Quattro to system stałego napędu na cztery koła, który instalowany jest w samochodach marki Audi wyposażonych w silniki o położeniu poprzecznym. Po raz pierwszy pojawił się on w 1980 roku. Aktualnie jest on oferowany w większości modeli marki Audi jako wyposażenie standardowe lub jako opcja dodatkowa. Quattro umożliwia zwiększenie wydajności terenowej samochodu na drogach nieutwardzonych oraz zwiększa jego dynamikę.
Zasada działania systemu Quattro
Kluczowymi elementami danego systemu są:
- Skrzynia biegów: reguluje ona moment obrotowy silnika w zależności od wybranego trybu jazdy oraz przenosi moment obrotowy na pozostałe elementy skrzyni biegów.
- Skrzynia rozdzielcza z centralnym mechanizmem różnicowym: Przenosi ona moment obrotowy na przednią i tylną oś.
- Przekładnie napędowe: zwiększają one moment obrotowy przenoszony na koła.
- Międzyosiowe mechanizmy różnicowe: łączą one skrzynię rozdzielczą z tylną przekładnią napędową.
- Przedni wał napędowy: przenosi on moment obrotowy ze skrzyni rozdzielczej na przednią przekładnię główną.
Większość modeli marki Audi wykorzystuje w zastępie centralnego mechanizmu różnicowego samoblokujący mechanizm różnicowy Torsena lub typu „crown-gear”. W normalnych warunkach jezdnych moment obrotowy silnika przenoszony jest pomiędzy przednią o tylną oś w stosunku 40:60. Jeśli koła zaczynają ulec poślizgowi, większość momentu obrotowego przenoszona jest na oś o lepszej przyczepności. Współczynnik momentu obrotowego pomiędzy przednią o tylną osią może wtedy wynosić, na przykład, 15:85, 20:80, 80:20, 70:30, lub 75:25.
Parametry systemu Quattro
Generacja systemu | Rodzaj mechanizmu różnicowego | Rok produkcji | Modele Audi wyposażone w dany system | ||
Międzyosiowy | Na tylną oś | Na przednią oś | |||
I | Otwarty z blokadą mechaniczną | Otwarty z blokadą mechaniczną | Otwarty pozbawiony blokady | 1981 | Quattro 85; 80 B2; Coupé 81, 85 |
II | Symetryczny z samoblokującym mechanizmem różnicowym Torsena Т-1 | 1988 | 100 C3 44, 44Q; 80 B4 8C2, 8C5; 90 B3 89, 89Q, 8A; S2 B4; A6 C4 4A5 | ||
III | Symetryczny z samoblokującym mechanizmem różnicowym Torsena Т-1 | 1988 | V8 441, 442, 4C2, 4C8 | ||
IV | Otwarty z blokadą elektroniczną | 1995 | A4 B5 8D5; A6 C5 4B5; A8 D3 4E2, 4E8 | ||
V | Asymetryczny z samoblokującym mechanizmem różnicowym Torsena Т-3 | 2006 | RS4 B7 8ED; S6 C6 4FH | ||
VI | Asymetryczny z samoblokującym mechanizmem różnicowym typu „crown-gear” | 2010 | RS5 8T; A7 4A, 4G |
Typowe awarie systemu Quattro
- Szybkie zużycie przekładni mechanizmu różnicowego.
- Uszkodzenie krzyżaków przegubu uniwersalnego wskutek jazdy do drogach o nawierzchni nieutwardzonej.
- Awaria czujnika ABS spowodowana uszkodzeniem elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego.
Skomentuj