Prawidłowo dopasowane oświetlenie bazujące na homologowanych podzespołach, takich jak żarówka H4 albo żarówka H7 jest niezbędna, by przejść badanie techniczne auta oraz móc bezpiecznie i komfortowo poruszać się po drogach. Sprawdź, czym różnią się te dwa rodzaje żarówek i która jest lepsza. Dowiedz się także, czy żarówka H4 LED to dobre rozwiązanie.
Żarówka H4 i żarówka H7 – uwarunkowania prawne
Kwestia oświetlenia w samochodach jest ściśle powiązana z przepisami prawa. Zarówno żarówka samochodowa H4, jak i żarówka samochodowa H7 muszą spełniać ściśle określone parametry techniczne. W pierwszej kolejności są one warunkowane przepisami prawa obowiązującego w danym kraju. W krajach europejskich normy są standaryzowane na podstawie wytycznych międzynarodowych narzucanych przez właściwe instytucje. Dzięki temu oświetlenie, którym można posługiwać się w Polsce, będzie także legalne w innych krajach Unii Europejskiej. Kierowcy wyjeżdżający za granicę nie muszą więc się martwić o to, że ich żarówka światła mijania i drogowych nie będą spełniały norm. Ciekawostką jest to, że auta sprowadzone z USA muszą być dopasowane do przepisów polskich.
Żarówka H4 i żarówka H7 są wykonywane na podstawie określonych wytycznych i muszą spełniać parametry techniczne wymagane prawem. Różnica między H4 a H7 jest duża, jednak obydwa rodzaje spełniają kryteria. Tym, na co uwagę muszą zwrócić kierowcy, jest to, że żarówki muszą mieć homologację. Żarówka H4 LED i żarówka LED H7 nie spełniają norm i nie są dopuszczone do legalnego użytkowania. Auto z takimi żarówkami nie przejdzie przeglądu technicznego, a w przypadku kontroli drogowej policjanci zatrzymają dowód rejestracyjny i nałożą wysoki mandat. Nie ma na rynku produktów, które spełniałyby wszystkie warunki pozwalające na legalne użytkowanie takiego oświetlenia, więc kierowcy powinni bazować na rekomendowanych przez producentów aut żarówkach z homologacją. Każda żarówka światła mijania powinna być w tej kwestii dokładnie opisana. Zawsze trzeba unikać produktów wątpliwego pochodzenia, gdyż oświetlenie jest zazwyczaj sprawdzane na przeglądach i podczas kontroli drogowej.
Żarówka H4 a H7 – różnica
Różnica między H4 a H7 jest dość duża. Żarówka H4 do dość stary rodzaj konstrukcji stosowany w autach sprzed wielu lat, choć nadal są one w użytkowaniu. Obsługuję one światła drogowe, światła mijania i światła przeciwmgłowe samochodu. Konstrukcyjnie posiadają dwa żarniki. Przedziela się je odbijającą światło płytka przez co strumień światła skierowany jest w odpowiednim kierunku. Taka konstrukcja sprawia, że światła nie oślepiają innych kierowców. Jedna żarówka samochodowa H4 ma moc 55 W. Warto kupować tylko produkty sprawdzonych marek, gdyż wielu producentów chcąc oszczędzić, stosuje konstrukcje, które nie osiągają takiej mocy lub jest ona osiągana kosztem trwałości. Wydajność powinna zaś wynosić minimum około 1000 lumenów. Żarówka reflektora dalekosiężnego samochodu powinna osiągać żywotność na poziomie kilkuset godzin pracy.
H4 czy H7 – co wybrać?
Żarówki H4 a H7 – różnica jest dość duża. Ten typ żarówek jest dostępny na rynku od początku lat dziewięćdziesiątych. Wykorzystywany jest w światłach mijania i światłach drogowych. Różnica między H4 a H7 jest jednak dość duża, gdyż żarówka samochodowa H7 ma jeden żarnik. W praktyce oznacza to, że reflektor musi mieć zamontowane dwie żarówki do dwóch rodzajów świateł – drogowych i mijania. Poza samą konstrukcją różni się też sposób działania, gdyż dzięki zastosowaniu dwóch żarówek oddzielonych od siebie odbłyśnikiem, po włączeniu świateł drogowych, światła mijania ciągle oświetlają przestrzeń bezpośrednio przed samochodem.
Pod względem jakości oświetlenia, wersja H7 będzie lepsza. Takie rozwiązanie generuje jednak większe koszty eksploatacji, gdyż zawsze trzeba wymieniać 4 sztuki żarówek – po dwie na jeden reflektor. Warto nadmienić, że żarówka H7 ma nieco krótszą żywotność niż żarówka H4.
Żarówka H4 a H7 – która pasuje do danego auta?
Każdy reflektor samochodowy LED i xenon ma inną konstrukcję i jest dopasowany do konkretnego rodzaju żarówki. To oznacza, że rodzaj żarówki należy dobrać zgodnie z zaleceniami producenta auta, czyli w taki sposób, by pasowała do reflektora. Wynika to z faktu, że odbłyśniki muszą być odpowiednio ustawione względem żarówki, więc nie ma możliwości alternatywnej zamiany typu żarówek do jednego typu reflektora. Ponadto obydwa rodzaje mają inne rodzaje trzonków.
TOP produkty powiązane z tym tematem:
Skomentuj