Jak wybrać i wymieniać filtry kabinowe

Jak wybrać i wymieniać filtry kabinowe

Pył, sadza, cząsteczki gumy, substancje ścierne, ozon, tlenki azotu, siarka i dwutlenek węgla, benzol, pyłki roślin wiosną oraz latem przedostają się do wnętrza samochodu przez otwory wentylacyjne razem z powietrzem. Ze względu na zamkniętą przestrzeń stężenie tych substancji w przedziale pasażerskim może być wielokrotnie wyższe niż na zewnątrz. Wdychanie zanieczyszczonego powietrza może obciążać płuca i powodować reakcje alergiczne. Filtr kabinowy (lub przeciwpyłkowy) został skonstruowany, aby rozwiązać ten problem. Oto nasze wskazówki dotyczące wyboru wysokiej jakości filtra odpowiedniego dla Twojego samochodu.

Dlaczego tak ważne jest, aby wymieniać tę część na czas?

Filtr przeciwpyłkowy jest częścią eksploatacyjną, dlatego powinien być regularnie wymieniany. Zaleca się wymieniać go przynajmniej raz do roku lub każdorazowo po przejechaniu 15 000 km. Jeśli mieszkasz w dużym mieście i często tkwisz w korkach ulicznych lub wręcz przeciwnie, jeśli przez większość czasu jeździsz po zakurzonych wiejskich drogach, być może będziesz musiał go częściej wymieniać.

Zanieczyszczony filtr może zmniejszyć wydajność systemów klimatyzacji, ogrzewania i wentylacji, ponieważ opór dla przepływającego przez filtr powietrza wzrasta z powodu nagromadzonych zanieczyszczeń. Okna zaparowują mocno w deszczową pogodę, a z biegiem czasu na powierzchni elementu filtracyjnego zaczynają rozwijać się patogenne bakterie oraz grzyby.

Dlaczego tak ważne jest, aby wymieniać tę część na czas?

Czasami element filtracyjny ulega deformacji, a przepływające powietrze omija go, co sprawia, że wszystkie zanieczyszczenia przedostają się do przedziału pasażerskiego.

Różne rodzaje filtrów kabinowych

 Obecnie popularne są następujące rodzaje: 
  1. Konwencjonalne filtry barierowe. Wyłapują one kurz. Są wykonane ze specjalnej papierowej lub syntetycznej włókniny. Z reguły składają się z kilku warstw. Każda z nich ma za zadanie wyłapywać cząsteczki o konkretnych rozmiarach. Należy zauważyć, że wskazane jest stosowanie włókien syntetycznych jako materiału filtrującego, ponieważ są one w stanie zapewnić skuteczne oczyszczanie bez stawiania oporu dla przepływającego powietrza. W wysokiej jakości filtrach jedna z warstw może wykorzystywać ładunek elektrostatyczny, który umożliwia wychwytywanie nawet najmniejszych cząsteczek kurzu przez włókna.
  2. Z warstwami absorbującymi. Każda z tych warstw posiada przymocowany do niej wkład tekstylny z granulkami węgla aktywnego o grubości do 0,5 mm. Granulki mają porowatą strukturę, która pochłania cząsteczki substancji toksycznych przedostające się do samochodu razem z powietrzem. Tego typu filtry są droższe, ale zapewniają dokładniejsze oczyszczanie. Ponadto neutralizują nieprzyjemne zapachy.
  3. Z warstwą antybakteryjną. Warstwa ta wykonana jest z materiału bakteriobójczego, zazwyczaj z polifenolu. Wiąże ona oraz neutralizuje bakterie i alergeny, a także znacząco hamuje rozwój pleśni. Części te są najdroższą opcją, ale gwarantują one maksymalną ochronę.

4 wskazówki od AUTODOC dotyczące wyboru i używania filtrów kabinowych

  1. Wybieraj produkty pochodzące od dobrze znanych producentów. My polecamy Mann-Filter, Bosch, Mahle Original, Stark Automotive, Knecht, K&N, oraz Ridex. W produktach o niskiej jakości do produkcji warstw filtracyjnych zużywa się mniej materiału, co skutkuje gorszym oczyszczaniem powietrza. Podejrzane produkty mogą nawet posiadać podróbkę filtra węglowego, który w rzeczywistości jest jedynie konwencjonalnym filtrem przeciwpyłkowym, w którym jedna z jego warstw została pomalowana na czarno.
  2. Skontroluj stan filtra przeciwpyłkowego, jeżeli zauważysz którąś z następujących oznak:
    1. nieprzyjemny zapach unoszący się we wnętrzu samochodu,
    2. w samochodzie jest zimno nawet w przypadku włączonego ogrzewania lub też jest w nim gorąco, mimo włączonej klimatyzacji,
    3. na desce rozdzielczej zaczyna gromadzić się kurz.
  3. Wybierz tę część zamienną w ścisłej zgodności ze specyfikacjami technicznymi Twojego pojazdu. Niemożliwe jest zamontowanie komponentów, które są większe niż wymagane. Części mniejsze od standardowych umożliwiają przedostawanie się nieprzefiltrowanego powietrza do kabiny pasażerskiej.
  4. Podczas montażu filtra upewnij się, że znajduje się on w prawidłowej pozycji. Kierunek przepływu powietrza powinien być zaznaczony z boku części, co jest szczególnie ważne w przypadku filtrów węglowych i antyalergicznych.
4 wskazówki od AUTODOC dotyczące wyboru i używania filtrów kabinowych

Podsumowanie

Filtr przeciwpyłkowy nie ma bezpośredniego wpływu na działanie podstawowych układów i podzespołów samochodowych, takich jak silnik czy skrzynia biegów. Z tego względu niektórzy właściciele samochodów nie przejmują się ich wymianą na czas. Takie działanie może być niebezpieczne dla Twojego zdrowia. Wysokiej jakości komponenty są w stanie wychwycić do 99% kurzu i alergenów. Z tego względu nie powinno się oszczędzać na tej części. Postępując zgodnie z naszymi prostymi wskazówkami, zapewnisz sobie komfortowe i bezpieczne środowisko w samochodzie przez długi czas.

Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty