Silniki DI-D: charakterystyka działania

Silniki DI-D: charakterystyka działania

Silniki DI-D to turbodoładowane jednostki napędowe Diesla wyposażone w system bezpośredniego wtrysku paliwa. Są one montowane w samochodach marki Mitsubishi. Po raz pierwszy zostały one zainstalowane w SUV-ach Mitsubishi Pajero trzeciej generacji w 1999 roku. Aktualnie dane silniki są szeroko wykorzystywane.

Parametry silników DI-D

Silniki DI-D posiadają 4 cylindry ustawione względem siebie rzędowo. Posiadają one żeliwny lub aluminiowy blok silnika. Głowica cylindrów jest zawsze wykonana z aluminium. W zależności od wersji mechanizm układu rozrządu napędzany jest łańcuchem lub paskiem. W silnikach produkowanych we wczesnych latach 2000-nych wykorzystywana była pompa paliwowa w formie dystrybutora. Nieco później została ona zastąpiona wydajniejszym i bardziej ekonomicznym systemem Common Rail.

Popularne silniki DI-D

Kod silnika Pojemność silnika (L) Ilość zaworów Max moc (KM) Max moment obrotowy silnika (N·m) Data rozpoczęcia produkcji Modele Mitsubishi wyposażone w dany rodzaj silnika
4D56 2.5 8 114 247 2004 L200 IV; Pajero Sport II
16 136 320
16 178 350–400
4М41 3.2 16 165 351 1999 Pajero II, III, IV; L200 IV
16 175–200 382–441
4N13 1.8 16 150 300 2010 Lancer VIII; ASX
4N14 2.2 16 150–177 360–380 2010 ASX; Outlander II and III; Delica D5
4N15 2.4 16 154–181 380–430 2015 Pajero Sport II; L200 V
F9Q 1.9 8 80–120 180–270 2000 Carisma DA2A, DAO; Space Star DG_A
8 110–130 260–300 2005
8 130 300 2008

Typowe awarie silników DI-D

AwarieSilniki
Uszczelki i uszczelnienia silnika często tracą swoją szczelność.  4D56.
Szybkie uszkodzenie wtryskiwaczy, zwłaszcza w przypadku stosowania kiepskiej jakości paliwa.4D56; 4N15; 4N14.
Która żywotność koła pasowego wału korbowego.4D56. 
Dość szybkie uszkodzenie paska wałka równoważącego.4D56. 
Częste pękanie głowicy cylindrów przy relatywnie niewielkim przebiegu.4D56. 
Zniszczenie tłoków wskutek nadmiernej temperatury.4М41. 
Która żywotność wysokociśnieniowej pompy paliwa.4М41. 
Koło pasowe wału korbowego jest podatne na przedwczesne zużycie.4М41.
Szybkie formowanie się osadu węglowego na zaworze EGR.4М41; 4N15; 4N14.
Zakleszczenie łopatek kolektora dolotowego wskutek formowania się osadu węglowego.  4N14; 4N15.
Łożyska wału korbowego mogą kręcić się przy relatywnie niewielkiemu przebiegu wskutek zużycia pompy oleju oraz zmniejszenia ciśnienia wewnątrz układu smarowania.   F9Q. 
Dość częsta awaria niskociśnieniowej pompy paliwowej.F9Q. 
Zatkanie zaworu kontrolujące ciśnienie paliwa prowadzące do nieprawidłowej pracy silnika.F9Q.

Skomentuj

Your email address will not be published. Required fields are marked *