Samodzielna wymiana opony nie jest szczególnie skomplikowanym zadaniem, jeżeli posiadamy około godzinkę wolnego czasu, odpowiednie narzędzia oraz motywację do zaoszczędzenia kosztów zmiany kół u wulkanizatora. Nawet początkujący kierowca będzie mógł spróbować swoich sił. Z tego artykułu dowiesz się, czego potrzeba do sprawnej wymiany koła w aucie oraz jak to prawidłowo i bezpiecznie wykonać we własnym garażu.
Narzędzia niezbędne przy wymianie koła
Niezależnie od tego, czy musimy zmienić koło na drodze ze względu na zaistniałą awarię, czy też przeprowadzamy sezonową wymianę opon z letnich na zimowe lub odwrotnie, potrzebujemy parę akcesoriów, bez których ta operacja nie byłaby możliwa na własną ręką. Należy zatem zaopatrzyć się w:
Samodzielna zmiana opon – kroki
Wymiana kół, choć przez wielu nazywana zmianą opon, dotyczy całego koła, czyli opony wraz z felgą. Posiadając tego typu zestaw można spokojnie zabrać się za to samemu. W obu przypadkach, tj. zdejmowania przebitej opony i zakładania koła zapasowego w sytuacji awaryjnej na drodze, czy też zmiany kół w okresie letnim lub zimowym, procedura postępowania jest właściwie taka sama. W przypadku awarii na drodze należy dodatkowo pamiętać o włączeniu świateł awaryjnych oraz ustawieniu trójkąta ostrzegawczego za samochodem w odpowiedniej odległości (100 m na drodze ekspresowej lub autostradzie, 30-50 m poza terenem zabudowanym, a w terenie zabudowanym wystarczy odległość 1 m).
Najważniejszą kwestią jest dokonywanie wymiany na twardym i równym podłożu. Przed rozpoczęciem pracy należy odpowiednio przygotować samochód. Na początku trzeba wrzucić jedynkę lub bieg wsteczny, a w aucie z automatyczną skrzynią biegów ustawić dźwignię w pozycji „Park”. Pod przeciwległe koła do wymienianego (tzn. jeśli zajmujemy się na przykład lewą stroną z przodu, to po prawej stronie z tyłu, a najlepiej po obu stronach z tyłu) ustawia się kliny lub inne przedmioty np. kamienie, które sprawią, że auto będzie stabilne. Następnie za pomocą klucza do kół luzujemy nieco śruby, tak aby ułatwić sobie ich odkręcenie, gdy pojazd będzie już uniesiony. Pozostawienie auta na podłożu ułatwia również poluzowanie zapieczonych śrub przy pomocy klucza teleskopowego. Teraz nadszedł czas na podniesienie pojazdu.
Lewarek umieszczamy pod podwoziem w dedykowanym ku temu miejscu pod tzw. punktami podparcia. Samochód wystarczy powoli podnieść na wysokość ok. 2 cm. Kolejnym krokiem jest całkowity demontaż koła. Odkręcamy śruby do końca i odkładamy je w czyste miejsce. Zdejmujemy koło z piasty, a następnie oczyszczamy piastę szczotką drucianą ze śladów korozji. Jeżeli występują trudności z demontażem, ponieważ doszło do zapieczenia felgi na piaście, można spróbować kilkakrotnie uderzyć w oponę ręką lub gumowym młotkiem. Zachowaj przy tym ostrożność, aby nie trafić w felgę lub piastę. Na oczyszczoną piastę warto nałożyć smar miedziany, który uchroni nas na przyszłość od takiej sytuacji. Jest to również idealny moment do kontroli stanu tarcz i klocków hamulcowych oraz elementów zawieszenia. Przy zakładaniu nowego koła zwracamy uwagę, czy mamy do czynienia z oponą kierunkową lub asymetryczną. Należy je właściwie zamontować, tj. w przypadku pierwszej z nich – strzałką do przodu, a w przypadku drugiej zadbać o to, aby właściwa strona była na zewnątrz. Z oponami symetrycznymi nie ma tego problemu, ale zawsze warto pamiętać o ich rotacji, czyli zakładaniu ich za każdym razem na inną piastę, aby przedłużyć ich żywotność. Oczywiście po 5 latach eksploatacji trzeba pamiętać o zakupie nowych części ze względu na parcenie gumy. W końcu nadszedł czas na wkręcenie z powrotem śrub. Ich dokręcenia dokonuje się dopiero po opuszczeniu samochodu na podłoże przy wykorzystaniu klucza dynamometrycznego oraz odpowiedniego schematu dokręcania. Dokręcamy kolejno co drugą z nich. Na każdej z opon powtarzamy tę samą procedurę.
Wymiana opony z czujnikiem ciśnienia
Sprawa może się nieco skomplikować, gdy samochód wyposażony jest w system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS). Jeżeli mamy do czynienia z systemem pośrednim, czyli takim, który nie posiada czujników, to samodzielna zmiana kół jest wciąż możliwa. Aby przeprowadzić ją prawidłowo i nie narobić sobie kłopotów, należy przed rozpoczęciem pracy zapoznać się z instrukcją obsługi pojazdu i stosować się do podanych w niej wskazówek. Natomiast gdy auto posiada czujniki ciśnienia w oponach, czyli wyposażone jest w system bezpośredni, to pozostaje nam jedynie wymiana kół w zakładzie wulkanizacyjnym przez profesjonalistów.
Podsumowanie
Pamiętaj o właściwym przechowywaniu opon oraz o konieczności ich wyważenia w warsztacie najlepiej po każdej sezonowej wymianie, nie później jednak niż po przejechaniu 10 000 km. Zapobiegnie to nierównomiernemu zużyciu bieżnika oraz ochroni elementy zawieszenia przed ryzykiem ich uszkodzenia. Samodzielna wymiana opony nie trwa długo, a z czasem staje się coraz mniej skomplikowana i łatwiejsza do wykonania. Dzięki naszym wskazówkom będziesz w stanie przeprowadzić ją bez żadnego problemu. W naszym sklepie internetowym można znaleźć wszelkie niezbędne akcesoria niezbędne do tej pracy, opony w atrakcyjnych cenach, jak również wiele innych artykułów motoryzacyjnych.
Skomentuj