Skrzynia biegów G-Tronic: niezbędne informacje, rodzaje, cechy i parametry techniczne

Skrzynia biegów G-Tronic: niezbędne informacje, rodzaje, cechy i parametry techniczne

G-Tronic to seria automatycznych skrzyni biegów z trybem manualnym, która instalowana była w samochodach marki Mercedes-Benz i SsangYong. Pierwsza skrzynia biegów G-Tronic została wypuszczona w 1981 roku i była to automatyczna wersja 4-stopniowa. Obecnie producent wytwarza 9-stopniowe skrzynie biegów G-Tronic. Dane rodzaje skrzyni biegów są autorskim wynalazkiem koncernu Daimler AG. Charakteryzują się one niezawodnością, wysoką wydajnością oraz są w stanie przenosić wysokie momenty obrotowe.  

Zasada działania skrzyni biegów G-Tronic

Zasada działania G-Tronic jest oparta o automatyczną skrzynię biegów wyposażoną w hydrauliczny przemiennik momentu obrotowego oraz elektroniczną jednostkę sterującą. Zaczynając od lat 1990-tych posiada ona blokadę przemiennika momentu obrotowego. Początkowo umożliwiało to kierowcy na wybranie najwyższego biegu (jeden lub kilka wyższych biegów mogły został zablokowane). Nieco później dane rozwiązanie pomogło we wdrożeniu w pełni manualnego trybu jazdy dostępnego we wszystkich następnych generacjach danej serii automatycznych skrzyni biegów.

Zazwyczaj dane skrzynie biegów posiadają kilka trybów roboczych, na przykład, Sport, Comfort czy Eco. Kierowca może wybrać pożądany tryb za pomocą przycisku, specjalnego przełącznika lub selektora znajdującego się na konsoli środkowej. Aby przełączyć na tryb manualny należy przesunąć dźwignię selektora do pozycji “D”, a następnie w lewo w kierunku oznaczenia “–”. Powoduje to blokadę biegu, który jest aktualnie wrzucony. Następnie możesz wrzucić wyższy bieg lub go lub zredukować poprzez przesunięcie selektora w kierunku oznaczenia “+” lub “–”. Manualna zmiana biegu może zostać dokonana również za pomocą łopatek zmiany biegów (jeśli samochód został w takie wyposażony).

Popularne skrzynie biegów G-Tronic

Wersja skrzyni biegówKod skrzyni biegówIlość biegówMax pojemność silnika (L)Max moment obrotowy silnika  (N·m)Data rozpoczęcia produkcjiRodzaj przeniesienia napęduModele marki Mercedes-BenzModele marki  SsangYong
4G-Tronic722.3 (W4A040)46.05701981Napęd tylnyS-Class W126; E-Class W123; S-Class  W140; SL R107; E-Class W124; SL R129
4G-Tronic722.4 (W4A020)43.02501981Napęd tylnyS-Class W126; E-Class W123; C-Class W202; E-Class W124
5G-Tronic722.6 (W5A330, W5J400, W5A580)53.5; 4.3; 6350; 420; 5801996Napęd tylny, napęd na cztery kołaC-Class W202; S-Class W221; C-Class W204; E-Class W211; C-Class W203; E-Class W212; M-Class W163; S-Class W140; S-Class W220Rodius AJ; Rexton Y200
5G-Tronic722.7 (W5A180)51.92051998Napęd przedniVaneo W414; A-Class W168
7G-Tronic722.9 (W7X550, W7A700, W7B700, )73.5; 5.5; 6.3550; 700; 8502003Napęd tylny, napęd na cztery kołaC-Class W204; S-Class W221; E-Class W211; S-Class W220; M-Class W164; C-Class W205; E-Class W212; M-Class W166Chairman W
9G-Tronic725.0 (NAG3)96.710002013Napęd tylny, napęd na cztery kołaC-Class W205; GLE W166; S-Class W222; E-Class W213; GLS X166; CLS W218

Najczęściej spotykane awarie skrzyni biegów G-Tronic

AwarieSkrzynie biegów
Zatkana chłodnica oleju przekładniowego powoduje przegrzewanie się skrzyni biegów.722.4 (W4A020); 722.3 (W4A040)
Sprężyna zestawu sprzęgła biegu wstecznego ulega pęknięciu.722.3 (W4A040); 722.4 (W4A020)
Zawór modulatora próżniowego ulega często uszkodzeniu.722.4 (W4A020); 722.3 (W4A040)
Tuleja pomiędzy wałami skrzyni biegów nie jest wystarczająco wytrzymała i dość często ulega uszkodzeniu.722.6 (W5A330, W5J400, W5A580)
Cewki korpusu zaworu ulegają zatkaniu produktami zużycia zestawu sprzęgła.722.6 (W5A330, W5J400, W5A580)
Przedwczesne uszkodzenie cewki blokady przemiennika momentu obrotowego.  722.6 (W5A330, W5J400, W5A580)
Dość częsta awaria płytki drukowanej korpusu zaworu.722.7 (W5A180); 722.9 (W7A700, W7X550, W7B700)
Uszkodzeniu ulega jeden z bębnów sprzęgła.  722.7 (W5A180)
Wibracje spowodowane agresywnym stylem jazdy prowadzą do poważnego uszkodzenia obudowy skrzyni biegów.722.9 (W7B7000, W7X550, W7A70)
Awarie skrzyni biegów spowodowane jej zabrudzeniem oraz brakiem terminowej wymiany płynu przekładniowego.725.0 (NAG3)
[Głosów: 0   Average: 0/5]

Skomentuj

Your email address will not be published. Required fields are marked *