TDCi: Ford silniki typu diesel z systemem bezpośredniego wtrysku paliwa Common Rail

TDCi: Ford silniki typu diesel z systemem bezpośredniego wtrysku paliwa Common Rail

TDCi to turbodoładowane silniki Diesla z systemem wtrysku paliwa Common Rail instalowane w samochodach marki Ford. Były one produkowane w 2000 roku. Niektóre jednostki napędowe produkowane były w fabryce firmy Ford Motor Company, a pozostałe wytwarzane były przez firmę Groupe PSA (obecnie Stellantis).

Parametry silników TDCi

Wszystkie silniki TDCi posiadają 4 cylindry oraz 8 lub 16 zaworów. W zależności od wersji blok silnika wykonany jest z aluminium lub żeliwa. Głowica cylindrów także może być wykonana z aluminium lub żeliwa. Silnik wyposażony jest w turbosprężarkę, dość często o zmiennej geometrii. Zazwyczaj mechanizm układu rozrządu napędzany jest paskiem. Niemniej jednak dostępne są wersje z łańcuchem lub połączeniem paska z łańcuchem.

Popularne silniki TDCi

Nazwa wersjiKodPojemność silnika (L)Ilość zaworówMax moc (KM)Max moment obrotowy silnika  (N·m)Data rozpoczęcia produkcjiModele Forda wyposażone w dany rodzaj silnika
Duratorq DLD-414F6JA1.48681602002Fusion; Fiesta Mk5. 
Duratorq DLD-415UGJC1.58751852012B-Max; Fiesta Mk5.
DLD-416GPDA, GPDC1.616902152005Focus Mk1; C-Max. 
DLD-416G8DA; G8DB1.6161092402003Focus C-Max; Focus Mk2.
Duratorq DLD-418HCPA1.88902272002Focus C-Max; Transit Connect Mk1.
DLD-418FFDA1.881002402002Focus Mk1.
DLD-418KKDA; KKDB1.881152802004C-Max; Focus Mk1.
DLD-418QYWA1.881253202006Galaxy Mk2; S-MAX Mk1.
Duratorq DWQXWA2.0161403202006S-MAX Mk1; Galaxy Mk2.
Duratorq DWTXDA2.0161633402010Kuga Mk1.
Duratorq DWQ4BA2.2161754002008Mondeo Mk4.
Duratorq DWKNWA2.2162004202010Galaxy Mk2; C-Max.
TDCi DuratorqFMBA2.0161303302002Mondeo Mk3.
TDCi DuratorqQJBB2.2161553602004Mondeo Mk3.
TDCi DuratorqJXFA2.4161153102006Transit Mk6.

Typowe awarie silników TDCi

AwarieSilniki
Dość wczesne uszkodzenie wtryskiwaczy paliwa.F6JA; FFDA; JXFA; KKDA; KKDB; FMBA; TXDA; KNWA; Q4BA; QJBB; TXDA; HCPA.
Wysokie ryzyko uszkodzenia termicznego tłoków silnika wskutek nadmiernego zasilania paliwem wtryskiwaczy.FFDA; KKDA; KKDB; HCPA.
Zużycie podzespołu cylindrowo-tłokowego spowodowane zwiększonym zużyciem oleju silnikowego.  F6JA.
Szybkie zużycie turbosprężarki.GPDA; GPDC; F6JA.
Krótka żywotność przedniej poduszki silnika.F6JA.
Szybkie formowanie się osadu węglowego na zaworze EGR.TXDA; KNWA; Q4BA; UGJC.
Zatkanie filtra cząstek stałych po relatywnie niewielkim przebiegu.  UGJC; Q4BA; KNWA; TXDA.
Szybkie zużycie elementów układu paliwowego.G8DA; UGJC; G8DB.
Przedwczesne zużycie wałków rozrządu oraz wyciągnięcie łańcuchów rozrządu.GPDA; GPDC; G8DA; QXWA; G8DB. 
Regularnie przepalanie podkładek wtryskiwaczy.GPDA; G8DA; G8DB; GPDC.
Szybkie formowanie się osadu węglowego na elementach silnika.GPDA; G8DA; G8DB; GPDC.
Z biegiem czasu wyciekowi ulegają poduszki hydrauliczne.GPDA; GPDC; G8DB; G8DA.
Przedwczesne uszkodzenie koła pasowego wału korbowego oraz czujnika ustawienia wału korbowego.  HCPA; KKDA; QYWA; FFDA.
Elementu układu paliwowego są podatne na powstawanie korków powietrza.QYWA.
Awaria popychaczy zaworów powodująca odgłosy stukania.QXWA; TXDA.
Wibracje powodujące uszkodzenie okablowania elektrycznego oraz awarie elektronicznych jednostek sterujących.QXWA; TXDA.
Zanieczyszczenia paliwa powodują uszkodzenie wału pompy paliwa.  JXFA; FMBA.
Zniszczenie mniejszej końcówki korbowodów.FMBA; JXFA; QJBB.

Skomentuj

Your email address will not be published. Required fields are marked *