Reflektory samochodowe: komponenty i funkcje

Reflektory samochodowe: komponenty i funkcje

Masz sprawne hamulce, dobre ogumienie, ale oświetlenie samochodowe pozostawia wiele do życzenia? Oświetlenie jest nieodłączną częścią bezpiecznego ruchu drogowego. Pamiętaj, aby być widocznym na drodze i dbać o oświetlenie.

Budowa reflektora samochodowego

Budowa reflektora samochodowego

W skład budowy standardowego reflektora wchodzi: obudowa, mechaniczne lub elektryczne urządzenie regulacyjne, lustro (odbłyśnik), źródło światła, szyba (rozpraszająca lub przezroczysta).

  • Obudowa mocuje reflektor do karoserii samochodu i ochrania go przed różnymi czynnikami zewnętrznymi. Jest też nośnikiem pozostałych części reflektora — jego odbłyśnika, kabli itd. Zazwyczaj jest wykonana z tworzyw termoplastycznych.
  • Element regulacyjny, który odpowiada za stałe korygowanie zasięgu świateł za pomocą regulatora na desce rozdzielczej (rozwiązanie mechaniczne) lub za pomocą elektrycznych czujników. Element regulacyjny non stop sprawdza pozycję nadwozia, co przekłada się na dostosowanie wysokości świecenia reflektorów.
  • Odbłyśnik. To on odbija i kieruje wiązkami światła w sposób, który pozwala na oświetlanie jezdni przed samochodem. Producent samochodu ustala rodzaj odbłyśnika (lustra) – mogą być one paraboloidalne, wieloparaboidalne lub projektorowe.
  • Źródło światła. Różni się w zależności od rodzaju reflektora. Przykładowo może to być reakcja chemiczna powstająca między gazem a elementami lampy.
  • Szyby. Istnieją dwa rodzaje. Szyby rozpraszające, czyli posiadające elementy optyczne, współpracuje z odbłyśnikiem. Zbierane przez odbłyśnik światło jest odchylane/rozpraszane/koncentrowane przez szyby w celu uzyskania pożądanego rozsyłu światła. Nowsze rozwiązanie, czyli szyby przezroczyste, nie mają żadnych elementów optycznych. Ich funkcja została zredukowana wyłącznie do ochrony przed czynnikami atmosferycznymi i brudem.

Więcej o odbłyśnikach

Odpowiednie ustawienie odbłyśników jest niezwykle ważne — już w latach 80. wykorzystywano komputery do ich projektowania. Dobrze skonstruowany odbłyśnik może zostać skierowany na najważniejsze punkty na jezdni i wygaszony w odpowiednich sytuacjach, np. kiedy z naprzeciwka jedzie inne auto.

Rodzaje świateł w samochodzie

Żarówki to nieodłączna część reflektora samochodowego.

 Na rynku dostępne są 4 rodzaje lamp: 
Żarówki halogenowe
  • i Żarówki halogenowe: Najstarsze i najtańsze rozwiązanie. Nową żarówkę można nabyć tylko za kilka złotych (!) i są one łatwo dostępne. Barwa światła halogenów jest żółta. Największą wadą jest mała siła generowanego snopa, która maksymalnie wynosi 1500 lumenów, co też oznacza ograniczone pole widzenia.
Żarówki ksenonowe
  • i Żarówki ksenonowe: Po raz pierwszy pojawiły się pod koniec lat 90. Wewnątrz lampy znajduje się ksenon (gazszlachetny), który zachodzi w reakcję chemiczną z elementami lampy. Do tego potrzebna jestodpowiednia temperatura robocza, więc żarówki potrzebują kilka sekund, aby zadziałać i dlatego też nie lubią częstego włączania i wyłączania. Cechują się niebieskim światłem. Siła generowanego snopa jest aż o połowę większa od żarówek halogenów — wynosi ponad 3 000 lumenów. Dużym plusem jest to, że nie psują się od razu; zużyte światło będzie miało odcień fioletowy.
Żarówki LED
  • i Żarówki LED: Najczęściej spotykane lampy we współczesnych samochodach; w 2012 roku został wprowadzony obowiązek stosowania LEDów we wszystkich nowych autach jako świateł do jazdy dziennej. Emitowane światło jest prawie białe i praktycznie przypomina światło słoneczne; w nocy oświetlane przedmioty wyglądają prawie jak za dnia. LED-y efektywnie wykorzystują energię, ponieważ do produkcji świateł wykorzystywana jest praktycznie cała energia. Wielu producentów samochodów twierdzi, że żarówki LED są w stanie wytrzymać przez całą żywotność samochodu. W razie kolizji/zniszczenia są bardzo kosztowne do wymiany — ceny sięgają aż kilku tysięcy złotych.
  • i Żarówki laserowe: Najnowsze i najbardziej zaawansowane technicznie żarówki w lampach samochodowych przednich. Zapewniają najdłuższy snop światła w porównaniu do pozostałych żarówek. Wyświetlają znaki i napisy na asfalcie, czym pomagają innym użytkownikom dostrzec potencjalne zagrożenia. Są też bardzo energooszczędne, w porównaniu do żarówek LED, zużywają aż o jedną trzecią mniej prądu. Na chwilę obecną lampy laserowe montowane są wyłącznie w samochodach premium.

Oświetlenie samochodowe a przepisy

 Oświetlenie ma ogromne znaczenie, więc nie dziwi fakt, że światła w samochodzie muszą spełniać rygorystyczne przepisy: 
  • i Wystrzegaj się domowej roboty oświetlenia. Mowa tu o oświetlonych dyszach wycieraczek, dość popularnych „pseudoksenonów”, czyli podróbek właściwego oświetlenia, czy też różne paski diodowe w przeróżnych miejscach. W przypadku kontroli policjanci mogą zabrać dowód rejestracyjny i wystawić mandat.
  • i Światła muszą być sprawne. Światła do jazdy dziennej muszą automatycznie się włączać po uruchomieniu silnika.
  • i Wszystkie światła muszą być homologowane. Na obudowie musi być umieszczona duż litera E, cyfra określająca kraj wydanej homologacji; w Polsce lampy muszą być przystosowane do ruchu prawostronnego (pokazuje to strzałka na kloszu).
  • i Specjalne przepisy dotyczą żarówek LED. Obecnie wszystkie pojazdy sprzedawane na terenie UE muszą być wyposażone w światła typu LED, w szczególności dotyczy to jazdy dziennej. Uwaga: polskie prawo nie pozwala na zamianę fabrycznie zamontowanych zwykłych żarówek na LED-y w reflektorach głównych, kierunkowskazach i świateł pozycyjnych. Czyli po prostu zabroniona jest ingerencja w konstrukcję oryginalnego reflektora samochodowego, zwłaszcza jeśli to zmieni jego oryginalne parametry. Zabroniony jest montaż elastycznych taśm LED we wnętrzu reflektorów. Nielegalne na terenie UE jest też użycie retrofitów, czyli alternatyw przednich żarówek.

Co polski kierowca może zrobić w takiej sytuacji? Najprostszym rozwiązaniem będzie zakup auta, które już jest wyposażone w oświetlenie LED. W innym przypadku zamiana na LED-y będzie niezwykle trudna.

Jak dbać o lampy samochodowe przednie?

Jak dbać o lampy samochodowe przednie?

O czystość reflektorów też trzeba dbać. Czasami wystarczy zwykła ściereczka. W okresie wiosenno-zimowym konieczny będzie zakup preparatu do usuwania owadów, który pomoże pozbyć się zaschniętych owadów na światłach. Jeśli Twoje plastikowe klosze stały się matowe, wypoleruj je i usuń przebarwienia i wygładź rysy na ich powierzchni. W sklepach sprzedających kosmetyki samochodowe można znaleźć gotowe zestawy, które zawierają specjalne pasty, ścierki, papier ścierny oraz preparaty zabezpieczające przed żółknięciem. Konieczne jest też zwracanie uwagi na ustawienie świateł. Ignorowanie może doprowadzić nawet do wypadku. Najlepiej udać się do mechanika i poprosić o badanie techniczne auta. Diagnosta stwierdzi, czy reflektor świecie na właściwej wysokości.

Masz problem z parującymi reflektorami?

Masz problem z parującymi reflektorami?

Ma to związek z wilgocią w ich wnętrzu. Powodem parowania zwykle są przestarzałe uszczelki lub filtry bądź ich uszkodzenie. Winne mogą też być zapchane otwory wentylacyjne. Po prostu zdemontuj reflektor i poszukaj winowajcy. Zacznij od przeczyszczenia otworów wentylacyjnych. Jeśli to nic nie dało, skontroluj stan nakrętek i uszczelek. Jeśli wymieniłeś/aś nakrętki/uszczelki na nowe, a reflektor nadal paruje, powodem może być stary klej, który kruszy się, powodując dostawanie się powietrza do klosza. Stary klej można usunąć za pomocą wysokiej temperatury, np. opalarki. Dokładnie pozbądź się wszystkich resztek kleju, dopiero wtedy będzie można nałożyć nowy klej. Pamiętaj też o metalowych blaszkach — przy rozkładaniu należy je odgiąć i z powrotem zagiąć przy składaniu — też można skorzystać z opalarki. Po zakończeniu procesu zanurz reflektor w wodzie, aby sprawdzić, czy woda przedostaje się do środka.

Uwaga: czasami parowanie nie oznacza usterki. Parowanie jest normalnym zjawiskiem w chłodniejsze dni, kiedy zimne powietrze zostaje podgrzane przez lampę. Sama para powinna ustąpić w miarę używania reflektora.

Reflektory samochodowe mają ogromny wpływ na bezpieczeństwo na drodze. Kontroluj ich stan i dbaj o przejrzystość i czystość reflektorów, aby widzieć i być widocznym na jezdni.

Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty