Samochody hybrydowe zyskują coraz większą rzeszę fanów również w Polsce. Nic dziwnego, bowiem hybrydy cechuje niskie zużycie paliwa, przyjazność dla środowiska, a przy tym dla portfela, ponieważ ze względu na mniejszą złożoność konstrukcji są one praktycznie bezawaryjnymi pojazdami. Statystyki używanych aut z napędem hybrydowym są czystym dowodem na ich niezawodność. Dla przykładu jedynie 4% właścicieli Toyoty Prius III generacji zgłosiło niewielkie usterki. Kupując samochód hybrydowy, można zatem być praktycznie pewnym jego trwałości i niskich kosztów eksploatacji. Polacy w pierwszym kwartale 2020 roku zarejestrowali 12,5% hybryd w stosunku do ilości aut na rynku nowych pojazdów. Ich popularność zaczyna powoli osiągać poziom atrakcyjność Diesli.
Czym jest samochód hybrydowy?
Aby zrozumieć rosnące zainteresowanie hybrydami, warto zapoznać się z zasadą ich działania. Auta z napędem hybrydowym to pojazdy, które wyposażone są w dwa silniki, najczęściej jednostkę spalinową oraz silnik elektryczny. Dzięki takiemu rozwiązaniu samochód napędzany jest zarówno paliwem, jak i energią elektryczną odzyskiwaną z hamowania rekuperacyjnego. Sprawia to, że hybrydy mogą poruszać się bezemisyjnie na krótkich odcinkach, co przekłada się na dużo niższym zużyciu paliwa oraz o 90% mniej szkodliwych emisjach substancji do atmosfery w porównaniu ze standardowymi pojazdami. Ze względu na obecność silnika spalinowego ich rezerwa mocy jest wyższa niż w przypadku aut elektrycznych. Dodatkowo tego typu układ napędowy wpływa pozytywnie na dynamikę jazdy, a uruchomienie auta odbywa się w płynny i cichy sposób. Z tego względu, że w samochodach hybrydowych nie ma wielu elementów, które łatwo mogą ulec usterkom, tj. sprzęgła, koła zamachowego, alternatora itp., mogą one pochwalić się niskim wskaźnikiem awaryjności. Oczywistą wadą hybryd jest ich cena, jednakże producenci prześcigają się w oferowaniu atrakcyjnych opcji finansowania zakupu tego typu pojazdów.
Na naszej liście znajdziesz najlepsze według nas modele samochodów hybrydowych mijającego roku, które z pewnością zachęcą Cię do rozważenia zakupu jednego z nich lub zainspirują do poszukiwań innych modeli.
Najlepsze samochody hybrydowe 2020 roku
1. Lexus RX 450 h
To hybrydowy SUV o mocy 249 KM, który przy masie 2100 kg ma naprawdę niskie zużycie paliwa. Średnie spalanie według producenta wynosi zaledwie 6,8 l/100 km. Możliwe jest to do osiągnięcia dzięki zastosowaniu 6-cylindrowego silnika benzynowego, który jest szczególnie oszczędny, pracuje w cyklu Atkinsona oraz w połączeniu z dwoma silnikami elektrycznymi. Jednostka benzynowa generuje moc 249 KM, a dwa silniki elektryczne odpowiednio 123 i 50 kW. Przy naładowaniu akumulatorów Lexus jest w stanie poruszać się z udziałem napędu elektrycznego do prędkości 40 km/h. Później załącza się jednostka benzynowa, a akumulatory ładowane są dzięki hamowaniu odzyskowemu. Ceny nowego samochodu hybrydowego tej marki zaczynają się od ok. 220 000 zł, ale producent oferuje atrakcyjne oferty finansowania zakupu tego modelu, dlatego w Polsce już od kilku lat zrzesza on sobie coraz nowszych fanów i zbiera pozytywne opinie.
2. Honda CR-Z
Mały samochód o sportowym charakterze w wersji coupe, który łączy w sobie interesujący design z przyjaźniejszą dla środowiska formą jazdy. Jego hybrydowy układ napędowy opiera się na systemie IMA, który daje podobny efekt, co układ stosowany w bolidach Formuły 1. Zbudowany jest z silnika benzynowego o mocy 114 KM z momentem obrotowym 145 Nm, który jest wspierany przez silnik elektryczny generujący 14 KM i 78 Nm. Działa to niejako na zasadzie „turbodoładowania”. Ciekawym posunięciem producenta jest zastosowanie ręcznej, 6-biegowej przekładni. Ta hybryda z pewnością spodoba się młodszej klienteli ze względu na sportowy charakter, rozsądne koszty serwisowania oraz nietuzinkowe, futurystyczne wnętrze. Zmiana biegów jest dodatkowo ułatwiona dzięki podpowiedziom na ekranie komputera pokładowego. W ten sposób osiąga się jeszcze ekologiczniejszy tryb jazdy.
3. KIA Niro Plug-In Hybrid
To samochód hybrydowy w systemie plug in, którego baterię można naładować ze zwykłego gniazdka elektrycznego lub na stacji ładowania w trasie. Dodatkowo akumulator ładuje się na bieżąco podczas hamowania z odzyskiem energii kinetycznej. Energia ta zostaje przekształcona w energię elektryczną, którą Niro może wykorzystać do przejechania 58 km bez udziału jednostki benzynowej. Hybryda w wersji crossover wyposażona jest w automatyczną dwusprzęgłową skrzynię biegów, a jej zużycie paliwa w warunkach miejskich wynosi 5 l/100 km. Auto oferuje wiele udogodnień elektronicznych, m.in. inteligentnego asystenta pokonywania zakrętów, który sprawia, że jazda z napędem hybrydowym jest jeszcze oszczędniejsza i bardziej wydajna. System podpowiada, kiedy zdjąć stopę z pedału gazu. Dodatkowo hybryda otrzymała 5 gwiazdek w testach zderzeniowych EuroNCAP.
4. Renault Captur e-tech
Kolejną hybrydą na liście jest model marki Renault, którego poziom spalania jest szczególnie imponujący – wynosi zaledwie 1,5 l/100 km. Hybrydowy crossover może pochwalić się takim wynikiem dzięki pojemności akumulatora wynoszącej 9,8 kWh i zasięgowi do 65 km w trybie elektrycznym. Przy udziale silnika elektrycznego samochód jest w stanie rozwinąć prędkość maksymalną 135 km/h. Za nową hybrydę w systemie plug in, którą można ładować z domowego gniazdka trzeba zapłacić ok. 129 400 zł.
5. Toyota Prius
To kultowa marka, jeżeli chodzi o samochody hybrydowe, której flagowy model znajduje się w produkcji od 2009 roku. Obecnie Prius dostępny jest w IV generacji i może pochwalić się sztywniejszym nadwoziem oraz przestronniejszym wnętrzem. Producent umieścił baterię pod tylną kanapą, dzięki czemu udało mu się również zwiększyć pojemność bagażową do 502 l. Silnik w trybie hybrydowym generuje moc 122 KM, uzyskując przyspieszenie do 100 km/h w 11,1 sekundy. Hybryda zużywa według producenta 3,3 l paliwa na 100 km, a dzięki niskiemu poziomowi emisji CO2 wynoszącej ok. 35 g/km jest bardzo ekologicznym pojazdem. Prius dobrze trzyma cenę na rynku wtórnym. Starsze modele z początku produkcji można kupić za 25-28 tys. zł, poprzednią generację od 60 tys. zł, a najnowszy model za ok 120 000 zł, przy czym oferta leasingowa zapewnia atrakcyjniejsze warunki. Ze względu na niewielką awaryjność, niskie zużycie paliwa i przyjazność dla środowiska hybrydę Prius często można spotkać na drogach w Europie w roli taksówek.
6. Citroen DS5
Citroen ma w swojej ofercie niezwykły samochód hybrydowy, ponieważ z silnikiem elektrycznym o mocy 37 KM współpracuje silnik diesla generujący 163 KM. Pierwszy z nich napędza tylną oś, a drugi odpowiada za napęd przedni. Z ich współpracy wynika przyspieszenie do 100 km/h w 8,6 s. DS5 Hybrid4 zużywa według producenta średnio 4,1 l paliwa na 100 km. Tryb elektryczny wybierany jest przez kierowcę za pomocą pokrętła. Zasięg bez udziału silnika spalinowego wynosi 2-3 km pod warunkiem, że baterie naładowane są co najmniej do połowy, a hybryda porusza się z prędkością nie większą niż 60 km/h.
7. Hyundai IONIQ
Propozycja południowokoreańskiego producenta to dynamiczny samochód hybrydowy o bardzo dobrych właściwościach jezdnych i niskim średnim spalaniu na poziomie 5,6 l/100 km. Oko cieszy elegancka stylistyka, a wnętrze oferuje komfort kierowcy i pasażerom, a dodatkowo bagażnik o pojemności 456 litrów zapewnia hybrydzie praktyczność. Dynamika osiągana jest dzięki połączeniu silnika benzynowego 1.6 z elektrycznym o łącznej mocy 141 KM, co w efekcie przekłada się na przyspieszeniu do setki w nieco ponad 10 s. Zasięg na silniku elektrycznym przedstawia się bardzo rozsądnie. Można na nim przejechać 63 km. Przechodząc w tryb sportowy, można zmieniać biegi ręcznie za pomocą manetek umieszczonych pod kierownicą. W pozostałych trybach ustawia się za ich pomocą siłę hamowania odzyskowego. Ioniq kosztuje od 113 300 zł. Ten elegancki samochód będzie świetnym wyborem dla chcących po raz pierwszy zakupić auto z napędem hybrydowym, które będzie zarówno komfortowe, praktyczne, trwałe, dynamiczne, jak i oszczędne.
8. Mercedes-Benz Klasa B 250 e
Kolejny na tej liście samochód hybrydowy plug in, który można naładować za pomocą wallbox’a w niecałe 2 godziny, a przy użyciu szybkiej ładowarki już w 25 minut. W tym modelu znajdziemy turbodoładowany silnik zasilany benzyną wspomagany przez silnik elektryczny. Łączna moc napędu wynosi 218 KM, co świadczy o świetnej dynamice hybrydy, która jest w stanie rozpędzić się do setki w 6,8 s i osiągnąć prędkości maksymalną 235 km/h. Bateria umieszczona jest pod tylną kanapą, dzięki czemu w trybie czysto elektrycznym można przejechać nawet do 69 km. Ten wynik wpływa na niskie spalanie paliwa na poziomie 1,4-1,6 l/100 km. Biorąc pod uwagę tak niskie zużycia paliwa i bagażnik o pojemności 445 l, który po złożeniu tylnych foteli oferuje 1540 l, ten model hybrydowy jest bardzo dobrym wyborem dla rodziny z dziećmi.
Skomentuj