Zadawaj pytania lub dziel się swoim doświadczeniem w zakresie napraw na forum samochodowym. Subskrybuj aktualizacje, aby nie przegapić nowych poradników.
Aby pobrać aplikację:
Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty
Jakie są oznaki uszkodzenia końcówki drążka kierowniczego?
Pierwszą oznaką uszkodzenia tego elementu jest kiepska sterowność pojazdu. Pojawić się może także nadsterowność lub podsterowność. Przyczepność do drogi jest pogorszona. Kierownica zaczyna się kołysać, zwłaszcza podczas jazdy po wybojach lub dziurach na drodze. W przednim zawieszeniu, w szczególności podczas pokonywania zakrętów, słychać zgrzyty i stukanie. Kierownica obraca się za daleko, co oznacza jej nadmierne luzy. Poza tym kręcenie nią wymaga większego wysiłku niż zwykle.
Czy mogę kontynuować jazdę z uszkodzoną końcówką drążka kierowniczego?
Uszkodzenie końcówki drążka kierowniczego prowadzi do pogorszenia sterowności samochodu. Poza tym zachowanie pojazdu i jego reakcje są często nieprzewidywalne, co znacznie zwiększa ryzyko wypadku drogowego. Jeżeli usterka będzie ignorowana przez dłuższy czas, sworzeń kulowy może wyskoczyć z obudowy. Może to spowodować całkowite uszkodzenie kierownicy i utratę kontroli nad samochodem, co jest bardzo niebezpieczne, zwłaszcza podczas jazdy z wysoką prędkością.
Czy muszę wymieniać końcówki drążków kierowniczych parami?
Tak, te części posiadają w przybliżeniu taką samą żywotność. Uszkodzenie jednej z nich oznacza zazwyczaj, że i druga również ulegnie wkrótce awarii, dlatego wymiana końcówek drążków kierowniczych parami jest bardzo rozsądna. Po wymianie końcówek trzeba będzie również ustawić zbieżność kół.