RSC: definicja, funkcja, zasada działania i przyczyny awarii

RSC: definicja, funkcja, zasada działania i przyczyny awarii

RSC (z ang. Roll Stability Control) to system minimalizujący niebezpieczeństwo wywrotki auta. Jest on instalowany w samochodach marki Ford, Land Rover, Lincoln i Volvo, głównie w SUV-ach i crossoverach. Po raz pierwszy stał się on dostępny w 2002 roku. Dany system jest podstawowym elementem systemów bezpieczeństwo aktywnego i jest ściśle powiązany z systemem kontroli stabilności. Pomaga on w unikaniu wypadków drogowych poprzez stabilizację pojazdu w trakcie dynamicznej jazdy.

Zasada działania system RSC

Korzystając z czujników żyroskopowych system RSC śledzi kąt i prędkość przechyłu pojazdu. Jeśli kąt jest uważany za niebezpieczny, aktywowany jest system kontroli stabilności. Przy użyciu mechanizmów systemu ABS spowalnia on odpowiednie koło. Poza tym ograniczony jest moment obrotowy silnika. Pomaga to w zmniejszeniu siły odśrodkowej działającej na samochód, dzięki czemu może on zachować pożądany kierunek jazdy po drodze. Dany system zwiększa bezpieczeństwo podczas przejeżdżania przez przeszkody oraz pokonywania ostrych zakrętów.

Popularne samochody wyposażone w system RSC

  • Lincoln Aviator UN152, Navigator U326;
  • Ford Explorer III, Escape I, II, Edge Mk2, Kuga Mk2;
  • Volvo XC90 I, V90 II, XC60 I;
  • Land Rover Discovery 4, Freelander 2;
  • Mazda CX-9 TB.

Typowe awarie systemu RSC

  • Nieprawidłowe odczyty przesyłane przez czujnik ustawienia nadwozia, prędkości odchylenia i czujniki ABS.
  • Awaria elektrozaworów jednostki hydraulicznej ABS związana z uszkodzeniem uzwojenia cewki.

Skomentuj

Your email address will not be published. Required fields are marked *