Płyn przekładniowy spełnia bardzo ważne funkcje. Smaruje stykające się elementy przekładni, usuwa brud i produkty zużycia oraz wspomaga chłodzenie. W automatycznych skrzyniach biegów ten płyn roboczy przenosi również moment obrotowy pomiędzy elementami przemiennika momentu obrotowego. Z tego względu większość producentów samochodów zaleca monitorowanie poziomu i stanu oleju przekładniowego w skrzyni biegów. Podpowiemy, jak sprawdzić jego poziom w różnych autach, a także omówimy sytuacje, w których może on wymagać wymiany.
Jakie są objawy zużytego oleju przekładniowego?
Poniższe oznaki wskazują na to, że w skrzyni biegów nie ma wystarczającej ilości płynu lub nadszedł czas na jego wymianę:Jak sprawdzić poziom oleju przekładniowego?
Aby sprawdzić poziom płynu przekładniowego w manualnej skrzyni biegów, należy wykonać następujące czynności:- Przygotuj wszystkie niezbędne narzędzia i środki chemiczne: klucz, preparat WD-40, szczotkę drucianą, czystą ściereczkę lub ręcznik papierowy. Możesz również potrzebować oleju – musisz użyć tego samego, który znajduje się już w skrzyni biegów. Informacje na temat płynu stosowanego w Twoim modelu samochodu powinny być podane w instrukcji obsługi pojazdu. Jeśli nie ma tam takiej informacji, zwróć się o pomoc do fachowców.
- Umieść samochód na podnośniku lub nad kanałem. Jeśli nie posiadasz takiego wyposażenia, a Twoje auto posiada napęd na przednie koła, zdejmij lewe przednie koło, aby uzyskać dostęp do okienka kontrolnego znajdującego się na obudowie skrzyni biegów.
- Zaciągnij hamulec ręczny.
- Jeśli dopiero co zgasiłeś silnik, odczekaj kilka minut, aż olej spłynie do miski olejowej.
- Wyczyść korek wlewu i jego okolice za pomocą szczotki drucianej. Przetrzyj go czystą ściereczką nasączoną w rozpuszczalniku. Pomoże to uniknąć przedostania się zanieczyszczeń do wnętrza urządzenia.
- Odkręć korek, który zamyka wlew. Jeśli jest zapieczony, zastosuj preparat WD-40, żeby go poluzować.
- Sprawdź, ile płynu znajduje się w skrzyni biegów. Jego poziom powinien sięgać dolnej krawędzi wlewu.
- W razie potrzeby uzupełnij płyn za pomocą strzykawki.
- Wytrzyj tłuste plamy z obudowy skrzyni biegów ściereczką lub ręcznikiem papierowym.
- Wkręć korek.
- Zamontuj cały podzespół na swoim miejscu w odwrotnej kolejności.
- Zaparkuj swoje auto na płaskiej powierzchni.
- Otwórz maskę.
- Znajdź bagnet skrzyni biegów. Zazwyczaj jego rączka ma jasny kolor, często pomarańczowy. W razie potrzeby sprawdź w instrukcji obsługi pojazdu, gdzie umieszczony jest bagnet.
- Odpal silnik. Pozwól mu pracować przez pewien czas, aby się rozgrzał.
- Jeśli procedura nie zostanie wykonana zaraz po jeździe autem, wrzuć wszystkie biegi, pozostawiając dźwignię w każdej pozycji przez około trzy sekundy. Pomoże to w rozprowadzeniu oleju przekładniowego wzdłuż kanałów.
- Ustaw selektor zmiany biegów na pozycję „Park” lub „Neutral” w zależności od modelu samochodu. Dokładna pozycja selektora zmiany biegów jest często podawana na bagnecie.
- Zaciągnij hamulec ręczny.
- Sprawdź w instrukcji obsługi pojazdu, czy podczas tej procedury silnik musi był włączony czy też zgaszony. W szczególności w niektórych modelach Acura i Hondy trzeba zgasić jednostkę napędową po jej rozgrzaniu.
- Wyciągnij bagnet ze skrzyni biegów i wytrzyj go czystą, niestrzępiącą się ściereczką.
- Włóż bagnet do końca, a następnie z powrotem go wyciągnij.
- Spójrz na bagnet. Widać na nim dwa oznaczenia. Jedno wskazuje poziom oleju przekładniowego przy zimnym silniku, a drugi przy rozgrzanym silniku. Zazwyczaj mają one odpowiednie oznaczenia: „Cold” i „Hot” lub liczby opisujące temperaturę. W momencie, gdy silnik jest rozgrzany, ślady płynu na bagnecie muszą znajdować się na oznaczeniu „Hot” lub wyższej temperaturze, ale nie powyżej. Nie zaleca się dokonywanie pomiaru poziomu oleju przekładniowego na zimnym silniku, ponieważ otrzymane wyniki będą niedokładne.
- W razie potrzeby dolej płyn ATF do skrzyni. W tym celu należy wyłączyć silnik i użyć lejka.
- Odczekaj, aż olej spłynie do miski olejowej.
- Odpal silnik i ponownie sprawdź poziom oleju przekładniowego.
- Rozgrzej skrzynię biegów do temperatury roboczej, przejeżdżając dystans około 15 kilometrów.
- Umieść samochód na podnośniku, nad kanałem lub na rampie, aby móc uzyskać dostęp do podwozia.
- Uruchom silnik.
- Przełącz selektor zmiany biegów na odpowiedni tryb – „Park” lub „Neutral”.
- Odkręć korek kontrolny znajdujący się w dolnej części skrzyni biegów. Jeśli płyn wycieka z otworu, nie ma potrzeby go dolewać. Wkręć korek z powrotem na swoje miejsce.
- Jeśli nie wycieka, oznacza to, że jego ilość jest niewystarczająca.
- Wlej nieco płynu ATF przez wlew za pomocą specjalnej pompy lub rurki i lejka, do momentu, aż zacznie on wyciekać z otworu kontrolnego.
- Zamknij otwór korkiem.
- Uruchom silnik.
- Odkręć korek ponownie i powtórz procedurę uzupełniania oleju.
- Jak tylko płyn ATF zacznie ponownie wyciekać, zakręć korek.
- Przełącz selektorem zmiany biegów przez wszystkie tryby robocze.
- Odkręć korek kontrolny i po raz ostatni dolej płyn.
- Zakręć zarówno korek kontrolny, jak i wlewu.
- Wytrzyj powstałe smugi ze skrzyni biegów.
Kiedy należy wymienić olej przekładniowy?
Jego wymianę w manualnej skrzyni biegów zaleca się wykonywać co 80 000 – 100 000 km lub po 5 latach eksploatacji auta, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. W półautomatycznych skrzyniach biegów płyn należy wymieniać co 60 000 przejechanych kilometrów. Interwały wymiany oleju w automatycznych skrzyniach biegów o różnych konstrukcjach są jeszcze bardziej zróżnicowane – od trzydziestu do kilkuset tysięcy kilometrów. Dokładny interwał wymiany oleju w Twoim modelu samochodu znajduje się w instrukcji obsługi od producenta.
Czasami płyn przekładniowy traci swoje właściwości przed upływem wspomnianych okresów. Jest to spowodowane:Jak samodzielnie wymienić płyn przekładniowy?
Aby wymienić płyn przekładniowy w manualnej skrzyni biegów, należy wykonać następujące czynności:- Dowiedz się, ile płynu przekładniowego należy wlać do swojej skrzyni biegów. Tę informację można znaleźć w instrukcji obsługi samochodu. Poza wymaganą ilością płynu, w zależności od konstrukcji pojazdu, będziesz potrzebować uszczelki miski olejowej lub pierścienia uszczelniającego do korka spustowego, nieco uszczelniacza, pojemnika do spuszczenia zużytego oleju, lejka i rurki lub strzykawki, ściereczki i kluczy do odkręcenia elementów złącznych.
- Zanim rozpoczniesz procedurę, przejedź autem 5-10 km, aby olej nagrzał się i stał się mniej lepki: łatwiej będzie go wtedy spuścić.
- Umieść samochód na podnośniku, nad kanałem lub na rampie. W razie potrzeby unieruchom koła za pomocą klinów.
- Zdejmij osłonę skrzyni.
- Przymocuj pojemnik pod miską olejową.
- Odkręć korek spustowy (np. w Renault Megane, Audi 100 i Audi A6) i pozwól, aby płyn przekładniowy wypłynął w całości. Jeśli auto nie posiada korka spustowego (jak np. w Oplu Astra lub Chevrolecie Lacetti), poluzuj elementy mocujące miskę olejową i poczekaj, aż olej wycieknie, a następnie wyjmij miskę, przechylając ją ostrożnie na jedną ze stron.
- Za pomocą środka do czyszczenia hamulców usuń brud z gniazda montażowego miski lub gwintu korka.
- Jeśli podczas pracy usunięto miskę olejową, należy wyczyścić sąsiadujące powierzchnie z resztek starej uszczelki, przetrzeć je rozpuszczalnikiem i zamontować nową uszczelkę przy pomocy uszczelniacza. Zamontuj miskę olejową z powrotem na swoje miejsce.
- Jeśli odkręciłeś korek spustowy, wymień pierścień uszczelniający i z powrotem wkręć korek.
- Użyj rurki i lejka, aby wlać odpowiednią ilość płynu do skrzyni biegów przez odpowietrznik. Możesz także wlać go strzykawką przez otwór kontrolny.
- Ponownie złóż wszystko w odwrotnej kolejności.
Podsumowanie
Wymiana płynu przekładniowego i uzupełnianie go na czas pomoże w znacznym wydłużeniu żywotności zarówno manualnej, jak i automatycznej skrzyni biegów oraz zapewni ich długie i stabilne działanie. Postępuj zgodnie z naszymi poradami, a będziesz w stanie samodzielnie sprawdzić poziom i jakość oleju, aby zdecydować o następnym kroku.
Skomentuj