TDCi to turbodoładowane silniki Diesla z systemem wtrysku paliwa Common Rail instalowane w samochodach marki Ford. Były one produkowane w 2000 roku. Niektóre jednostki napędowe produkowane były w fabryce firmy Ford Motor Company, a pozostałe wytwarzane były przez firmę Groupe PSA (obecnie Stellantis).
Parametry silników TDCi
Wszystkie silniki TDCi posiadają 4 cylindry oraz 8 lub 16 zaworów. W zależności od wersji blok silnika wykonany jest z aluminium lub żeliwa. Głowica cylindrów także może być wykonana z aluminium lub żeliwa. Silnik wyposażony jest w turbosprężarkę, dość często o zmiennej geometrii. Zazwyczaj mechanizm układu rozrządu napędzany jest paskiem. Niemniej jednak dostępne są wersje z łańcuchem lub połączeniem paska z łańcuchem.
Popularne silniki TDCi
Nazwa wersji | Kod | Pojemność silnika (L) | Ilość zaworów | Max moc (KM) | Max moment obrotowy silnika (N·m) | Data rozpoczęcia produkcji | Modele Forda wyposażone w dany rodzaj silnika |
Duratorq DLD-414 | F6JA | 1.4 | 8 | 68 | 160 | 2002 | Fusion; Fiesta Mk5. |
Duratorq DLD-415 | UGJC | 1.5 | 8 | 75 | 185 | 2012 | B-Max; Fiesta Mk5. |
DLD-416 | GPDA, GPDC | 1.6 | 16 | 90 | 215 | 2005 | Focus Mk1; C-Max. |
DLD-416 | G8DA; G8DB | 1.6 | 16 | 109 | 240 | 2003 | Focus C-Max; Focus Mk2. |
Duratorq DLD-418 | HCPA | 1.8 | 8 | 90 | 227 | 2002 | Focus C-Max; Transit Connect Mk1. |
DLD-418 | FFDA | 1.8 | 8 | 100 | 240 | 2002 | Focus Mk1. |
DLD-418 | KKDA; KKDB | 1.8 | 8 | 115 | 280 | 2004 | C-Max; Focus Mk1. |
DLD-418 | QYWA | 1.8 | 8 | 125 | 320 | 2006 | Galaxy Mk2; S-MAX Mk1. |
Duratorq DW | QXWA | 2.0 | 16 | 140 | 320 | 2006 | S-MAX Mk1; Galaxy Mk2. |
Duratorq DW | TXDA | 2.0 | 16 | 163 | 340 | 2010 | Kuga Mk1. |
Duratorq DW | Q4BA | 2.2 | 16 | 175 | 400 | 2008 | Mondeo Mk4. |
Duratorq DW | KNWA | 2.2 | 16 | 200 | 420 | 2010 | Galaxy Mk2; C-Max. |
TDCi Duratorq | FMBA | 2.0 | 16 | 130 | 330 | 2002 | Mondeo Mk3. |
TDCi Duratorq | QJBB | 2.2 | 16 | 155 | 360 | 2004 | Mondeo Mk3. |
TDCi Duratorq | JXFA | 2.4 | 16 | 115 | 310 | 2006 | Transit Mk6. |
Typowe awarie silników TDCi
Awarie | Silniki |
Dość wczesne uszkodzenie wtryskiwaczy paliwa. | F6JA; FFDA; JXFA; KKDA; KKDB; FMBA; TXDA; KNWA; Q4BA; QJBB; TXDA; HCPA. |
Wysokie ryzyko uszkodzenia termicznego tłoków silnika wskutek nadmiernego zasilania paliwem wtryskiwaczy. | FFDA; KKDA; KKDB; HCPA. |
Zużycie podzespołu cylindrowo-tłokowego spowodowane zwiększonym zużyciem oleju silnikowego. | F6JA. |
Szybkie zużycie turbosprężarki. | GPDA; GPDC; F6JA. |
Krótka żywotność przedniej poduszki silnika. | F6JA. |
Szybkie formowanie się osadu węglowego na zaworze EGR. | TXDA; KNWA; Q4BA; UGJC. |
Zatkanie filtra cząstek stałych po relatywnie niewielkim przebiegu. | UGJC; Q4BA; KNWA; TXDA. |
Szybkie zużycie elementów układu paliwowego. | G8DA; UGJC; G8DB. |
Przedwczesne zużycie wałków rozrządu oraz wyciągnięcie łańcuchów rozrządu. | GPDA; GPDC; G8DA; QXWA; G8DB. |
Regularnie przepalanie podkładek wtryskiwaczy. | GPDA; G8DA; G8DB; GPDC. |
Szybkie formowanie się osadu węglowego na elementach silnika. | GPDA; G8DA; G8DB; GPDC. |
Z biegiem czasu wyciekowi ulegają poduszki hydrauliczne. | GPDA; GPDC; G8DB; G8DA. |
Przedwczesne uszkodzenie koła pasowego wału korbowego oraz czujnika ustawienia wału korbowego. | HCPA; KKDA; QYWA; FFDA. |
Elementu układu paliwowego są podatne na powstawanie korków powietrza. | QYWA. |
Awaria popychaczy zaworów powodująca odgłosy stukania. | QXWA; TXDA. |
Wibracje powodujące uszkodzenie okablowania elektrycznego oraz awarie elektronicznych jednostek sterujących. | QXWA; TXDA. |
Zanieczyszczenia paliwa powodują uszkodzenie wału pompy paliwa. | JXFA; FMBA. |
Zniszczenie mniejszej końcówki korbowodów. | FMBA; JXFA; QJBB. |
Skomentuj