Silniki DI-D to turbodoładowane jednostki napędowe Diesla wyposażone w system bezpośredniego wtrysku paliwa. Są one montowane w samochodach marki Mitsubishi. Po raz pierwszy zostały one zainstalowane w SUV-ach Mitsubishi Pajero trzeciej generacji w 1999 roku. Aktualnie dane silniki są szeroko wykorzystywane.
Parametry silników DI-D
Silniki DI-D posiadają 4 cylindry ustawione względem siebie rzędowo. Posiadają one żeliwny lub aluminiowy blok silnika. Głowica cylindrów jest zawsze wykonana z aluminium. W zależności od wersji mechanizm układu rozrządu napędzany jest łańcuchem lub paskiem. W silnikach produkowanych we wczesnych latach 2000-nych wykorzystywana była pompa paliwowa w formie dystrybutora. Nieco później została ona zastąpiona wydajniejszym i bardziej ekonomicznym systemem Common Rail.
Popularne silniki DI-D
Kod silnika | Pojemność silnika (L) | Ilość zaworów | Max moc (KM) | Max moment obrotowy silnika (N·m) | Data rozpoczęcia produkcji | Modele Mitsubishi wyposażone w dany rodzaj silnika |
4D56 | 2.5 | 8 | 114 | 247 | 2004 | L200 IV; Pajero Sport II |
16 | 136 | 320 | ||||
16 | 178 | 350–400 | ||||
4М41 | 3.2 | 16 | 165 | 351 | 1999 | Pajero II, III, IV; L200 IV |
16 | 175–200 | 382–441 | ||||
4N13 | 1.8 | 16 | 150 | 300 | 2010 | Lancer VIII; ASX |
4N14 | 2.2 | 16 | 150–177 | 360–380 | 2010 | ASX; Outlander II and III; Delica D5 |
4N15 | 2.4 | 16 | 154–181 | 380–430 | 2015 | Pajero Sport II; L200 V |
F9Q | 1.9 | 8 | 80–120 | 180–270 | 2000 | Carisma DA2A, DAO; Space Star DG_A |
8 | 110–130 | 260–300 | 2005 | |||
8 | 130 | 300 | 2008 |
Typowe awarie silników DI-D
Awarie | Silniki |
Uszczelki i uszczelnienia silnika często tracą swoją szczelność. | 4D56. |
Szybkie uszkodzenie wtryskiwaczy, zwłaszcza w przypadku stosowania kiepskiej jakości paliwa. | 4D56; 4N15; 4N14. |
Która żywotność koła pasowego wału korbowego. | 4D56. |
Dość szybkie uszkodzenie paska wałka równoważącego. | 4D56. |
Częste pękanie głowicy cylindrów przy relatywnie niewielkim przebiegu. | 4D56. |
Zniszczenie tłoków wskutek nadmiernej temperatury. | 4М41. |
Która żywotność wysokociśnieniowej pompy paliwa. | 4М41. |
Koło pasowe wału korbowego jest podatne na przedwczesne zużycie. | 4М41. |
Szybkie formowanie się osadu węglowego na zaworze EGR. | 4М41; 4N15; 4N14. |
Zakleszczenie łopatek kolektora dolotowego wskutek formowania się osadu węglowego. | 4N14; 4N15. |
Łożyska wału korbowego mogą kręcić się przy relatywnie niewielkiemu przebiegu wskutek zużycia pompy oleju oraz zmniejszenia ciśnienia wewnątrz układu smarowania. | F9Q. |
Dość częsta awaria niskociśnieniowej pompy paliwowej. | F9Q. |
Zatkanie zaworu kontrolujące ciśnienie paliwa prowadzące do nieprawidłowej pracy silnika. | F9Q. |
Skomentuj