Skrzynia biegów DSG to elektronicznie sterowana automatyczna skrzynia biegów wyposażona w podwójne sprzęgło oraz kilka wałów. Jest ona montowana w wielu samochodach wyprodukowanych przez koncern Volkswagen Group. Dane skrzynie są w szczególności montowane w samochodach marki Škoda, SEAT, Volkswagen i Bugatti.
Dany rodzaj skrzyni biegów zadebiutował w 2003 roku w modelu Volkswagen Golf Mk4 R32. Była to pierwsza na świecie automatyczna skrzynia biegów montowana w samochodach dostępny w produkcji masowej. Oferowała ona użytkownikom tryb automatycznej i manualnej zmiany biegów.
Jak działa skrzynia biegów DSG
Główną zaletą danego rodzaju skrzyni biegów jest ciągłe przenoszenie momentu obrotowego, co zostało osiągnięte przez wykorzystanie dwóch sprzęgieł oraz dwóch wałów przekładniowych. Jeden bieg jest wrzucany, a następny bieg jest już gotowy do wrzucenia. Konkretny bieg jest wybierany przez elektroniczną jednostkę sterującą skrzyni biegów, która analizuje sygnały odczytywane przez różnorodne czujniki. Wrzucenie biegu odbywa się za pomocą zaworu sterującego, zaworu elektromagnetycznego oraz zaworu regulującego ciśnienie. Aby zmienić na tryb manualny musisz zmienić ustawienie dźwigni selektora na prawo. Aby zredukować przełożenie należy zmienić ustawienie dźwigni selektora na “+” lub “-”. W wielu wersjach do manualnego sterowania skrzynią oferowane są łopatki zmiany biegów.
Popularne wersje skrzyni biegów DSG
Wersja | Kod | Ilość biegów | Max moment obrotowy silnika (N·m) | Max pojemność silnika (L) | Rodzaj sprzęgła | Data rozpoczęcia produkcji | Modele |
DSG-6 | DQ250 (02E) | 6 | 350 | 3.2 | Suche | 2003 | Volkswagen Golf 5; Volkswagen Passat B6; Seat Leon 1P; Škoda Octavia A5; Volkswagen Jetta 5; Škoda Superb B6; Volkswagen Touran |
DSG-7 | DQ200 (0AM) | 7 | 250 | 2.0 | Suche | 2007 | Škoda Rapid; Volkswagen Golf 6; Škoda Fabia 2; Volkswagen Polo 5; Volkswagen Passat B7; Škoda Superb B6; Volkswagen Jetta 6; Škoda Octavia A7 |
DSG-7 | DQ500 (0BT, 0BH, 0DL) | 7 | 600 | 2.5 | Mokre | 2008 | Volkswagen Golf 7; Škoda Superb B8; Volkswagen Tiguan NF; Škoda Octavia A7; Volkswagen Passat B8; Volkswagen Jetta 6 |
DSG-7 | DQ380 (0DE) | 7 | 420 | 2.0 | Mokre | 2015 | Volkswagen Golf 7 GTI; Volkswagen Magotan |
DSG-7 | DQ381 (0GC) | 7 | 420–430 | 2.0 | Mokre | 2017 | Volkswagen Golf 7.5 R; Škoda Karoq; Volkswagen Tiguan 2; Škoda Octavia 3 A7; Volkswagen Golf Sportsvan; SEAT Leon 3; Volkswagen Arteon |
DSG-7 | DL382 (0CK/0CL) | 7 | 500 | 3.0 | Mokre | 2015 | Volkswagen Phideon |
Najczęściej spotykane awarie skrzyni biegów S-tronic
Awarie | Skrzynie biegów |
Szarpnięcia i wibracje pojawiające się często w trakcie pracy. | DQ250 (02E) |
W przypadku braku terminowej wymiany oleju cewki bardzo szybko ulegają zatkaniu produktami zużycia sprzęgła. | DQ250 (02E), DQ500 (0BT, 0BH, 0DL) |
Przedwczesne zużycie zestawu sprzęgła. | DQ200 (0AM) |
Przepalenie się elektronicznej jednostki sterującej. | DQ200 (0AM) |
Wskutek wysokiego ciśnienia oleju pęknięciu może ulec obudowa jednostki mechatronicznej. | DQ200 (0AM) |
Widelec wrzucający 6. Bieg jest podatny na awarie. | DQ200 (0AM) |
Skrzynia biegów może przegrzewać się wskutek zatkania wymiennika ciepła. | DQ500 (0BT, 0BH, 0DL) |
Awaria jednostki mechatronicznej. | DL382 (0CK, 0CL) |
Płyn przekładniowy bardzo szybko traci swoje właściwości robocze. Powoduje to zużycie łożyska sprzęgła. | DL382 (0CK, 0CL) |
Skomentuj