Switch-Tronic: cechy, zalety i wady

Switch-Tronic: cechy, zalety i wady

Switch-Tronic to nazwa funkcji manualnej zmiany biegów w samochodach marki Alpina wyposażonych w automatycznie skrzynie biegów. Została ona zarejestrowana w 1992 roku. W momencie, gdy na rynku stała się dostępna technologia Switch-Tronic, była ona wyjątkowo rewolucyjna, gdyż była to pierwsza tego typu technologia oferująca manualną zmianę biegów w automatycznych skrzyniach biegów montowanych w samochodach dostępnych w produkcji masowej. Aktualnie producent samochodów aktywnie wykorzystuje daną technologię w swoich modelach, gdyż funkcja Switch-Tronic nie tylko umożliwia manualną zmianę biegów, ale i także posiada specjalne oprogramowanie przystosowujące parametry silnika do potrzeb kierowcy.

Zasada działania

Switch-Tronic jest dostępny w klasycznej, automatycznej skrzyni biegów, która wyposażona jest w przemiennik momentu obrotowego oraz zestawy przekładni planetarnych. Specjalne oprogramowanie umożliwia przekładni na pracę w kilku różnych trybach. Domyślnie jest ona ustawiona do komfortowej jazdy. W razie zaistniałej potrzeby kierowca jest w stanie zmienić na tryb sportowy, w których biegi są zmieniane znacznie szybciej oraz przy znacznie wyższych obrotach silnika. Tryb manualny jest przeznaczony do jeszcze bardziej dynamicznej jazdy. Zapewnia on natychmiastowa zmianę biegów. Skrzynia biegów w trybie manualnym może być wygodnie sterowana za pomocą łopatek zmiany biegów.

Popularne wersje skrzyni biegów z funkcją Switch-Tronic 

Kod skrzyni biegówProducentIlość biegówMax moment obrotowy silnika  (N·m)Max pojemność silnika (L)Data rozpoczęcia produkcjiRodzaj przeniesienia napęduModele
5HP18ZF53103.01999Napęd tylnyAlpina В3 (E36)
5HP30ZF55606.01992Napęd tylnyAlpina B10 (E39)
6HP26ZF66006.02001Napęd przedni, napęd tylny, napęd na cztery kołaAlpina D3 Bi-Turbo; Alpina B5 (E60)
8HP70ZF87506.22010Napęd tylny, napęd na cztery kołaAlpina D3 Biturbo (F30)

Typowe awarie skrzyni biegów z funkcją Switch-Tronic 

AwarieSkrzynie biegów
Zużyte sprzęgło przemiennika momentu obrotowego powoduje nieprawidłową pracę pompy oleju skrzyni biegów.5HP18
Bęben sprzęgłowy ulega bardzo szybkiemu uszkodzeniu.5HP30; 5HP18
Dość często uszkodzeniu ulega jednostka mechatroniczna, zwłaszcza podczas wysokim temperatur zewnętrznych.8HP70; 6HP26
Wskutek zużytych tulei skrzynia biegów zaczyna wibrować, przez co pojawiają się wycieki oleju.6HP26; 8HP70
Pozatykane cewki powodują szarpnięcia podczas zmiany biegów.6HP26; 8HP70
Zniekształcenie i pękanie plastikowej miski olejowej.  6HP26
Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty