Switch-Tronic to nazwa funkcji manualnej zmiany biegów w samochodach marki Alpina wyposażonych w automatycznie skrzynie biegów. Została ona zarejestrowana w 1992 roku. W momencie, gdy na rynku stała się dostępna technologia Switch-Tronic, była ona wyjątkowo rewolucyjna, gdyż była to pierwsza tego typu technologia oferująca manualną zmianę biegów w automatycznych skrzyniach biegów montowanych w samochodach dostępnych w produkcji masowej. Aktualnie producent samochodów aktywnie wykorzystuje daną technologię w swoich modelach, gdyż funkcja Switch-Tronic nie tylko umożliwia manualną zmianę biegów, ale i także posiada specjalne oprogramowanie przystosowujące parametry silnika do potrzeb kierowcy.
Zasada działania
Switch-Tronic jest dostępny w klasycznej, automatycznej skrzyni biegów, która wyposażona jest w przemiennik momentu obrotowego oraz zestawy przekładni planetarnych. Specjalne oprogramowanie umożliwia przekładni na pracę w kilku różnych trybach. Domyślnie jest ona ustawiona do komfortowej jazdy. W razie zaistniałej potrzeby kierowca jest w stanie zmienić na tryb sportowy, w których biegi są zmieniane znacznie szybciej oraz przy znacznie wyższych obrotach silnika. Tryb manualny jest przeznaczony do jeszcze bardziej dynamicznej jazdy. Zapewnia on natychmiastowa zmianę biegów. Skrzynia biegów w trybie manualnym może być wygodnie sterowana za pomocą łopatek zmiany biegów.
Popularne wersje skrzyni biegów z funkcją Switch-Tronic
Kod skrzyni biegów | Producent | Ilość biegów | Max moment obrotowy silnika (N·m) | Max pojemność silnika (L) | Data rozpoczęcia produkcji | Rodzaj przeniesienia napędu | Modele |
5HP18 | ZF | 5 | 310 | 3.0 | 1999 | Napęd tylny | Alpina В3 (E36) |
5HP30 | ZF | 5 | 560 | 6.0 | 1992 | Napęd tylny | Alpina B10 (E39) |
6HP26 | ZF | 6 | 600 | 6.0 | 2001 | Napęd przedni, napęd tylny, napęd na cztery koła | Alpina D3 Bi-Turbo; Alpina B5 (E60) |
8HP70 | ZF | 8 | 750 | 6.2 | 2010 | Napęd tylny, napęd na cztery koła | Alpina D3 Biturbo (F30) |
Typowe awarie skrzyni biegów z funkcją Switch-Tronic
Awarie | Skrzynie biegów |
Zużyte sprzęgło przemiennika momentu obrotowego powoduje nieprawidłową pracę pompy oleju skrzyni biegów. | 5HP18 |
Bęben sprzęgłowy ulega bardzo szybkiemu uszkodzeniu. | 5HP30; 5HP18 |
Dość często uszkodzeniu ulega jednostka mechatroniczna, zwłaszcza podczas wysokim temperatur zewnętrznych. | 8HP70; 6HP26 |
Wskutek zużytych tulei skrzynia biegów zaczyna wibrować, przez co pojawiają się wycieki oleju. | 6HP26; 8HP70 |
Pozatykane cewki powodują szarpnięcia podczas zmiany biegów. | 6HP26; 8HP70 |
Zniekształcenie i pękanie plastikowej miski olejowej. | 6HP26 |
Skomentuj