- 1 Funkcja wspomagania układu kierowniczego
- 2 Rodzaje wspomagania kierownicy
- 3 Dlaczego samochody sportowe nie mają wspomagania kierownicy?
- 4 Awarie wspomagania kierownicy
- 5 Kontrolka a brak wspomagania kierownicy
- 6 Dlaczego brak wspomagania może być problematyczny?
- 7 Jak wyłączyć wspomaganie kierownicy?
- 8 Odpowietrzanie układu wspomagania
Wspomaganie kierowcy nie jest już wyłącznie wyposażeniem wysokiej klasy. Teraz nikt nie musi męczyć się podczas parkowania, a sterować można tylko jednym palcem (jednak odradzamy takich trików).
Funkcja wspomagania układu kierowniczego
Wspomaganie kierownicy jest głównie odpowiedzialne za zmniejszenie oporów podczas obracania kierownicą. Ma to ogromny wpływ na zwiększenie komfortu jazdy. Kierowca nie musi „siłować się” z kierownicą.
Rodzaje wspomagania kierownicy
Istnieją 4 rodzaje wspomagania kierownicy; pneumatyczne, hydrauliczne, elektryczne i elektrohydrauliczne. Pneumatyczne i elektrohydrauliczne wspomagania są rzadziej spotykane.
Dlaczego samochody sportowe nie mają wspomagania kierownicy?
Jest to spowodowane odciążeniem wagi pojazdu. Sportowe i wyczynowe pojazdy muszą być lekkie, a układ dodaje wagi. Ten układ obniża też moc pojazdu, który jest istotny w sportowych autach.
Awarie wspomagania kierownicy
Usterki wspomagania hydraulicznego Usterki wspomagania elektrycznegoKontrolka a brak wspomagania kierownicy
Kontrolka automatycznie sygnalizuje brak wspomagania. Jak tylko kontrolka pojawi się na desce rozdzielczej, kierowca powinien zatrzymać się w bezpiecznym miejscu, wyłączyć silnik i kontrolować sytuację. Najpierw trzeba sprawdzić, czy nie ma żadnych wycieków pod silnikiem lub w zbiorniczku znajduje się wystarczająco płynu. Jeśli poziom płynu jest zbyt niski, należy go uzupełnić. Uwaga: należy dodać tylko płyn, który już znajduje się w zbiorniku. Zabronione jest mieszanie różnych rodzajów płynów.
Jeśli kontrolka nadal się świeci i nie ma wspomagania, można sprawdzić bezpieczniki, które odpowiadają za funkcjonowanie wspomaganie.
Jeśli kontrolka nadal się świeci, a my sprawdziliśmy płyny i bezpieczniki, to trzeba wezwać lawetę. Najprawdopodobniej zepsuła się pompa wspomagania i konieczna jest jej natychmiastowa wymiana. Nie można prowadzić samochodu, kiedy wspomaganie nie działa, ponieważ można łatwo stracić kontrolę nad kierownicą.
Dlaczego brak wspomagania może być problematyczny?
Jeszcze nie tak dawno temu auta były pozbawione wspomagania kierownicy. Obecnie tylko starsze pojazdy i małe, najtańsze auta nie są wyposażone w układ wspomagania kierownicy. W ich przypadku brak wspomagania nie robi większej różnicy. W nowszych samochodach wiąże się to z utrudnionym manewrowaniem pojazdu, w szczególności podczas parkowania w ciasnych miejscach. Wspomaganie kierownicy ma ogromny wpływ na sterowność i komfort prowadzenia pojazdu, kierowca odczuwa głośną pracę pompy, wibracje, a pojazd ciężej się skręca.
Jak wyłączyć wspomaganie kierownicy?
Wyłączenie wspomagania kierownicy jest możliwe — wystarczy odłączyć silnik napędzający układ. Przy takim zabiegu trzeba się upewnić, że płyn nie będzie wyciekał. Ale pytanie powinno brzmieć, czy warto to zrobić. Obecnie wspomaganie kierownicy jest standardowym wyposażeniem auta i bez niego jazda nie jest nie tylko możliwa, ale też niebezpieczna. Nowe auta z wyłączonym wspomaganiem nie będzie działało tak jak auto bez wmontowanego wspomagania, co więcej kierownica będzie kręciła się jeszcze ciężej.
Odpowietrzanie układu wspomagania
Aby zagwarantować bezproblemową pracę układu wspomagania, można go odpowietrzyć. Najlepiej to zrobić po wymianie pompy.
- Nową pompę należy zalać płynem (olejem), przy tym jednocześnie obracając kołem, aby pompa zassała olej.
- Następnie należy sprawdzić stan opasek zaciskowych, to właśnie one najczęściej powodują zapowietrzenie układu.
- Po zamontowaniu nowej pompy i podłączeniu wszystkich przewodów należy wlać płyn do zbiorniczka i włączyć silnik.
- Płyn ze zbiorniczka zniknie i trzeba go uzupełnić.
- Po uzupełnieniu płynu należy do oporu obrócić kierownicą w lewo i w prawo przez 5-6 razy.
- Po tym należy sprawdzić poziom płynu i jego kolor. Kolor brązowy, jasnoczerwony i pienienie się płynu oznacza, że układ nadal jest zapowietrzony. W tej sytuacji trzeba wyłączyć silnik i odczekać mniej więcej pół godziny i jeszcze raz odpowietrzyć układ.
- Jeśli w układzie nadal znajduje się powietrze (odczuwalne wibracje na kierownicy, głośna praca pompy wspomagania), sprawdź cały układ. Należy skontrolować przewód łączący zbiornik olejowy z pompą (w razie konieczności odpowietrzyć), sprawdzić wszystkie połączenia i węże pod kątem szczelności.
- Jeśli udało nam się odpowietrzyć cały układ, następnym krokiem będzie wymiana płynu po przejechaniu około 500 km. To oczyści układ z zanieczyszczeń, które ewentualnie jeszcze zostały.
Pamiętaj
Wykonując te czynności, masz pewność, że układ wspomagania będzie sprawnie działał przez długi czas:
Skomentuj