HiVec H-matic to adaptacyjna skrzynia biegów z funkcją sterowania manualnego, która instalowana jest w wielu modelach marki Hyundai. Jest ona oparta o klasyczną, automatyczną skrzynię biegów z hydraulicznym przemiennikiem momentu obrotowego oraz posiada 4, 5 lub 6 biegów. Funkcja adaptacji umożliwia przystosowanie pracy skrzyni biegów w maksymalnie możliwym stopniu, zwiększając tym samym dynamikę pojazdu, zapewniając szybsza zmianę biegów, zwiększając bezpieczeństwo jazdy autem oraz zmniejszając poziom spalanego paliwa.
Zasada działania
Aby przełączyć na tryb manualny należy przesunąć dźwignią selektora w specjalny otwór, który może być oznaczony jako „Tryb sportowy”. Aby wrzucić na wyższy bieg lub go zredukować należy przesunąć dźwignię selektora do pozycji “+” lub “-”. Krótkie, dwukrotne przesunięcie selektora do pozycji “-” umożliwia na ominięcie jednego biegu. Manualne sterowanie skrzynią biegów sprawia, że samochód staje się bardziej sportowy, zwiększone zostaje jego prowadzenie oraz dynamika podczas wykonywania konkretnych manewrów oraz wydajność na drodze o śliskiej nawierzchni.
Kod skrzyni biegów | Ilość biegów | Max moment obrotowy silnika (N·m) | Max pojemność silnika (L) | Rodzaj przeniesienia napędu | Data rozpoczęcia produkcji | Modele samochodów wyposażonych w dany rodzaj skrzyni biegów |
A4CF2 | 4 | 200 | 2.0 | Napęd przedni | 2005 | Hyundai Accent MC; Hyundai Elantra HD; Hyundai i30 FD; Hyundai Accent RB; Hyundai i30 GD; Hyundai Solaris RBr; Hyundai i20 PB; Hyundai Getz TB |
A5HF1 | 5 | 400 | 3.8 | Napęd przedni, napęd na cztery koła | 2005 | Hyundai Sonata NF; Hyundai Grandeur TG; Hyundai Santa Fe CM; Hyundai Entourage VQ |
A5SR2 | 5 | 550 | 5.0 | Napęd tylny, napęd na cztery koła | 2007 | Hyundai Genesis Coupe BK; Hyundai Mohave HM |
A6LF1 | 6 | 300 | 3.0 | Napęd przedni | 2009 | Hyundai Grandeur TG; Hyundai Santa Fe CM; Hyundai Grandeur HG; Hyundai Tucson TL; Hyundai Santa Fe DM; Hyundai Tucson LM |
Najczęściej spotykane awarie skrzyni biegów HiVec H-matic
Awarie | Skrzynie biegów |
Skrzynia biegów jest bardzo wrażliwa na zanieczyszczony olej przekładniowy. Bardzo szybkiemu zatykaniu ulegają wtedy kanały korpusu zaworu, co powoduje awarie skrzyni biegów. | A4CF1; A5SR2 |
Płyty cierne hydraulicznego przemiennika momentu obrotowego ulegają zużyciu wskutek agresywnego stylu jazdy. | A5SR2; A6LF1 |
Wielowypusty mechanizmu różnicowego mogą ulec wytarciu wskutek długotrwałego obrotu koła napędowego. | A6LF1 |
Krótka żywotność plastikowej miski skrzyni biegów. | A6LF1 |
Przepalenie się czujnika prędkościowego w przypadku częstego przegrzewania się skrzyni biegów. | A6LF1; A5HF1 |
Awaria zestawu przekładni planetarnych związana z agresywnym stylem jazdy. | A5HF1 |
Wyciek z uszczelki pompy oleju skrzyni biegów. | A4CF1 |
Skomentuj