SAWD: opis, właściwości i zasada działania

symetryczny napęd na cztery koła (SAWD): opis, właściwości i zasada działania

Symetryczny napęd na cztery koła (AWD) lub (SAWD) to układ napędowy na cztery koła w samochodach marki Subaru, który jest stosowany od 2003 roku. Jest on instalowany we wszystkich modelach danej marki, z wyjątkiem modeli BRZ i Kei-car. Zwiększa on sterowność i stabilność pojazdu na śliskich nawierzchniach. Dany system umożliwia szybsze przyspieszanie na drogach o suchej nawierzchni oraz zwiększa właściwości do jazdy w terenie.

Zasada działania

Charakterystyczną cechą systemu SAWD jest jego symetryczne położenie. Wał korbowy silnika, skrzynia biegów, wał napędowy oraz środkowy i osiowy mechanizm różnicowy są ułożone wzdłuż osi wzdłużnej pojazdu. Pomaga to w obniżeniu środka ciężkości oraz zapewnia lepsze rozłożenie masy. Dzięki temu zwiększone jest prowadzenie samochodu oraz komfort kierowcy i pasażerów.

System SAWD jest dostępny w różnorodnych typach konstrukcji. Wersje z manualną skrzynią biegów są zazwyczaj wyposażone w środkowy mechanizm różnicowy z przekładnią kątową oraz sprzęgłem wiskotycznym służącym blokowaniu. W warunkach takiej samej przyczepności na wszystkie koła moment obrotowy silnika jest przenoszony równomiernie pomiędzy osie pojazdu. Sprzęgło wiskotyczne jest aktywowane w momencie, gdy jedna z osi wpada w poślizg, przez co zdecydowana większość momentu obrotowego przenoszona jest na oś o lepszej przyczepności. Wersje z potężniejszymi silnikami wyposażone są w tylny, samoblokujący mechanizm różnicowy ze sprzęgłem wiskotycznym.

W samochodach wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów lub bezstopniową skrzynię CVT praca systemu SAWD towarzyszy wielotarczowe sprzęgło z pompa georotorowa. Przenosi on moment obrotowy pomiędzy osie w zależności od warunków jezdnych. Czasami w tym celu wykorzystywane jest elektronicznie sterowane wielotarczowe sprzęgło z funkcją blokady.

Parametry systemu SAWD

Rodzaje skrzyni biegów Modele Subaru Parametry mechanizmów różnicowych
Manualna Outback BL, BP, BR, BS; Impreza GR, CH, G3, GG; GJ, GP; Legacy BL, BP, BR, BM. Środkowy mechanizm różnicowy posiada przekładnię kątową. Ulega on blokadzie przy pomocy sprzęgła wiskotycznego. Dość często występuje także przekładnia redukcyjna. Tylny mechanizm różnicowy także posiada blokadę sterowania sprzęgłem wiskotycznym.
Automatyczna Legacy BL, BP, BR, BM; Tribeca B9. Jako środkowy mechanizm różnicowy wykorzystywany jest niesymetyczny mechanizm różnicowy z zestawem przekładni planetarnych oraz sprzęgło tarczowe. W razie zaistniałej potrzeby pełna moc silnika może zostać przekazana na jedno koło dzięki układowi dynamicznej kontroli stabilności pojazdu (VDC).
Przekładnia bezstopniowa Lineartronic Outback BL, BP, BR, BS; Impreza GR, CH, G3, GG; GJ, GP; Legacy BL, BP, BR, BM. Do przenoszenia momentu obrotowego pomiędzy osie zamiast środkowego mechanizmu różnicowego wykorzystywane jest sprzęgło wielotarczowe z elektronicznym sterowaniem. Osiowe mechanizmy różnicowe występują w formie otwartej.
    Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

    Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty