Top 8 najlepszych klocki hamulcowe

Top 8 najlepszych klocki hamulcowe

Jak zbudowane są klocki hamulcowe?

Ich konstrukcja składa się z kilku elementów. Płytka nośna to fundament klocka. Od jej parametrów zależy, czy klocek dopasuje się do zacisku hamulcowego i będzie prawidłowo funkcjonować. Płytka nośna i materiał cierny są odseparowane od siebie tzw. międzywarstwą. Głównym zadaniem międzywarstwy jest ochrona zacisku przed przegrzaniem w trakcie procesuhamowania. Ponadto tłumi wibracje pochodzące od strony ciernej. Strona cierna klocka to jego najważniejsza część i to ona najbardziej zużywa się w trakcie eksploatacji. Najlepsi producenci klocków hamulcowych prowadzą badania i inwestują w nowe mieszanki, które mają zapewnić najlepsze ścieranie i hamowanie. Każdy producent chroni swoją recepturę, więc nie jest możliwe sprawdzić ich dokładny skład. Dobre klocki hamulcowe to takie, które nie pylą, cicho pracują i nie niszczą tarcz hamulcowych. Muszą być odporne na wysokie temperatury i zanik hamowania.

Klocki znajdują się w zacisku hamulcowym

Klocki znajdują się w zacisku hamulcowym. W trakcie hamowania klocki są dociskane do tarczy za pomocą tłoczka. Klocki ocierają się swoją warstwą cierną o powierzchnię tarczy i samochód zwalnia lub całkowicie hamuje.

Wszystkie części układu hamulcowego ściśle ze sobą pracują. Są podatne nie tylko na działanie wysokich temperatur i wysokie obciążenia, a także na usterki innych elementów. Dlatego też oprócz klocków hamulcowych wysokiej jakości trzeba również postawić na jakość pozostałych elementów, między innymi na najlepsze tarcze hamulcowe oraz na zaciski. Dzięki temu układ będzie dłużej sprawny.

 Rodzaje klocków hamulcowych: 
  • Półmetaliczne klocki hamulcowe
    Są wykonane z 65% metalu, a pozostałe 35% to mieszanina grafitu i materiałów nieorganicznych. Charakteryzują się wysoką trwałością i twardością, dzięki temu nie zużywają się tak szybko. Oprócz tego ich zaletami jest wysoka skuteczność hamowania, wysoki współczynnik tarcia oraz odporność na działanie wysokich temperatur. Ich wady to hałaśliwość i niska skuteczność hamowania w niskich temperaturach. Powodują również szybsze zużycie tarcz hamulcowych. Nie powinno się ich zakładać w pojazdach, które hamują z dużych prędkości oraz w pojazdach ciężarowych powyżej 6 ton, ponieważ skuteczność hamowania jest niska i klocki szybko się zużywają.
  • Organiczne (azbestowe) klocki hamulcowe
    Są głównie produkowane z kevlaru, szkła i węgla; mogą zawierać nie więcej niż 15% metali, co zależy od producenta. Ich główną zaletą jest cicha eksploatacja. Klocki organiczne zapewniają stały współczynnik tarcia, ale ich miękka powierzchnia cierna szybciej się ściera i może brudzić felgi. Nie są odpowiednie do agresywnej jazdy i pojazdów z dużym obciążeniem.
  • Klocki hamulcowe o niskiej zawartości stali
    Są wykonane z materiałów organicznych, z dodatkiem metalu np. miedź lub stal, który wagowo nie przekracza 30%. Zapewniają dobrą przewodność cieplną oraz efektywne hamowanie w szerokim zakresie temperatury, prędkości i obciążeń. Są jednak głośne i powodują większe zużycie tarczy. Stosowane w samochodach osobowych i ciężarowych.
  • Ceramiczne klocki hamulcowe
    Wykonane z włókien ceramicznych, materiałów wypełniających oraz środków wiążących; czasami w ich skład wchodzi również domieszka metali. Gwarantują cichą i skuteczną pracę, nie niszczą tarcz hamulcowych i nie pylą. Kierowcy stawiają na ceramiczne klocki hamulcowe, zwłaszcza kiedy zależy im na czystości felg samochodowych. Najlepszy wybór dla aut sportowych i wyczynowych. Są droższe w porównaniu do innych rodzajów klocków.

Główne parametry klocków

  1. Temperatura pracy. Klocki hamulcowe odporne do temperatury 300-350 ° C powinny być wystarczające do jazdy po mieście i umiarkowanie szybkiej jazdy. Samochody sportowe są wyposażone w klocki hamulcowe, które działają w temperaturze 900 ° C, lecz zapewniają one jedynie skuteczne hamowanie, jeżeli są rozgrzane powyżej 100 ° C.
  2. Współczynnik tarcia. Klocki ze współczynnikiem tarcia 0,25-0,35 są wystarczające, aby zatrzymać pojazd przy umiarkowanej jeździe. To są wartości, które zazwyczaj mają nieoryginalne elementy. Współczynnik tarcia oryginalnych klocków hamulcowych jest nieco wyższy, około 0,3-0,5. Sportowe klocki hamulcowe, w temperaturze pracy 150 ° C mają mały współczynnik tarcia – 0,2. Gdy są rozgrzane, współczynnik może zwiększyć się do 0,5.
  3. Żywotność. Odporność na ścieranie zależy od materiału, z którego część jest wyprodukowana. Miękka okładzina ścierna zużywa się szybciej, ale za twarda również prowadzi do przedwczesnego zużycia tarczy hamulcowej.

Kategorie klocków hamulcowych

Wszystkie klocki można podzielić na dwie kategorie:

  1. oryginalne
  2. analogowe

Zalety oryginalnych klocków hamulcowych są oczywiste, ale kosztują dwa razy tyle co analogowe. Są one sprzedawane w oryginalnym opakowaniu, przez zaufanego producenta.

Wysokiej jakości analogi są tylko nieznacznie gorsze w stosunku do oryginalnych części zamiennych, patrząc na ich charakterystykę. Klocki te są tańsze, zapewniając jednocześnie dość wystarczającą skuteczność hamowania. Jednakże, są takie, wykonane z materiałów drugiej jakości. Zwykle takie klocki nie są odpowiednio przetestowane i nie spełniają ogólnie przyjętych standardów. Jest ważne, aby uniknąć pomyłki przy wyborze części: zbyt niska cena powinna cię ostrzec.

Porady przy wyborze klocków hamulcowych

  • Wybierz klocki podobne w składzie do tarcz hamulcowych i produkowane pod tą samą marką
  • Przy zakupie kieruj się warunkami pracy i stylem jazdy
  • Kupuj klocki tylko od zaufanych producentów

Jak odróżnić oryginalną część od fałszywej

  1. Zwróć uwagę na obecność znaku certyfikacji. Jeśli nie widzisz R90 lub 90R napisane na etykiecie, jest to fałszywa część.
  2. Pakiet musi zawierać paszport, kartę gwarancyjną, certyfikat jakości, oraz instrukcję instalacji.
  3. Powierzchnia oryginalnych klocków hamulcowych powinna być gładka i jednolita.
  4. Sprawdź unikalny numer kodu na stronie internetowej producenta.

Najlepsi producenci klocków hamulcowych

Popularnym pytaniem kierowców na forum samochodowym jest to, jakiej firmy klocki hamulcowe są najlepsze. Poniższe zestawienie powstało na podstawie naszego doświadczenia z częściami hamulcowymi oraz preferencji naszych klientów. Nasz ranking klocków hamulcowych przedstawia producentów z różnych półek cenowych — znajdą się producenci sprzedający części na pierwszy montaż, a także producenci najtańszych klocków. Polecane klocki hamulcowe w tym artykule zostały gruntownie przebadane i przetestowane, aby zagwarantować klientom solidny i bezpieczny produkt.

ATE

ATE: klocki hamulcowe

Niemiecki producent ATE ma już ponad 100 lat doświadczenia w produkcji klocków hamulcowych i innych elementów układu hamulcowego. To właśnie ATE był pionierem wprowadzania na rynek hydraulicznego systemu hamowania oraz systemu ABS i aktywnego czujnika prędkości obrotowej koła. Obecnie ATE jest częścią Continental i stale dąży do ulepszania swoich produktów. Do produkcji klocków hamulcowych jest używane ponad 150 różnych mieszanek materiałów, aby zagwarantować jak najlepszą jakość i wytrzymałość.

TRW

Dobre klocki hamulcowe TRW

TRW jest w czołówce najlepszych producentów klocków hamulcowych. TRW nieprzerywanie inwestuje w nowe innowacje. Opracowana przez nich technologia COTEC to powłoka cierna, która poprawia poziom bezpieczeństwa tuż po wymianie zużytych klocków na nowe, kiedy efektywność hamulców jest niższa. To rozwiązanie zostało ulepszone i powstały klocki hamulcowe DTEC, o poprawionym wyglądzie, zredukowanym pyleniu i ulepszonym komforcie użytkowania. Oprócz klocków COTEC i DTEC dostępne są również klocki w linii standard.

BOSCH

Najlepsze klocki hamulcowe 
 - BOSCH

Produkty BOSCH są cenione przez kierowców na całym świecie za swoją solidność i jakość. Klocki od marki BOSCH gwarantują bezpieczeństwo i niezawodność dzięki skrupulatnym testom i badaniom rozwojowym. Ich wysoki stabilny współczynnik tarcia i wysoka wytrzymałość oznaczają, że są skuteczne nawet przy dużym obciążeniu. Zapewniają wygodne i łatwe użytkowanie, hamowanie bez pisków i optymalną skuteczność hamowania. Idealny wybór dla kierowców, którzy stawiają na dobrą jakość.

BREMBO

Klocki hamulcowe - BREMBO

Włoski producent jest znany w głównej mierze z produkcji części do samochodów sportowych i to właśnie pasjonaci sportowej jazdy najlepiej się odnajdą w klockach hamulcowych od BREMBO. Zaawansowany materiał ścierny klocków gwarantuje tarcie i doskonałe osiągi w każdej temperaturze, nawet gdy klocki nie są rozgrzane. Idealne rozwiązanie dla kierowców, którzy oczekują optymalnych osiągów od swoich hamulców w każdej sytuacji, od dynamicznego stylu jazdy do codziennego użytkowania.

A.B.S.

Klocki hamulcowe - A.B.S.

Klocki od producenta A.B.S od lat są uważane za jedne z najbardziej innowacyjnych i wydajnych klocków na rynku części układu hamulcowego. Klocki hamulcowe są wyposażone w dodatkowe funkcje, takie jak: wskaźniki zużycia, warstwa dźwiękoszczelna. Ten holenderski producent skupia się na jakości swoich produktów, aby jego klienci zawsze czuli się komfortowo i bezpiecznie w podróży

RIDEX

Najlepsze klocki hamulcowe: RIDEX

Chociaż jest to „młodzik”, to już może pochwalić się globalnym zasięgiem i gronem zadowolonych klientów. Klocki hamulcowe RIDEX należą do ekonomicznego segmentu cenowego, czyli klient zawsze płaci za jakość, a nie za markę. Warto również zwrócić uwagę na RIDEX ULTRA, czyli gamę produktów premium, a także RIDEX REMAN, czyli części od najlepszych marek, które zostały poddane regeneracji i rygorystycznym testom. Klocki od RIDEX będą pasować kierowcom, którym zależy na przystępnej jakości.

JAPAN PARTS

Najlepsi producenci klocków hamulcowych: JAPAN PARTS

JAPAN PARTS specjalizuje się w częściach do samochodów azjatyckich. Użytkownik nawet najbardziej nietypowego pojazdu koreańskiego czy też japońskiego z łatwością znajdzie klocki hamulcowe i inne części zamienne u Japan Parts. Japan Parts charakteryzuje się wysokiej jakości produktami w niskiej cenie. Klocki hamulcowe zapewniają pewność, komfort i bezpieczeństwo na drodze.

STARK

Polecane klocki hamulcowe: Stark

Ten młody producent cały czas rośnie i stale udoskonala gamę swoich produktów. Klocki hamulcowe i inne części od Stark są cenione za swoją przystępną cenę i doskonałą jakość. Stark gwarantuje wymagany poziom hamowania dzięki zastosowaniu innowacyjnych technologii w procesie produkcyjnym. Klocki zostały starannie skonstruowane, aby jak najmniej pyliły i współczynnik tarcia został bez zmian w każdych warunkach. Kierowcy szukający dobrych klocków hamulcowych bez wydawania fortuny będą zadowoleni z marki STARK.

Objawy uszkodzenia

Klocki hamulcowe oraz inne elementy układu hamulcowego są elementami eksploatacyjnymi. To oznacza, że z czasem będą się zużywać i jest to zjawisko zupełnie normalne. Kierowca powinien mieć „oko” na te elementy, czyli regularnie kontrolować. Klocki można sprawdzić po zdjęciu kół, np. podczas sezonowej zmianie opon.

Jednym z objawów usterki klocków jest piszczenie. Dlaczego klocki hamulcowe piszczą? Może to być spowodowane dostaniem się wody albo uszkodzeniem podzespołów zawieszenia i innych elementów układu hamulcowego. Jak tylko usłyszysz nieprzyjemny dźwięk, musisz niezwłocznie udać się do mechanika.

Kierowca może również doświadczyć nierównomierne ciśnienie hamowania i musi użyć więcej wysiłku, aby zahamować. Możesz odpowietrzyć hamulce, a jeśli to nie zadziała, udać się do specjalisty.

Oprócz tego typowymi objawami są nierówne hamowanie kół na tej samej osi, ściąganie pojazdu na boki w trakcie hamowania; pojawienie się komunikatu na desce rozdzielczej oraz usterki mechaniczne — materiał ścierny się oderwał/spalił, klocki nierówno się zużyły, na powierzchni klocka pojawiły się rowki i inne pęknięcia.

Dlaczego klocki hamulcowe piszczą

Nie należy ignorować tych sygnałów. Hamulce mogą przestać działać wtedy, kiedy będziemy ich najbardziej potrzebowali.

Kiedy wymienić klocki hamulcowe?

Klocki należy regularnie wymieniać. Standardowo klocki wymienia się częściej niż tarcze, w proporcji 2:1. Przy zmianie klocków należy skontrolować stan tarczy. Może się okazać, że trzeba wymienić je szybciej / to właśnie one spowodowały awarię klocków.

Uważa się, że klocki trzeba wymienić po przejechaniu 30-50 tysięcy km. Jednak wszystko zależy od Twojego stylu jazdy i jakości klocków; będziesz musiał / musiała zrobić to szybciej, jeśli preferujesz dynamiczny styl jazdy.

Klocki hamulcowe należy wymienić, kiedy ich grubość wynosi mniej niż 1,5 mm. Niektóre klocki są wyposażone w czujniki, które podpowiedzą, kiedy przyjdzie ten moment.

Dbaj o swoje hamulce!

Regularnie sprawdzaj, właściwie hamuj, wymieniaj. Sprawne hamulce są ważne dla bezpieczeństwa naszego i innych.

Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty