Wymiana: sprężyny zawieszenia – BMW E82. Wskazówka od AUTODOC:
Obydwie sprężyny śrubowe przedniego zawieszenia powinno wymieniać się jednocześnie.
Procedura wymiany jest taka sama dla lewych i prawych sprężyn śrubowych przedniego zawieszenia.
Ostrzeżenie! Zgaś silnik przed rozpoczęciem jakiejkolwiek pracy – BMW E82.
Wymianę należy przeprowadzać w tej kolejności:
Krok 1
Odkryj maskę silnika.
Krok 2
Skorzystaj z osłony chroniącej zderzak w celu zapobiegnięcia uszkodzenia powłoki lakierniczej oraz plastikowych elementów samochodu.
Krok 3
Wyczyść mocowania górnego mocowania amortyzatora.Użyj drucianej szczotki.Skorzystaj ze spreju WD-40.
Krok 4
Poluzuj górne mocowanie kolumny amortyzatora.Skorzystaj z klucza oczkowego o numerze 13.
Krok 5
Zabezpiecz koła klinami.
Krok 6
Poluzuj śruby mocujące koło.Skorzystaj z nasadki udarowe do kół #17.
Krok 7
Podejmij przednią część samochodu i zafiksuj na podporach.
Krok 8
Odkręć śruby koła.
AUTODOC poleca:
Ważne! Przytrzymaj koło podczas odkręcania śrub mocujących. BMW E82
Krok 9
Ściągnij koło.
Krok 10
Wyczyść mocowania łącznika stabilizatora.Użyj drucianej szczotki.Skorzystaj ze spreju WD-40.
Krok 11
Odkręć mocowanie łączące łącznik stabilizatora z kolumną amortyzatora.Skorzystaj z klucza oczkowego o numerze 18.Skorzystaj z nasadki o numerze #15.Skorzystaj z klucza grzechotkowego.
Krok 12
Zdejmij drążek stabilizatora poprzecznego.
Krok 13
Rozłącz przewody czujnika ABS.
Krok 14
Odłącz wtyczkę czujnika ABS.
Krok 15
Rozłącz klocki hamulcowe.Użyj łomu.
Krok 16
Wyczyść mocowania wspornika zacisku hamulcowego.Użyj drucianej szczotki.Skorzystaj ze spreju WD-40.
Krok 17
Odkręć mocowanie wspornika zacisku hamulcowego.Skorzystaj z nasadki o numerze #18.Skorzystaj z pokrętki.
Krok 18
Zdejmuj zacisk hamulcowy wraz ze wspornikiem.
Wymiana: sprężyny zawieszenia – BMW E82. Profesjonaliści zalecają:
Przymocuj zacisk za pomocą drutu do zawieszenia albo podwozia, żeby uniknąć dehermetyzacji układu hamulcowego.Upewnij się, że zacisk hamulcowy nie wisi na przewodzie hamulcowym.Nie wciskaj pedału hamulca po usunięciu zacisku hamulcowego. W rezultacie tłok może wypaść z cylindra, co może spowodować wyciek płynu hamulcowego oraz dekompresję całego układu.
Krok 19
Oczyść mocowanie łączące końcówkę drążka kierowniczego ze zwrotnicą.Użyj drucianej szczotki.Skorzystaj ze spreju WD-40.
Krok 20
Odkręć śrubę mocującą końcówkę do zwrotnicy.Skorzystaj z nasadki o numerze #21.Skorzystaj z klucza grzechotkowego.
Krok 21
Odłącz końcówkę drążka kierowniczego od zwrotnicy.
Krok 22
Oczyść wszystkie łączenia wahacza.Użyj drucianej szczotki.Skorzystaj ze spreju WD-40.
Krok 23
Odkręć tylne mocowanie łączące wahacz z ramą pomocniczą.Skorzystaj z klucza oczkowego o numerze 18.Skorzystaj z nasadki o numerze #18.Skorzystaj z klucza grzechotkowego.
Krok 24
Wyczyść mocowania łączące amortyzator ze zwrotnicą.Użyj drucianej szczotki.Skorzystaj ze spreju WD-40.
Krok 25
Odkręć dolne mocowanie łączące amortyzator ze zwrotnicą.Skorzystaj z klucza oczkowego o numerze 18.Skorzystaj z nasadki o numerze #18.Skorzystaj z klucza grzechotkowego.
Krok 26
Odkręć mocowanie przedniego ramienia.Skorzystaj z klucza oczkowego o numerze 18.Skorzystaj z nasadki o numerze #18.Skorzystaj z klucza grzechotkowego.
Krok 27
Usuń śruby mocujące.
Krok 28
Zdejmij wahacze.Użyj łomu.
Krok 29
Odkręć śrubę mocującą.
Krok 30
Podprzej zwrotnicę.Użyj podnośnika hydraulicznego do skrzyni biegów.
Krok 31
Zwolnij dolne mocowanie łączące amortyzator ze zwrotnicą.Skorzystaj ze specjalnej nasadki do usuwania amortyzatorów.Skorzystaj z klucza grzechotkowego.
Krok 32
Obniż hydrauliczny podnośnik do skrzyni biegów o 10-15 cm.
AUTODOC poleca:
Wymiana: sprężyny zawieszenia – BMW E82. Opuść płynnie podnośnik skrzyni biegów, bez gwałtownych ruchów, aby uniknąć uszkodzenia elementów i mechanizmów.
Krok 33
Odłącz zwrotnicę z kolumny amortyzatora.
Krok 34
Odkręć górne mocowanie uchwytu amortyzatora.
Wymiana: sprężyny zawieszenia – BMW E82. AUTODOC zaleca:
Ażeby uniknąć kontuzji, podtrzymaj amortyzator przy odkręcaniu śrub mocujących.
Krok 35
Wyjmij kolumnę resorującą.
Krok 36
Ustaw wspornik amortyzator na prasie służącej do wymiany amortyzatorów.
Wymiana: sprężyny zawieszenia – BMW E82. Eksperci z AUTODOC zalecają:
Zwróć uwagę, że przy stosowaniu urządzenia do ściskania sprężyn należy mocno utrzymywać zwoje sprężyny, ściskając sprężyny z boków przeciwnych.Śledź za poprawnym położeniem sprężyny w ucóhwycie.Upewnij się, że zwoje sprężyny szczelnie weszły do uchwytów blokujących.
Krok 37
Ściśnij sprężynę.
Krok 38
Usuń zaślepkę mocowania amortyzatora. Użyj łomu.
Krok 39
Zabezpiecz tłoczysko kolumny amortyzatora.Użyj drucianej szczotki.Skorzystaj ze spreju WD-40.
Krok 40
Odkręć nakrętkę mocującą korbowód do kolumny resorującej.Skorzystaj z nasadki o numerze #21.Skorzystaj z klucza sześciokątnego typu HEX o numerze H6.Skorzystaj z klucza grzechotkowego.
Krok 41
Zdejmij górne mocowanie kolumny.
Krok 42
Zwolnij sprężynę śrubową.
Krok 43
Zdejmij sprężynę.
AUTODOC poleca:
Wymiana: sprężyny zawieszenia – BMW E82. Dokładnie sprawdź mocowanie, osłonę i odbój amortyzatora. Wymień je w razie potrzeby.
Krok 44
Zamontuj sprężynę na amortyzatorze.
Krok 45
Ściśnij sprężynę.
Krok 46
Zamontuj górne mocowanie amortyzatora i łożysko mocujące śruby.
Krok 47
Dokręć nakrętkę od drążka tłoku amortyzatora.Skorzystaj z nasadki o numerze #21.Skorzystaj z klucza sześciokątnego typu HEX o numerze H6.Skorzystaj z klucza dynamometrycznego.Dokręć do go momentu 60 Nm.
Wymiana: sprężyny zawieszenia – BMW E82. Wskazówka od ekspertów z AUTODOC:
Sprawdź czy sprężyna jest właściwie umieszczona. Unikaj niewspółosiowości.
Podłącz końcówkę drążka kierowniczego do zwrotnicy.
Krok 64
Wkręć nakrętkę mocującą, która łączy koncówkę drążka kierowniczego ze zwrotnicą koła.Skorzystaj z nasadki o numerze #21.Skorzystaj z klucza grzechotkowego.
Krok 65
Zamontuj zacisk hamulcowy wraz ze wspornikiem.
Krok 66
Zaciągnij mocowanie zacisku hamulcowego.Skorzystaj z nasadki o numerze #18.Skorzystaj z klucza dynamometrycznego.Dokręć do go momentu 105 Nm.
Krok 67
Wkręć element złączny, który łączy kolumnę amortyzatora ze zwrotnicą.Skorzystaj z klucza oczkowego o numerze 18.Skorzystaj z nasadki o numerze #18.Skorzystaj z klucza grzechotkowego.
Krok 68
Zabezpiecz wahacz.Użyj podnośnika hydraulicznego do skrzyni biegów.
Krok 69
Dokręć tylne mocowanie wahacza.Skorzystaj z klucza oczkowego o numerze 18.Skorzystaj z nasadki o numerze #18.Skorzystaj z klucza dynamometrycznego.Dokręć do go momentu 89 Nm.
Krok 70
Dokręć przednie mocowanie łączące wahacz z ramą montażową.Skorzystaj z klucza oczkowego o numerze 18.Skorzystaj z nasadki o numerze #18.Skorzystaj z klucza dynamometrycznego.Dokręć do go momentu 89 Nm.
Krok 71
Dokręć dolne mocowania łączące amortyzator ze zwrotnicą.Skorzystaj z klucza oczkowego o numerze 18.Skorzystaj z nasadki o numerze #18.Skorzystaj z klucza dynamometrycznego.Dokręć do go momentu 82 Nm.
Krok 72
Wyjmij wspornik spod wahacza.
Wymiana: sprężyny zawieszenia – BMW E82. Wskazówka od AUTODOC:
Płynnie obniż podnośnik hydrauliczny skrzyni biegów, bez szarpania, ażeby uniknąć uszkodzenia zespołów i mechanizmów.
Krok 73
Dokręć nakrętkę mocującą końcówkę drążka kierowniczego ze zwrotnicą.Skorzystaj z nasadki o numerze #21.Skorzystaj z klucza dynamometrycznego.Dokręć do go momentu 90 Nm.
Krok 74
Podłącz wtyczkę czujnika ABS.
Krok 75
Połącz okablowanie czujnika ABS.
Krok 76
Zainstaluj wahacz stabilizatora.
Krok 77
Dokręć mocowanie łączące łącznik stabilizatora z kolumną amortyzatora.Skorzystaj z klucza oczkowego o numerze 18.Skorzystaj z nasadki o numerze #15.Skorzystaj z klucza dynamometrycznego.Dokręć do go momentu 65 Nm.
Krok 78
Zabezpiecz wszystkie łączenia wahacza.Zabezpiecz mocowania kolumny amortyzatora.Zastosuj smar miedziany.
Krok 79
Nasmaruj powierzchnię, gdzie tarcza hamulcowa styka się z felgą.Zastosuj smar miedziany.
Krok 80
Wyczyść powierzchnię tarczy hamulcowej.Skorzystaj ze środka do czyszczenia hamulców.
AUTODOC poleca:
Wymiana: sprężyny zawieszenia – BMW E82. Po rozpyleniu preparatu odczekaj kilka minut.
Krok 81
Zainstaluj koło.
Wymiana: sprężyny zawieszenia – BMW E82. Wskazówka od ekspertów z AUTODOC:
W celu uniknięcia zranienia podczas dokręcania śrub mocujących przytrzymaj koło.
Krok 82
Wkręć śruby koła.Skorzystaj z nasadki udarowe do kół #17.
Krok 83
Spuść samochód i, działając w porządku krzyżowym, zaciągnij bolce mocujące koła.Skorzystaj z nasadki udarowe do kół #17.Skorzystaj z klucza dynamometrycznego.Dokręć do go momentu 120 Nm.
Krok 84
Usuń podnośniki oraz kliny.
Krok 85
Dokręć górny zaczep mocowania sprężyny amortyzatora.Skorzystaj z nasadki o numerze #13.Skorzystaj z klucza dynamometrycznego.Dokręć do go momentu 41 Nm.
Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty
Zainstaluj aplikację AUTODOC CLUB!
Twój osobisty menedżer wydatków na samochód, wskazówki serwisowe, przypomnienia o zbliżających się terminach i interwałach serwisowych, instrukcje samodzielnej naprawy - wszystko to w Twoim telefonie
Skanuj
Aby pobrać aplikację:
- zeskanuj kod QR
- pobierz z App Store
- pobierz z Google Play
Wskazówki i triki dotyczące BMW 1 Coupe (E82)
Zobacz więcej
Wymiana wentylatora chłodnicy silnika | Wskazówki od AUTODOC
Jak uruchomić samochód po długim postoju? | Wskazówki od AUTODOC
Wymiana tulei zawieszenia | Wskazówki od AUTODOC
3 rzeczy, które powodują uszkodzenie silnika | AUTODOC
Najczęściej wymieniane części samochodowe w BMW 1 SERIES