- 1 Tarcze w układzie hamulcowym
- 2 Jaki wpływ mają ekstremalne temperatury na tarcze hamulcowe?
- 3 Co może pomóc w takiej sytuacji?
- 4 Rodzaje tarcz hamulcowych
- 5 Tarcze wentylowane czy perforowane? Które dają lepsze osiągi?
- 6 Kiedy wybrać tarcze tuningowe, a kiedy lepiej zostawić tarcze seryjne?
- 7 Dobierz odpowiednie klocki do swoich tarcz!
- 8 Nie zaniedbuj układu hamulcowego
Możemy się powtarzać, ale układ hamulcowy jest ważny w samochodzie. Inżynierowie non stop pracują nad udoskonaleniem poszczególnych części, przez co na rynku pojawia się wiele nowych rozwiązań. Dzisiaj skupimy się na tarczach hamulcowych wentylowanych i perforowanych. Jakie są różnice pomiędzy tymi rozwiązaniami? Kiedy wybrać tarcze wentylowane, a kiedy tarcze perforowane?
Tarcze w układzie hamulcowym
W uproszczeniu proces hamowania polega na przetwarzaniu energii kinetycznej auta w energię cieplną. Są one potrzebne, aby zapewnić powierzchnię tarcia dla klocków hamulcowych. Tarcie między klockami i tarczami przetwarza energię ruchu w bardzo wysokie temperatury, dzięki
czemu auto może się zatrzymać.
Ciepło jest bardzo istotne w tym procesie. To, ile go powstanie w tarczach hamulcowych zależy od prędkości i wagi auta oraz od tego, jak często korzystamy z hamulców. Jeśli hamujemy normalnie przy prędkości 80 km/h, to tarcze osiągną temperaturę do 95 stop. C. Przy większej prędkości i częstym przyspieszaniu i hamowaniu, temperatura może wzrosnąć nawet do 400 stop. C! Tarcze hamulcowe w sportowych autach osiągają jeszcze wyższe temperatury. Mogą osiągnąć nawet 550 stop. C, a same tarcze będą wyglądały jak „płomyki”; przybierają wtedy charakterystyczny wiśniowo-pomarańczowy kolor.
Jaki wpływ mają ekstremalne temperatury na tarcze hamulcowe?
To, że te części pracują w ciężkich warunkach, nie znaczy, że są niepokonane. Hamulce mogą w pewnym momencie zniknąć. Ma to miejsce, kiedy otrzymują tyle ciepła, że nie są już w stanie zrzucić tego ciśnienia; przegrzanie tarcz hamulcowych powoduje, że kierowca będzie wtedy naciskał z dużym wysiłkiem na pedał hamulca, aby wytracić prędkość. Takie sytuacje w normalnych warunkach są rzadko spotykane, mają zwykle miejsce, kiedy kierowca preferuje agresywny styl jazdy bądź musi często hamować — tarcze hamulcowe nie są w stanie efektywnie pracować w takich warunkach.
Co może pomóc w takiej sytuacji?
Większe tarcze hamulcowe. Na samą logikę — większe części lepiej sobie radzą z wysokimi temperaturami. Dlatego też w samochodach terenowych oraz w samochodach sportowych montowane są podzespoły o większej średnicy. Niestety nie jest to możliwe w samochodach osobowych, ponieważ konieczna jest wtedy przeróbka całego układu hamulcowego, między innymi konieczny byłby montaż większych zacisków, ich przesunięcie i tak dalej. Dla kierowców aut osobowych, którzy cenią sobie sportowy styl jazdy, inżynierowie opracowali wentylowane i perforowane tarcze hamulcowe.
Rodzaje tarcz hamulcowych
Aby poprawić skuteczność hamowania, należy zadbać o system odprowadzania ciepła.
Dostępne są następujące typy:Tarcze wentylowane czy perforowane? Które dają lepsze osiągi?
Zastanów się, w jakich warunkach będziesz eksploatował/a swój pojazd. Jeśli lubisz jazdę ekstremalną, postaw na nacinane tarcze hamulcowe. Cechują się one wysoką odpornością na pękanie (jednak wyłącznie w ekstremalnych warunkach) i ogólnie są bardziej odporne mechaniczne niż tarcze nawiercane. Jeśli nie jesteś fanem/fanką jazdy wyczynowej,
perforowane tarcze hamulcowe w zupełności Ci wystarczą. Lepiej odprowadzają ciepło niż tarcza z nacięciami, nawet przy najcięższych warunkach termicznych.
Kiedy wybrać tarcze tuningowe, a kiedy lepiej zostawić tarcze seryjne?
Pamiętaj, że rozwiązania tuningowe (a do takich zaliczane są tarcze wentylowane i tarcze perforowane) nie zawsze sprawdzą się w codziennych warunkach, zwłaszcza jeśli nie lubisz dynamicznej jazdy. Decyzję warto przedyskutować z mechanikiem albo/oraz na podstawie
dokumentacji technicznej auta. Seryjnie montowane części są kompatybilne z możliwościami auta, czyli z jego mocą, wagą oraz z jego przeznaczeniem — inne rozwiązania będą optymalne w samochodzie osobowym miejskim, a inne w samochodzie sportowym. Bierz też pod uwagę czynniki takie jak styl jazdy, warunki eksploatacyjne auta i jego wiek. Zarówno nawiercane, jak i nacinane tarcze hamulcowe pierwotnie były przeznaczone do aut sportowych, ale można je też spotkać w autach miejskich. Zdecyduj się na nie, jeśli Twoje auto ma dużą moc i lubisz szybko jeździć; w pozostałych sytuacjach wentylowane i wysokiej jakości stałe tarcze wystarczą.
Dobierz odpowiednie klocki do swoich tarcz!
Jako że klocki i tarcze razem współpracują, to wybierając specjalistyczne tarcze hamulcowe, musisz też dobrać odpowiednie klocki hamulcowe. Jeśli klocki i tarcze nie będą z tego samego segmentu, to zostanie ograniczona wydajność układu hamulcowego. Rozwiązania nacinane i perforowane nie powinny być montowane z organicznymi klockami hamulcowymi, ponieważ miękkie klocki zużywają się szybciej z powodu nacięć i otworów na tarczy i jeszcze bardziej pylą.
Nie zaniedbuj układu hamulcowego
Pamiętaj, że nawet najlepsze tarcze hamulcowe nie poprawią skuteczności hamowania, jeśli pozostałe elementy szwankują. Dbaj o regularny poziom płynu hamulcowego, zwracaj uwagę na przewody i zaciski. Traktuj układ hamulcowy jako zespół, zamiast dzielić na pojedyncze elementy.
Skomentuj