Pasy bezpieczeństwa: rodzaje, zasady, funkcje

Pasy bezpieczeństwa: rodzaje, zasady, funkcje

Pasy bezpieczeństwa to często niedoceniany element wyposażenia pojazdu, który jest w stanie ocalić życie pasażerów podczas wypadku samochodowego. Nie wymagają specjalnej technologii i wysiłku, aby je zapiąć. Przeprowadzono liczne badania, które potwierdzają ich efektywność. Prowadzone są kampanie reklamowe, które mają uświadamiać ludzi, jak bardzo ważne są pasy. Ciężko uwierzyć, że nasze bezpieczeństwo zależy od działania niepozornego skrawka materiału.

Budowa pasów

Budowa pasów

Pasy bezpieczeństwa składają się ze zwijacza, zamka oraz pasa bezpieczeństwa. Najważniejszym elementem jest zwijacz, ponieważ to on powoduje zablokowanie pasa podczas nagłego hamowania. Napinacze naciągają pas i dociskają go do ciała pasażera w trakcie kolizji. Fundamentalnym i najczęściej spotykanym rodzajem pasów w samochodzie pasażerskim są pasy bezpieczeństwa 3 punktowe. Dzięki ich 3 mocowaniom ciało sztywno przylega do fotela; pasy opinają biodra, strefę brzuszną oraz klatkę piersiową.

Zasada działania pasów bezpieczeństwa

Najpierw trzeba upewnić się, że pasy prawidłowo działają i są dobrane do pasażera, czyli płasko przylegają do ciała i nie są poskręcane. Należy je dobrze zapiąć. Pas biodrowy musi jak najniżej opinać biodra w stosunku do brzucha. Pas piersiowy nie powinien opadać z ramion pasażera, musi przebiegać środkiem barku. Prawidłowo funkcjonujące pasy powinny starannie przylegać do ciała pasażera, nie mogą się zsuwać, wtedy gwarantują, że pasażer utrzyma się w bezpiecznej pozycji podczas wypadku — nie uderzy w fotel kierowcy lub w deskę rozdzielczą, nie wypadnie z samochodu podczas dachowania. Jeśli pasażer jest ubrany w grubą kurtkę, to powinien ją rozpiąć i przeprowadzić pas jak najbliżej ciała.

Jak pasy chronią pasażerów?

Im prędkość samochodu jest większa, tym gorzej dla pasażerów bez pasów — w trakcie uderzenia w inny przedmiot samochód gwałtownie traci swoja prędkość i im większa prędkość, tym większe siły działają na pasażerów — prościej mówiąc, jeśli pojazd porusza się z prędkością 30 km/h, to pasażerowie w środku także ‘poruszają się’ się z taką prędkością i z taką prędkością uderzą w przednią szybę / fotel. Człowiek bez zapiętych pasów może zginąć już przy takiej prędkości! Ponadto, podczas wypadku pasażer “waży” nawet kilka ton i z taką siłą uderza w przeszkodę. Może to spowodować poważne obrażenia, a nawet śmierć. Pasy są poddawane rygorystycznym testom, aby upewnić się, że mogą ocalić życie pasażerom. Niektórzy uważają, że w trakcie wypadku mogą zasłonić się rękoma przed uderzeniem w przeszkodę. To jest oczywiście błąd. Ręce czy nogi nie wytrzymają ciężaru ciała, tylko się połamią, a pas wytrzyma ciężar. Dba również o to, aby pasażer nie uderzył w poduszkę powietrzną i nie odbił się do tyłu — jeśli nie ma zapiętych pasów, to ta siła może go zabić. Pasy wraz z poduszkami powietrznymi pomagają uchronić przed poważnymi obrażeniami głowy i kręgosłupa, a przy naprawdę ciężkich wypadkach są w stanie ocalić życie.

Co, jeśli nie działają prawidłowo?

Obowiązkiem właściciela samochodu jest to, aby wszystkie układy i ważne elementy wyposażenia prawidłowo działały — musi więc zadbać o to, aby pasy były sprawne. Jeśli dojdzie do nawet najmniejszej kolizji, pasy bezpieczeństwa po wypadku koniecznie trzeba wymienić. Jeśli napinacze zadziałają, to niezwłocznie należy wymienić pasy. Czasami może się zdarzyć, że pasy bezpieczeństwa nie zwijają się. Najczęstszą przyczyną takiej usterki jest brud. Kurz zbiera się na powierzchni i pasom trudno przejść przez rolki, mogą się zacinać. Pasy należy umyć za pomocą letniej wody, szmatki i łagodnego środka oczyszczającego. Po umyciu należy je starannie osuszyć. Jeśli pasy bezpieczeństwa nadal słabo się zwijają, może okazać się, że brud osiadł także w szczelinie, przez którą pas przechodzi. Do oczyszczenia szczeliny można użyć papieru ściernego, a w przypadku głębokich zanieczyszczeń, można ostrożnie zdjąć obudowę i delikatnie, za pomocą sprężonego powietrza, wyczyścić wszystkie elementy. Aby uniknąć problemów ze zwijaniem pasów w przyszłości, można je nasmarować specjalnymi preparatami, na przykład teflonem lub silikonem
w sprayu. W najgorszym przypadku może okazać, że pasy nie zwijają się z powodu uszkodzonej sprężyny, wtedy pasy należy wymienić razem z napinaczami. Podobnie rzecz ma się w przypadku zablokowania się pasów. Może to być spowodowane brudem, który można łatwo wyczyścić.

Pasy bezpieczeństwa: kodeks wykroczeń

Zapinanie pasów jest obowiązkowe od 2006 roku. Kierowca jest odpowiedzialny za dopilnowanie, aby wszyscy pasażerowie zapięli pasy. Jeśli dojdzie do kontroli policji, to kierowca zapłaci grzywnę 100 zł i otrzyma 2 punkty karne za niezapięcie swoich pasów, a jeśli to pasażer nie zapiął pasa, to kierowca zapłaci 100 zł i otrzyma 4 punkty karne. Prawo o ruchu drogowym mówi, że są jednak grupy, których nie dotyczy obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa.

 Do nich należą m.in.: 

  • Osoby posiadające odpowiednie zaświadczenie lekarskie,
  • Kobiety w widocznej ciąży,
  • Zespół medyczny podczas udzielania pomocy medycznej,
  • Osoba niepełnosprawna bądź chora, która jest przewożona na noszach lub w wózku inwalidzkim,
  • Dziecko poniżej trzech lat przewożone pojazdem kategorii M2 i M3.

Pasy bezpieczeństwa w ciąży

Pasy bezpieczeństwa w ciąży

Tak jak mówi Prawo o ruchu drogowym, kobiety w ciąży nie muszą (to sugestia, a nie zakaz lub nakaz) zapinać pasów. O tym, czy jest to ciąża „widoczna” zdecyduje policjant w trakcie kontroli. Niekorzystanie z pasów sugeruje, że nie są one tak ważne i można się bez nich obejść. Eksperci dowiedli, że prawidłowo zapięte pasy chronią kobietę i jej dziecko. Pasy nie stanowią zagrożenia dla kobiety ciężarnej i jej nienarodzonego dziecka.

Należy zadbać o to, aby jak najlepiej zostały dopasowane do ciała kobiety i jak najmniej sprawiały jej dyskomfortu. Pas biodrowy należy umieścić pod brzuchem, pas barkowy powinien zostać przeciągnięty między piersiami do boku brzucha; nie można go wsunąć za plecy lub pod ramię. Na rynku dostępne są również specjalne adaptery na pasy, które mogą zwiększyć komfort podróży. Oprócz tego należy prawidłowo ustawić fotel, szczególnie ważne, jeśli kobieta w ciąży jest kierowcą. Brzuch powinien znajdować się jak najdalej od kierownicy.

Pasy bezpieczeństwa dla dzieci

Pasy bezpieczeństwa dla dzieci

Dla najmłodszych mamy foteliki samochodowe. Są podzielone według kategorii wagowej, należy wybrać fotelik do wagi i wzrostu dziecka. Według przepisów w sprawie pasów bezpieczeństwa, dzieci, których wzrost nie przekracza 150 cm, muszą być przewożone w fotelikach. Dla starszych dzieci dostępne są również podstawki, należy ustawić pas tak, aby nie przechodził przez szyję dziecka, a przez jego bark.

Dostępne są również specjalne pasy bezpieczeństwa dla dzieci, czyli tzw. Smart Kid Belt. Jest to specjalna nakładka na pasy, która umożliwia podróż bez fotelika. Może być używana przez dzieci o wadze od 15 do 36 kg. Sam wynalazek budzi kontrowersje, ale dobrze przymocowany zawsze będzie bezpieczniejszą opcją niż podróż bez pasów.

Pasy bezpieczeństwa dla psa

Pasy bezpieczeństwa dla psa

Nasi mali ulubieńcy towarzyszą nam wszędzie, nawet w podróży i dlatego też warto zadbać o ich bezpieczeństwo. Każdy kierowca, który troszczy się o swojego psa, powinien zainwestować w pasy bezpieczeństwa dla niego. Szelki utrzymują ciało psa i razem z pasami uniemożliwiają poruszanie się po samochodzie bądź w razie kolizji lub kiedy pies chce usiąść na kolanach kierowcy. Szelki są wyposażone w hak, które należy dopiąć do pasów. Oczywiście przed podróżą pies powinien zostać przystosowany do pasów.

To, że specjaliści opracowują nowe pasy bezpieczeństwa dla różnych grup ludzi oraz dla czworonogów świadczy o tym, jak bardzo kluczowe dla bezpieczeństwa są pasy. Zapinajmy pasy, one naprawdę działają.

Skomentuj

Your email address will not be published. Required fields are marked *