Symetryczny napęd na cztery koła (AWD) lub (SAWD) to układ napędowy na cztery koła w samochodach marki Subaru, który jest stosowany od 2003 roku. Jest on instalowany we wszystkich modelach danej marki, z wyjątkiem modeli BRZ i Kei-car. Zwiększa on sterowność i stabilność pojazdu na śliskich nawierzchniach. Dany system umożliwia szybsze przyspieszanie na drogach o suchej nawierzchni oraz zwiększa właściwości do jazdy w terenie.
Zasada działania
Charakterystyczną cechą systemu SAWD jest jego symetryczne położenie. Wał korbowy silnika, skrzynia biegów, wał napędowy oraz środkowy i osiowy mechanizm różnicowy są ułożone wzdłuż osi wzdłużnej pojazdu. Pomaga to w obniżeniu środka ciężkości oraz zapewnia lepsze rozłożenie masy. Dzięki temu zwiększone jest prowadzenie samochodu oraz komfort kierowcy i pasażerów.
System SAWD jest dostępny w różnorodnych typach konstrukcji. Wersje z manualną skrzynią biegów są zazwyczaj wyposażone w środkowy mechanizm różnicowy z przekładnią kątową oraz sprzęgłem wiskotycznym służącym blokowaniu. W warunkach takiej samej przyczepności na wszystkie koła moment obrotowy silnika jest przenoszony równomiernie pomiędzy osie pojazdu. Sprzęgło wiskotyczne jest aktywowane w momencie, gdy jedna z osi wpada w poślizg, przez co zdecydowana większość momentu obrotowego przenoszona jest na oś o lepszej przyczepności. Wersje z potężniejszymi silnikami wyposażone są w tylny, samoblokujący mechanizm różnicowy ze sprzęgłem wiskotycznym.
W samochodach wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów lub bezstopniową skrzynię CVT praca systemu SAWD towarzyszy wielotarczowe sprzęgło z pompa georotorowa. Przenosi on moment obrotowy pomiędzy osie w zależności od warunków jezdnych. Czasami w tym celu wykorzystywane jest elektronicznie sterowane wielotarczowe sprzęgło z funkcją blokady.
Parametry systemu SAWD
Rodzaje skrzyni biegów | Modele Subaru | Parametry mechanizmów różnicowych |
Manualna | Outback BL, BP, BR, BS; Impreza GR, CH, G3, GG; GJ, GP; Legacy BL, BP, BR, BM. | Środkowy mechanizm różnicowy posiada przekładnię kątową. Ulega on blokadzie przy pomocy sprzęgła wiskotycznego. Dość często występuje także przekładnia redukcyjna. Tylny mechanizm różnicowy także posiada blokadę sterowania sprzęgłem wiskotycznym. |
Automatyczna | Legacy BL, BP, BR, BM; Tribeca B9. | Jako środkowy mechanizm różnicowy wykorzystywany jest niesymetyczny mechanizm różnicowy z zestawem przekładni planetarnych oraz sprzęgło tarczowe. W razie zaistniałej potrzeby pełna moc silnika może zostać przekazana na jedno koło dzięki układowi dynamicznej kontroli stabilności pojazdu (VDC). |
Przekładnia bezstopniowa Lineartronic | Outback BL, BP, BR, BS; Impreza GR, CH, G3, GG; GJ, GP; Legacy BL, BP, BR, BM. | Do przenoszenia momentu obrotowego pomiędzy osie zamiast środkowego mechanizmu różnicowego wykorzystywane jest sprzęgło wielotarczowe z elektronicznym sterowaniem. Osiowe mechanizmy różnicowe występują w formie otwartej. |
Skomentuj