Silniki CRD to turbodoładowane silniki Diesla z systemem bezpośredniego wtrysku paliwa instalowane w samochodach marki Chrysler, Dodge i Jeep. Są one dostępne od 2000 roku. Dane jednostki napędowe produkowane są przez koncerny VM Motori, Fiat Powertrain, Volkswagen AG oraz Daimler AG. Charakteryzują się one wysoką wydajnością oraz doskonałymi wartościami momentu obrotowego.
Parametry silników CRD
Większość jednostek napędowych CRD posiada żeliwny blok silnika; wersje z aluminiowym blokiem silnika są bardzo rzadkie. Głowica cylindrów wykonywana jest zawsze z aluminium. Mechanizm układu rozrządu napędzany jest łańcuchem lub paskiem. Dane silniki wykorzystują zazwyczaj układ paliwowy Common Rail. Wyjątkiem są silniki ECD, które wyposażone są w pompowtryskiwacze. Turbosprężarki danych jednostek napędowych produkowane są zazwyczaj przez firmę Garrett lub IHI.
Popularne silniki CRD
Kod | Producent | Pojemność silnika (L) | Ilość i układ cylindrów | Ilość zaworów | Max moc (KM) | Max moment obrotowy silnika (N·m) | Data rozpoczęcia produkcji | Modele wyposażone w dany rodzaj silnika |
ENJ | VM Motori | 2.5 | 4, rzędowy | 16 | 141 | 340 | 2000 | Chrysler Voyager 4; Jeep Cherokee KJ |
ENS | VM Motori | 2.8 | 4, rzędowy | 16 | 160–200 | 360– 460 | 2006 | Jeep Cherokee KK and Wrangler JK; Chrysler Grand Voyager 5; Dodge Nitro |
ENR | VM Motori | 2.8 | 4, rzędowy | 16 | 150–163 | 360–400 | 2000 | Chrysler Voyager 4; Jeep Cherokee KJ |
ECD | Volkswagen AG | 2.0 | 4, rzędowy | 16 | 140 | 310 | 2006 | Chrysler Sebring 3; Dodge Avenger; Jeep Compass MK |
EXF | Fiat Powertrain/ VM Motori | 3.0 | V6 | 24 | 190– 250 | 440–570 | 2010 | Chrysler 300C LD; Jeep Grand Cherokee WK2 |
EDJ | Daimler AG | 2.2 | 4, rzędowy | 16 | 121– 150 | 300 | 2002 | Chrysler PT Cruiser |
ECE | Volkswagen AG | 2.0 | 4, rzędowy | 16 | 140 | 310 | 2006 | Dodge Caliber and Journey; Jeep Patriot MK and Compass MK |
EXL | Daimler AG | 3.0 | V6 | 24 | 218 | 510 | 2005 | Chrysler 300C LX; Jeep Grand Cherokee WK and Commander XK |
Typowe awarie silników CRD
Awarie | Silniki |
Częsta awaria zaworu kontrolującego ciśnienie paliwa. | ENJ; ENS; ENR |
Wtryskiwacze często nie nadają się do dalszego użytku. | ENJ; EDJ; ECE; ECD; ENS; ENR |
Przedwczesnemu zabrudzeniu ulega czujnik przepływomierza masowego powietrza. Zazwyczaj jest to spowodowane przetarciem membrany zaworu wentylacyjnego karteru silnika. | ENJ |
Relatywnie krótka żywotność termostatu. | ENJ; EXF |
Sporadyczne uszkodzenie czujnika położenia wału korbowego. | EDJ; ENJ |
Krótka żywotność turbosprężarki. | ENS; EXL; ECE; ECD; ENR |
Złącze podgrzewacza filtra paliwa dość często traci swoją szczelność. | ENS;ENR |
Szybkie formowanie się osadu węglowego na zaworze EGR skutkujące jego zakleszczeniem. | ECD; ECE |
Przewody turbosprężarki są podatne na pękanie. | EXF |
Zawór chłodnicy oleju ulega uszkodzeniu, powodując niedostateczny dopływ oleju do elementów silnika. | EXF |
Częste zakleszczanie łopatek kolektora dolotowego. | EXL; EDJ |
Utrata elastyczności szybkozłączek, prowadząca do powstawania korków powietrza. | EDJ |
Częste wycieki oleju silnikowego. | EXL |
Kolektor wydechowy jest podatny na pękanie. | EXL |
Skomentuj