Przewóz roweru w samochodzie: bezpieczny i legalny

Przewóz roweru w samochodzie: bezpieczny i legalny

Wycieczki rowerowe i aktywne spędzanie czasu jest teraz popularne, dlatego też wielu kierowców chce zabrać swój własny rower. Na szczęście przepisy niczego nie zabraniają i można przewozić rowery w samochodzie; zobacz jak to zrobić w bezpieczny i legalny sposób.

W bagażniku

Przewóz roweru w samochodzie: w bagażniku

Najlepszym rozwiązaniem jest oczywiście mocowane roweru wewnątrz samochodu. Najłatwiejsza metoda, ale jest to możliwe, jeśli masz spore auto. W niektórych pojazdach nie będzie konieczne ściągnięcie przedniego koła i siodełka roweru. Niektóre pojazdy gwarantują ogromną przestrzeń ładunkową dzięki złożeniu oparć drugiego rzędu, ale to z kolei oznacza, że w samochodzie mogą siedzieć tylko dwie osoby. Rower musi być dobrze przymocowany i osłonięty, ponieważ może spowodować uszkodzenia tapicerki lub skrzywdzić pasażerów w trakcie nagłego hamowania. Rower(y) w środku nie mogą wystawać poza obrys samochodu, np. przez okno, z bagażnika i nie mogą wnikać do przedziału pasażerskiego. Dlatego też powstały bagażniki dachowe, które pozwalają na transport nieporęcznego ładunku.

Na dachu

Przewóz roweru w samochodzie: na dachu

Jest to obecnie najbardziej popularna metoda, ale nie należy ona do najwygodniejszych rozwiązań. Do montażu rowerów na dachu trzeba użyć sporo siły i czasami konieczna jest pomoc. Największym atutem tego rozwiązania jest nieograniczanie przestrzeni w kabinie bagażnika, czyli można wziąć ze sobą więcej bagażu na wakacyjny wypad. Dużym plusem jest też brak wpływu na widoczność kierowcy. Możliwy jest transport prawie każdego rodzaju jednośladu. Niestety jest też kilka wad, które musisz wziąć pod uwagę przy wyborze metody przewozu roweru. Gabaryty i waga Twojego pojazdu zostaną powiększone. Podczas planowania jazdy będzie musiał / musiała uważać, aby nie wybrać tras z niskimi tunelami, wiaduktami bądź nie trafić na wielopoziomowe parkingi. Rowery na dachu mogą zaczepić się o gałęzie drzew rosnących przy drodze. Podwyższony środek ciężkości utrudnia wykonywanie manewrów, takich jak skręcanie. Podróż autostradą nie będzie przyjemnością. Zwiększony opór powietrza sprawia, że pojazd będzie zużywał zauważalnie więcej paliwa i będzie bardziej podatny na boczne podmuchy wiatru, zwłaszcza przy dużych prędkościach. Będzie też głośno.

Co musisz wiedzieć o bagażnikach rowerowych na dach?

Aby skorzystać z tej opcji, musisz zaopatrzyć się w belki dachowe na relingi oraz uchwyty rowerowe. Musisz zwrócić uwagę na sposób montażu. Możesz wybrać bagażnik z mocowaniami za ramę, dzięki czemu nie jest konieczny demontaż przedniego koła roweru. Aby zapobiec porysowaniu ramy roweru, wsporniki są wzbogacone o gumy. Kolejnym rozwiązaniem jest bagażnik z mocowaniami za widelec, który wymaga odkręcenia przedniego koła roweru. Taki bagażnik jest najczęściej polecany do rowerów wyczynowych, które mają zazwyczaj nietypowe lub delikatne ramy.

Podczas zakupów zwróć też uwagę na materiał. Aluminiowe bagażniki są niezawodne, odporne na korozję, ale są drogie. Stalowe bagażniki są natomiast trwałe i odporne na zużycie, ale są ciężkie. W celu ochrony przed korozją są ocynkowane.

Bagażniki rowerowe montowane na dachu — przepisy

Jeśli chodzi o prawo, to nie ma konkretnych przepisów na temat przewozu roweru na dachu, więc kierowca powinien stosować się do zaleceń producenta sprzętu.

Na haku holowniczym

Przewóz roweru w samochodzie: na haku holowniczym

To rozwiązanie jest wygodniejsze od przewożenia rowerów na dachu, ale też znacznie droższe. Do przewozu rowerów będzie wymagany hak holowniczy, który jest najdroższym nabytkiem oraz specjalnej konstrukcji do montażu rowerów. Cena zakupu może sięgnąć aż 5 tysięcy złotych. Na szczęście są dość łatwo powszechne na rynku wtórnym lub można je wypożyczyć za około 20 złotych dzienne. Jest w szczególności kompatybilny z dużymi pojazdami. Do zalet tego rozwiązania należy wygodny dostęp do rowerów (nie trzeba je dźwigać do góry), montaż jest łatwy i tymczasowy (hak można zdjąć, kiedy nie będzie już potrzebny), nie pogarsza aerodynamiki pojazdu, czyli auto nie jest podatne na wiatr i mniej spala. Kierowca też nie musi martwić się o planowanie podróży — może łatwo przejechać przez wiadukt lub skorzystać z parkingu wielopoziomowego. Do wad należy oczywiście wysoka cena haka, większa długość samochodu (która nie powinna jednak sprawiać za dużo problemów) oraz zaburzenie pracy czujników parkingowych i kamery cofania.

Co musisz wiedzieć o bagażnikach rowerowych na hak holowniczy?

Na rynku istnieje kilka wariantów tego rozwiązania. Bagażniki na hak dzieli się w zależności od budowy: platformy lub wiszące. Platformy są niezawodne i bezpieczne w obsłudze. Dobre rozwiązanie do rowerów o różnych ramach, kołach i wadze. Nadają się do długich podróży. Wiszące bagażniki są kompaktowe i szybkie i łatwe w montażu. Mają mniejszy udźwig niż platformy, ale są bardziej przyjazne dla portfela. Cena bagażników rowerowych na hak zależy też od materiałów (stalowe lub aluminiowe), dostępu do bagażnika oraz rozmiarem.

Bagażniki rowerowe na hak — przepisy

Polskie przepisy drogowe nie zabraniają przewozu rowerów na bagażniku zamontowanym na hak, ale jest kilka zaleceń, do których należy się stosować. Bardzo ważne jest, aby rowery nie zasłaniały tablicy rejestracyjnej i oświetlenia. W sprzedaży są listwy oświetleniowe i dodatkowe tablice rejestracyjne do tego typu bagażnika. Pod żadnym pozorem nie zdejmuj tablicy z tyłu Twojego pojazdu! To może skutkować mandatem.

Na tylną klapę / na klapie bagażnika

Jest tańsze od bagażnika rowerowego na hak, ale i tak trzeba przygotować się na wydatek do 2000 złotych. Najbardziej kompatybilne rozwiązanie do nadwozia samochodów typu hatchback, kombi i sedan. Rowery są mocowane za pomocą wsporników lub pasków na zawiasy bądź bezpośrednio na tylną klapę. Możliwy jest montaż roweru na platformie i zabezpieczenie przedniego trójkąta ramy roweru lub rower może być zawieszony na górnej poprzeczce. Części różnią się też nośnością i liczbą przewożonych jednośladów. Można dodatkowo kupić specjalne adaptery, które umożliwiają zwiększenie ilości przewożonych rowerów. Bagażnik mocuje się do nadwozia samochodu za pomocą pasów, linek lub metalowych prętów. Do zalet tego rozwiązania należy brak konieczności zakupu haka oraz nie wpływa na wysokość pojazdu. Do wad zalicza się wysokie opory powietrza (wyższe niż w przypadku bagażnika rowerowego na dach), zwiększone zużycie paliwa oraz niepewność mocowań bagażnika. Jeśli kierowca podróżuje na nierównych drogach lub ze zwiększoną prędkością, będzie musiał co jakiś czas sprawdzać ładunek pod kątem poluzowania. Istnieje też ryzyko porysowania klapy samochodu. Nie jest to najmniej popularne rozwiązanie.

Bagażniki rowerowe na klapę bagażnika — przepisy

Ten rodzaj bagażnika łączy zalety i wady bagażnika rowerowego na hak i bagażnika na dach. Kierowca musi zadbać o to, aby widoczna była tablica rejestracyjna oraz tylne światła pojazdu. Jeśli ładunek zasłania tylne światła i tablicę rejestracyjną, kierowca musi zakupić listwę oświetleniową i dodatkową tablicę rejestracyjną. Za brak tych elementów grozi mandat.

Niezależnie od tego, na jaką metodę przewozu roweru w samochodzie się zdecydujesz, pamiętaj o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa. Zawsze stosuj się do zaleceń producentów sprzętu, dostosuj swój styl jazdy do przymocowanego ładunku oraz baw się dobrze (i bezpiecznie!) w trakcie wypoczynku

Skomentuj

Your email address will not be published. Required fields are marked *