół są proste w wymianie. | Długi czas ładowania akumulatora. |
Niska masa wskutek braku ciężkich wałów. | Wysoka cena. |
Skomentuj