VDC: definicja, właściwości i zasada działania

VDC: definicja, właściwości i zasada działania

VDC (z ang. Vehicle Dynamic Control) to układ dynamicznej kontroli stabilności, który instalowany jest w samochodach marki Alfa Romeo, Subaru, Fiat, Nissan i Infiniti. Optymalizuje on pracę układu zapobiegającego blokowaniu się kół podczas hamowania, systemu kontroli trakcji oraz innych systemów skonstruowanych do zapobiegania wpadania w poślizg oraz stabilizacji jazdy samochodu.

Zasada działania układu VDC

Dany system porównuje parametry zamierzonego oraz rzeczywistego kierunku jazdy auta. Jeśli różnią się one między sobą, ograniczony jest moment obrotowy silnika, a poszczególne koła samochodu są przyhamowywane. Pomaga to w przywróceniu samochodu zamierzonego kierunku jazdy oraz przywróceniu przyczepności do nawierzchni drogi.

 W celu oceny działań kierowcy układ VDC analizuje: 
  • i Kąt skrętu kierownicy
  • i Pozycję pedału hamulca
  • i Tryb roboczy silnika
  • i Wrzucony bieg

Rzeczywisty kierunek jazdy samochodu jest oceniany przy pomocy odczytów czujników prędkościowych, czujnika odchylenia oraz czujników przyspieszenia bocznego i wzdłużnego.

Za dostarczanie siły hamowania poszczególnych kół odpowiedzialna jest pompa ABS oraz zawory elektromagnetyczne. W celu ograniczenia momentu obrotowego silnika regulowane jest ustawienie przepustnicy.

Popularne samochody wyposażone w układ DSC

Przyczyny awarii

  • ! Uszkodzone czujniki ABS
  • ! Uszkodzone przewody czujników ABS lub czujnika odchylenia.
  • ! Utlenienie złączy jednostki hydraulicznej lub czujnika przyspieszenia.
  • ! Nieprawidłowo dobrany rozmiar kół.
  • ! Niski poziom płynu hamulcowego.
  • ! Zużycie klocków hamulcowych.

Skomentuj

Your email address will not be published. Required fields are marked *