G-Tronic to seria automatycznych skrzyni biegów z trybem manualnym, która instalowana była w samochodach marki Mercedes-Benz i SsangYong. Pierwsza skrzynia biegów G-Tronic została wypuszczona w 1981 roku i była to automatyczna wersja 4-stopniowa. Obecnie producent wytwarza 9-stopniowe skrzynie biegów G-Tronic. Dane rodzaje skrzyni biegów są autorskim wynalazkiem koncernu Daimler AG. Charakteryzują się one niezawodnością, wysoką wydajnością oraz są w stanie przenosić wysokie momenty obrotowe.
Zasada działania skrzyni biegów G-Tronic
Zasada działania G-Tronic jest oparta o automatyczną skrzynię biegów wyposażoną w hydrauliczny przemiennik momentu obrotowego oraz elektroniczną jednostkę sterującą. Zaczynając od lat 1990-tych posiada ona blokadę przemiennika momentu obrotowego. Początkowo umożliwiało to kierowcy na wybranie najwyższego biegu (jeden lub kilka wyższych biegów mogły został zablokowane). Nieco później dane rozwiązanie pomogło we wdrożeniu w pełni manualnego trybu jazdy dostępnego we wszystkich następnych generacjach danej serii automatycznych skrzyni biegów.
Zazwyczaj dane skrzynie biegów posiadają kilka trybów roboczych, na przykład, Sport, Comfort czy Eco. Kierowca może wybrać pożądany tryb za pomocą przycisku, specjalnego przełącznika lub selektora znajdującego się na konsoli środkowej. Aby przełączyć na tryb manualny należy przesunąć dźwignię selektora do pozycji “D”, a następnie w lewo w kierunku oznaczenia “–”. Powoduje to blokadę biegu, który jest aktualnie wrzucony. Następnie możesz wrzucić wyższy bieg lub go lub zredukować poprzez przesunięcie selektora w kierunku oznaczenia “+” lub “–”. Manualna zmiana biegu może zostać dokonana również za pomocą łopatek zmiany biegów (jeśli samochód został w takie wyposażony).
Popularne skrzynie biegów G-Tronic
Wersja skrzyni biegów | Kod skrzyni biegów | Ilość biegów | Max pojemność silnika (L) | Max moment obrotowy silnika (N·m) | Data rozpoczęcia produkcji | Rodzaj przeniesienia napędu | Modele marki Mercedes-Benz | Modele marki SsangYong |
4G-Tronic | 722.3 (W4A040) | 4 | 6.0 | 570 | 1981 | Napęd tylny | S-Class W126; E-Class W123; S-Class W140; SL R107; E-Class W124; SL R129 | ― |
4G-Tronic | 722.4 (W4A020) | 4 | 3.0 | 250 | 1981 | Napęd tylny | S-Class W126; E-Class W123; C-Class W202; E-Class W124 | ― |
5G-Tronic | 722.6 (W5A330, W5J400, W5A580) | 5 | 3.5; 4.3; 6 | 350; 420; 580 | 1996 | Napęd tylny, napęd na cztery koła | C-Class W202; S-Class W221; C-Class W204; E-Class W211; C-Class W203; E-Class W212; M-Class W163; S-Class W140; S-Class W220 | Rodius AJ; Rexton Y200 |
5G-Tronic | 722.7 (W5A180) | 5 | 1.9 | 205 | 1998 | Napęd przedni | Vaneo W414; A-Class W168 | ― |
7G-Tronic | 722.9 (W7X550, W7A700, W7B700, ) | 7 | 3.5; 5.5; 6.3 | 550; 700; 850 | 2003 | Napęd tylny, napęd na cztery koła | C-Class W204; S-Class W221; E-Class W211; S-Class W220; M-Class W164; C-Class W205; E-Class W212; M-Class W166 | Chairman W |
9G-Tronic | 725.0 (NAG3) | 9 | 6.7 | 1000 | 2013 | Napęd tylny, napęd na cztery koła | C-Class W205; GLE W166; S-Class W222; E-Class W213; GLS X166; CLS W218 |
Najczęściej spotykane awarie skrzyni biegów G-Tronic
Awarie | Skrzynie biegów |
Zatkana chłodnica oleju przekładniowego powoduje przegrzewanie się skrzyni biegów. | 722.4 (W4A020); 722.3 (W4A040) |
Sprężyna zestawu sprzęgła biegu wstecznego ulega pęknięciu. | 722.3 (W4A040); 722.4 (W4A020) |
Zawór modulatora próżniowego ulega często uszkodzeniu. | 722.4 (W4A020); 722.3 (W4A040) |
Tuleja pomiędzy wałami skrzyni biegów nie jest wystarczająco wytrzymała i dość często ulega uszkodzeniu. | 722.6 (W5A330, W5J400, W5A580) |
Cewki korpusu zaworu ulegają zatkaniu produktami zużycia zestawu sprzęgła. | 722.6 (W5A330, W5J400, W5A580) |
Przedwczesne uszkodzenie cewki blokady przemiennika momentu obrotowego. | 722.6 (W5A330, W5J400, W5A580) |
Dość częsta awaria płytki drukowanej korpusu zaworu. | 722.7 (W5A180); 722.9 (W7A700, W7X550, W7B700) |
Uszkodzeniu ulega jeden z bębnów sprzęgła. | 722.7 (W5A180) |
Wibracje spowodowane agresywnym stylem jazdy prowadzą do poważnego uszkodzenia obudowy skrzyni biegów. | 722.9 (W7B7000, W7X550, W7A70) |
Awarie skrzyni biegów spowodowane jej zabrudzeniem oraz brakiem terminowej wymiany płynu przekładniowego. | 725.0 (NAG3) |
Skomentuj