Silniki CRD: czym one są i ich osiągi

Silniki CRD: czym one są i ich osiągi

Silniki CRD to turbodoładowane silniki Diesla z systemem bezpośredniego wtrysku paliwa instalowane w samochodach marki Chrysler, Dodge i Jeep. Są one dostępne od 2000 roku. Dane jednostki napędowe produkowane są przez koncerny VM Motori, Fiat Powertrain, Volkswagen AG oraz Daimler AG. Charakteryzują się one wysoką wydajnością oraz doskonałymi wartościami momentu obrotowego.

Parametry silników CRD

Większość jednostek napędowych CRD posiada żeliwny blok silnika; wersje z aluminiowym blokiem silnika są bardzo rzadkie. Głowica cylindrów wykonywana jest zawsze z aluminium. Mechanizm układu rozrządu napędzany jest łańcuchem lub paskiem. Dane silniki wykorzystują zazwyczaj układ paliwowy Common Rail. Wyjątkiem są silniki ECD, które wyposażone są w pompowtryskiwacze. Turbosprężarki danych jednostek napędowych produkowane są zazwyczaj przez firmę Garrett lub IHI.

Popularne silniki CRD

KodProducentPojemność silnika (L)Ilość i układ cylindrówIlość zaworówMax moc (KM)Max moment obrotowy silnika  (N·m)Data rozpoczęcia produkcjiModele wyposażone w dany rodzaj silnika
ENJVM Motori2.54, rzędowy161413402000Chrysler Voyager 4; Jeep Cherokee KJ
ENSVM Motori2.84, rzędowy16160–200360– 4602006Jeep Cherokee KK and Wrangler JK; Chrysler Grand Voyager 5; Dodge Nitro
ENRVM Motori2.84, rzędowy16150–163360–4002000Chrysler Voyager 4; Jeep Cherokee KJ
ECDVolkswagen AG2.04, rzędowy161403102006Chrysler Sebring 3; Dodge Avenger; Jeep Compass MK
EXFFiat Powertrain/ VM Motori3.0V624190– 250440–5702010Chrysler 300C LD; Jeep Grand Cherokee WK2
EDJDaimler AG2.24, rzędowy16121– 1503002002Chrysler PT Cruiser
ECEVolkswagen AG2.04, rzędowy161403102006Dodge Caliber and Journey; Jeep Patriot MK and Compass MK
EXLDaimler AG3.0V6242185102005Chrysler 300C LX; Jeep Grand Cherokee WK and Commander XK

Typowe awarie silników CRD

AwarieSilniki
Częsta awaria zaworu kontrolującego ciśnienie paliwa.ENJ; ENS; ENR
Wtryskiwacze często nie nadają się do dalszego użytku.ENJ; EDJ; ECE; ECD; ENS; ENR
Przedwczesnemu zabrudzeniu ulega czujnik przepływomierza masowego powietrza. Zazwyczaj jest to spowodowane przetarciem membrany zaworu wentylacyjnego karteru silnika.ENJ
Relatywnie krótka żywotność termostatu.ENJ; EXF
Sporadyczne uszkodzenie czujnika położenia wału korbowego.EDJ; ENJ
Krótka żywotność turbosprężarki.ENS; EXL; ECE; ECD; ENR
Złącze podgrzewacza filtra paliwa  dość często traci swoją szczelność.ENS;ENR
Szybkie formowanie się osadu węglowego na zaworze EGR skutkujące jego zakleszczeniem.ECD; ECE
Przewody turbosprężarki są podatne na pękanie.EXF
Zawór chłodnicy oleju ulega uszkodzeniu, powodując niedostateczny dopływ oleju do elementów silnika.EXF
Częste zakleszczanie łopatek kolektora dolotowego.EXL; EDJ
Utrata elastyczności szybkozłączek, prowadząca do powstawania korków powietrza.EDJ
Częste wycieki oleju silnikowego.EXL
Kolektor wydechowy jest podatny na pękanie.EXL

Skomentuj

Your email address will not be published. Required fields are marked *