Pompą wody: funkcje, objawy uszkodzenia

Pompą wody: funkcje, objawy uszkodzenia

Pompa wody odpowiada za cyrkulację płynu chłodzącego i tym samym gwarantuje chłodzenie silnika. Nie jest to skomplikowana konstrukcja, ale praca w ciężkich warunkach i jej zaniedbanie może przyczynić się do poważnej usterki.

W komorze spalania temperatura może osiągnąć nawet 1900 stopni Celsjusza. To sprawia, że kluczowe elementy silnika, np. jego głowica nagrzewają się i dlatego też w samochodzie tak bardzo ważny jest układ chłodzenia, który pomaga chłodzić głowicę i inne części silnika.

pompa wodna w samochodzie

Jedną z najważniejszych części układu chłodzenia jest pompa wody. Oprócz niej, do układu chłodzenia należą chłodnica, wentylator chłodnicy, termostat, płyn chłodniczy i elementy z nim związane (zbiornik, przewody) oraz czujniki elektroniczne. Pompa cieczy chłodzącej znajduje się przy samym silniku.

Pompa wody jest zbudowana z koła napędowego, wirnika z metalu bądź tworzywa sztucznego, ułożyskowanego wał i metalowej obudowy. Oprócz tego można znaleźć jeszcze różne uszczelnienia. Za napędzanie pompy odpowiada pasek rozrządu, łańcuch rozrządu albo pasek klinowy. Działanie pompy opiera się o zasadę centryfugi, a prościej — o zasadę wirówki. W środku obudowy pompy znajduje się wirujące koło, które jest wyposażone w łopatki rozchodzące się od osi koła na zewnątrz. Łopatki nadają ruch wirowy doprowadzanej wodzie (płynowi chłodzącemu) za pomocą siły odśrodkowej. Z boku pompy znajduje się otwór, z którego ciecz opuszcza pompę. Jest to solidne rozwiązanie, ale stały pobór mocy silnika sprawia, że jego osiągi są zmniejszony i zwiększa się spalanie paliwa oraz emisja szkodliwych spalin. Z tego powodu coraz bardziej popularne są elektryczne pompy płynu chłodzącego, które są sterowane według wymaganej wydajności chłodzenia. Ich zaletą jest to, że funkcjonują niezależnie od silnika, czyli silnik może szybciej osiągnąć temperaturę roboczą. Dzięki temu gwarantują zmniejszone zapotrzebowanie mocy, tarcie i zużycie paliwa.

Pompa wody a układ chłodzenia

pompa wodna w samochodzie

Pompa cieczy chłodzącej jest odpowiedzialna za obieg płynu chłodniczego po silniku. Płyn chłodniczy musi być dobrany do materiału chłodnicy samochodu i jest go około 6 litrów. Pompa zaczyna swoją pracę tuż po uruchomieniu pojazdu. Dzięki pompie płyn chłodniczy obiega po układzie chłodniczym. Płyn najpierw obiega mały obieg. Wewnątrz silnika znajdują się specjalne kanały, dzięki którym ciecz omywa ścianki cylindrów i dociera do głowicy silnika. Temperatura płynu chłodniczego rośnie wraz z temperaturą roboczą silnika. Kiedy zostanie osiągnięta odpowiednia wartość temperatury silnika, to zostanie otwarty termostat. Po jego otwarciu płyn zaczyna obiegać duży obieg. Od momentu rozpoczęcia okrążania płynu przez duży obieg cały układ chłodzenia nadzoruje, aby nie doszło do przegrzania silnika.

Objawy uszkodzonej pompy wody

  • ! Silny, regularny wyciek płynu chłodniczego. Może on być spowodowany uszczelką pompy między korpusem pompy a blokiem silnika lub winowajcą może być też uszczelniacz pompy. Jeśli po wytarciu mokrego obszaru płyn wycieka ponownie, oznacza to, że pompa kwalifikuje się do wymiany. Uwaga, tutaj nie chodzi o małe zawilgocenia, które może pojawić się po założeniu nowej pompy, takie zawilgocenie oznacza bowiem docieranie się pompy; tutaj mówimy o regularnym wycieku.
  • ! Pompa wody hałasuje: nietypowy hałas wydobywa się z okolic pompy chłodniczej. W tym przypadku sprawdź łożysko oraz / albo pasek rozrządu.
  • ! Wahania temperatury płynu chłodzącego, czyli silnik zaczyna się przegrzewać bez większych przyczyn. Zazwyczaj powodem jest brak wydajności pompy wody.

Przyczyny awarii pompy wody

  • i Korozja. Korozja w układzie chłodzenie powstaje na skutek używania wody bądź starego płynu chłodzącego. Oba płyny nie mają właściwości antykorozyjnych, co powoduje przyspieszanie procesu korozji. Korozja może też być skutkiem uszkodzenia uszczelki pod głowicą, kiedy spaliny dostają się do płynu chłodzącego i powodują utratę właściwości antykorozyjnych. Rdza na powierzchni pompy wody utrudnia rozprowadzanie płynu chłodniczego.
  • i Zużyty (lub nadmiernie napięty) pas klinowy. Może doprowadzić do uszkodzenia łożyska, wałka oraz wypłukiwanie środka smarnego.
  • i Uszkodzenia łopatek wirnika i inne mechaniczne uszkodzenia pompy wody na skutek zużycia.
  • i Stosowanie niewłaściwych płynów chłodzących. To może zaszkodzić nie tylko samej pompie wody, ale również całemu układu chłodzenia. Oprócz samej pompy należy również sprawdzić napęd paskowy.
  • i Powstawanie pęcherzyków gazu w płynie chłodzącym. Kiedy pęcherzyki gazu pękają, uszkadzają powierzchnie pompy, na których później powstaje korozja.
  • i Niewłaściwy montaż pompy wody lub elementów uszczelniających. To prowadzi do wycieków w miejscu montażu.
  • i Nagromadzenie osadu, szlamu i kamienia. Pompa nie działa wydajnie i ewentualnie może dojść do zatkania pompy.

Jak sprawdzić pompę wody w samochodzie?

Warto zacząć od kontrolowania napędu paskowego. Jeśli napęd paskowy jest uszkodzony, może dojść do awarii łożyska lub wałka i tym samym pompa przestaje pracować. Jako że pompa wody, napęd paskowy, wałki i inne elementy napędu działają na siebie, zaleca się je kontrolować oraz wymieniać wszystkie w ramach profilaktyki. Bądź czujny / czujna na wszelkie wycieki.

Wymiana zepsutej pompy wody

Wymiana zepsutej pompy wody

Pompa wody nie ma ani określonej żywotności, ani konkretnych interwałów wymiany. Zaleca się jej wymianę podczas wymiany napędu rozrządu (czyli co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów przebiegu) oraz w przypadku rozpoznania objawów zepsutej pompy wody.

Jeśli konieczna jest wymiana pompy wody, postaw również na płukanie chłodnicy samochodowej przed montażem nowej części — zanieczyszczenie chłodziwa również negatywnie wpływa na pompę wody. Po tym, jak do nowo wymienionej pompy zostanie dolana nowa ciecz chłodząca, układ chłodzenia należy odpowietrzyć.

Pompa wody nie jest kosztowną częścią (ceny zaczynają się od 50 zł), ale, tak czy inaczej, jej wymiana może sporo kosztować ze względu na konieczność przeprowadzenia demontażu i montażu, co jest czasochłonną czynnością. Pracę lepiej powierzyć mechanikowi. Należy też pamiętać, że im dłużej będziemy odwlekać wymianę zepsutej pompy wodnej, tym więcej pieniędzy pochłonie serwisowanie.

Co można zrobić, żeby przedłużyć żywotność pompy wodnej?

Nigdy nie korzystaj z wody zamiast płynu chłodzącego!

Chociaż wydaje się logiczne, że woda i płyn chłodniczy nie mają tych samych właściwości i de facto nie mogą być używane zamiennie, wielu kierowców używa wody. Jest to ogromny błąd. Być może myląca jest nazwa pompa wody. Otóż woda może spowodować zamarznięcie układu w okresie zimowym. Oprócz tego w układzie mogą zacząć zalegać osady, które powodują rdzewienie metalowych elementów układu chłodniczego oraz zatarcie pompy wody.

Skład płynu nie jest przypadkowy — musi być dobrany pod materiał chłodnicy samochodu. Nie powinno się też mieszać różnych płynów o różnych składach chemicznych.

Co można zrobić, żeby przedłużyć żywotność pompy wodnej

Aby zapobiec awariom pompy, wymieniaj płyn chłodzący oraz części współpracujące z pompą w odpowiednim czasie. Taki zabieg pozytywnie wpłynie na kondycję pompy. Regularnie sprawdzaj stan pompy — czy nie ma żadnych większych wycieków. Nie dopuść do suchobiegu pompy, to może zniszczyć jej izolację mechaniczną.

Zwróć uwagę na jakość płynu chłodniczego. Jego parametry muszą być zgodne z parametrami ustalonymi przez producenta samochodu.

Jeśli używasz płynu uniwersalnego, należy wymieniać go co 2 lata, aby zapobiec powstawaniu korozji w układzie.

Nie oszczędzaj na pompie wody. Tanie pompy wody często nie spełniają standardowych wymogów dotyczących jakości produktu. Lepiej zainwestować w części od zaufanych producentów pompy wody — wystarczą na dłużej i nie będą dostarczały problemów w trakcie eksploatacji.

Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty