Jak samodzielnie zmienić opony

Jak samodzielnie zmienić opony

Samodzielna wymiana opony nie jest szczególnie skomplikowanym zadaniem, jeżeli posiadamy około godzinkę wolnego czasu, odpowiednie narzędzia oraz motywację do zaoszczędzenia kosztów zmiany kół u wulkanizatora. Nawet początkujący kierowca będzie mógł spróbować swoich sił. Z tego artykułu dowiesz się, czego potrzeba do sprawnej wymiany koła w aucie oraz jak to prawidłowo i bezpiecznie wykonać we własnym garażu.

Narzędzia niezbędne przy wymianie koła

Narzędzia niezbędne przy wymianie koła

Niezależnie od tego, czy musimy zmienić koło na drodze ze względu na zaistniałą awarię, czy też przeprowadzamy sezonową wymianę opon z letnich na zimowe lub odwrotnie, potrzebujemy parę akcesoriów, bez których ta operacja nie byłaby możliwa na własną ręką. Należy zatem zaopatrzyć się w:

  • Podnośnik – niezbędnik w garażu każdego kierowcy. Istnieje wiele typów podnośników, z których można wybrać ten, który najbardziej odpowiada naszym potrzebom. Jeżeli zależy nam na czymś kompaktowym i niezawodnym, co można przewozić w bagażniku na wypadek awarii, to warto wybrać hydrauliczny podnośnik słupkowy, a w garażu posiadać np. korzystny cenowo lewarek – żabę. Najważniejsze, aby podnośnik miał odpowiedni udźwig – co najmniej 2 tony – oraz właściwą wysokość podnoszenia. Odpowiednie informacje na ten temat znajdziesz w instrukcji obsługi swojego pojazdu.
  • Kliny pod koła – używane do blokowania kół podczas podnoszenia auta. Dzięki nim mamy pewność, że pojazd nie stoczy się niespodziewanie.
  • Klucz do kół – kolejne narzędzie, bez którego odkręcenie i przykręcenie koła nie byłoby możliwe. Do wyboru na rynku są popularne klucze krzyżakowe, teleskopowe (które przydadzą się szczególnie przy zapieczonych śrubach) oraz udarowe lub pneumatyczne. Pierwsze dwa typy nadają się do przeprowadzenia wymiany opony na drodze, natomiast dwa ostatnie są idealną opcją wyposażenia garażu lub warsztatu, ponieważ znacznie ułatwiają i skracają czas zmiany opon sezonowych.
  • Klucz dynamometryczny – używany do dokręcania śrub lub nakrętek z odpowiednim momentem obrotowym. Jest to szczególnie istotne, aby zapobiec ryzyku odczepienia się koła od piasty, ale również przekręcenia i uszkodzenia śrub. Właściwy moment dokręcania jest podany przez producenta samochodu. Tego typu klucza nie używa się do luzowania elementów mocujących.
  • Szczotka druciana – z tego względu, że opony mają ciągły kontakt z brudem i wilgocią, może dojść do korozji metalowych elementów. Dzięki szczotce usunięcie rdzy z piasty koła i śrub mocujących będzie łatwym do wykonania zadaniem.
  • Rękawice – zapobiegną przedostaniu się brudu na dłonie oraz zapewnią lepszy chwyt podczas używania narzędzi.

Samodzielna zmiana opon – kroki

Wymiana kół, choć przez wielu nazywana zmianą opon, dotyczy całego koła, czyli opony wraz z felgą. Posiadając tego typu zestaw można spokojnie zabrać się za to samemu. W obu przypadkach, tj. zdejmowania przebitej opony i zakładania koła zapasowego w sytuacji awaryjnej na drodze, czy też zmiany kół w okresie letnim lub zimowym, procedura postępowania jest właściwie taka sama. W przypadku awarii na drodze należy dodatkowo pamiętać o włączeniu świateł awaryjnych oraz ustawieniu trójkąta ostrzegawczego za samochodem w odpowiedniej odległości (100 m na drodze ekspresowej lub autostradzie, 30-50 m poza terenem zabudowanym, a w terenie zabudowanym wystarczy odległość 1 m).

Ustawieniu trójkąta ostrzegawczego

Najważniejszą kwestią jest dokonywanie wymiany na twardym i równym podłożu. Przed rozpoczęciem pracy należy odpowiednio przygotować samochód. Na początku trzeba wrzucić jedynkę lub bieg wsteczny, a w aucie z automatyczną skrzynią biegów ustawić dźwignię w pozycji „Park”. Pod przeciwległe koła do wymienianego (tzn. jeśli zajmujemy się na przykład lewą stroną z przodu, to po prawej stronie z tyłu, a najlepiej po obu stronach z tyłu) ustawia się kliny lub inne przedmioty np. kamienie, które sprawią, że auto będzie stabilne. Następnie za pomocą klucza do kół luzujemy nieco śruby, tak aby ułatwić sobie ich odkręcenie, gdy pojazd będzie już uniesiony. Pozostawienie auta na podłożu ułatwia również poluzowanie zapieczonych śrub przy pomocy klucza teleskopowego. Teraz nadszedł czas na podniesienie pojazdu.

Lewarek

Lewarek umieszczamy pod podwoziem w dedykowanym ku temu miejscu pod tzw. punktami podparcia. Samochód wystarczy powoli podnieść na wysokość ok. 2 cm. Kolejnym krokiem jest całkowity demontaż koła. Odkręcamy śruby do końca i odkładamy je w czyste miejsce. Zdejmujemy koło z piasty, a następnie oczyszczamy piastę szczotką drucianą ze śladów korozji. Jeżeli występują trudności z demontażem, ponieważ doszło do zapieczenia felgi na piaście, można spróbować kilkakrotnie uderzyć w oponę ręką lub gumowym młotkiem. Zachowaj przy tym ostrożność, aby nie trafić w felgę lub piastę. Na oczyszczoną piastę warto nałożyć smar miedziany, który uchroni nas na przyszłość od takiej sytuacji. Jest to również idealny moment do kontroli stanu tarcz i klocków hamulcowych oraz elementów zawieszenia. Przy zakładaniu nowego koła zwracamy uwagę, czy mamy do czynienia z oponą kierunkową lub asymetryczną. Należy je właściwie zamontować, tj. w przypadku pierwszej z nich – strzałką do przodu, a w przypadku drugiej zadbać o to, aby właściwa strona była na zewnątrz. Z oponami symetrycznymi nie ma tego problemu, ale zawsze warto pamiętać o ich rotacji, czyli zakładaniu ich za każdym razem na inną piastę, aby przedłużyć ich żywotność. Oczywiście po 5 latach eksploatacji trzeba pamiętać o zakupie nowych części ze względu na parcenie gumy. W końcu nadszedł czas na wkręcenie z powrotem śrub. Ich dokręcenia dokonuje się dopiero po opuszczeniu samochodu na podłoże przy wykorzystaniu klucza dynamometrycznego oraz odpowiedniego schematu dokręcania. Dokręcamy kolejno co drugą z nich. Na każdej z opon powtarzamy tę samą procedurę.

Wymiana opony z czujnikiem ciśnienia

Sprawa może się nieco skomplikować, gdy samochód wyposażony jest w system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS). Jeżeli mamy do czynienia z systemem pośrednim, czyli takim, który nie posiada czujników, to samodzielna zmiana kół jest wciąż możliwa. Aby przeprowadzić ją prawidłowo i nie narobić sobie kłopotów, należy przed rozpoczęciem pracy zapoznać się z instrukcją obsługi pojazdu i stosować się do podanych w niej wskazówek. Natomiast gdy auto posiada czujniki ciśnienia w oponach, czyli wyposażone jest w system bezpośredni, to pozostaje nam jedynie wymiana kół w zakładzie wulkanizacyjnym przez profesjonalistów.

Podsumowanie

Pamiętaj o właściwym przechowywaniu opon oraz o konieczności ich wyważenia w warsztacie najlepiej po każdej sezonowej wymianie, nie później jednak niż po przejechaniu 10 000 km. Zapobiegnie to nierównomiernemu zużyciu bieżnika oraz ochroni elementy zawieszenia przed ryzykiem ich uszkodzenia. Samodzielna wymiana opony nie trwa długo, a z czasem staje się coraz mniej skomplikowana i łatwiejsza do wykonania. Dzięki naszym wskazówkom będziesz w stanie przeprowadzić ją bez żadnego problemu. W naszym sklepie internetowym można znaleźć wszelkie niezbędne akcesoria niezbędne do tej pracy, opony w atrakcyjnych cenach, jak również wiele innych artykułów motoryzacyjnych.

[Głosów: 0   Average: 0/5]